koppeling wel of niet versleten?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Goedenavond,

Als ik optrek in zijn 1 dan hoor ik een schurend geluid. Dat is gekomen nadat ik mijn toercaravan achteruit wilde in parkeren.Dat lukte bijna niet door modder en dergelijke. Op een bepaald moment begon het ergens midden onder in het motorblok te roken en te stinken!

Thuis gekomen heb ik de dealer laten rijden. En ja hoor geen geluiden natuurlijk en perfect optrekken!

De auto rijdt als een zonnetje maar wel elke keer dat geluid als ik mijn koppeling halverwege laat opkomen bij het wegrijden in zijn 1.

Verder geen last als ik doorschakel. Wat zou het kunnen zijn?

Deze Volvo heeft 170.000 gelopen,is een 2.4 benzine,5 cil en is van juni 2000. ( dat blijkt net het nieuwe type motorblok te zijn volgens een echte Volvo kenner)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk niet dat je koppeling is versleten. Dat is gezien je km-stand namelijk wat vroeg. Maar als ik je beschrijving zo lees, denk ik dat je de koppeling ouderwets hebt opgerookt. Of te wel, je hebt je platen verbrand. Hierdoor zijn ze opgeruwd. Misschien heb je geluk en wordt het door het gebruik de komende tijd beter.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Dank je wel oceanracer hier heb ik wat aan. Ik wacht het gewoon af want ik heb het idee dat het wel wat minder wordt.

Dat is een nadeel van de dealer. Zij opperde gelijk maar om de koppeling te vervangen.

Gr Peter
Gebruikersavatar
Volv0
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2007 - 14:09

Hierop voortbordurend zou ik willen vragen aan hen die wel verstand hebben van Volvo's wat het kan betekenen als het ook bij het doorschakelen optreedt. Tijdens optrekken hoor ik een schurend geluid tot 2000 toeren. Als ik dus onder de 2000 toeren zit in de vierde versnelling en geef plotseling gas hoor je ook dat geluid. Is gekomen nadat op de snelweg in ene mijn lambda sonde lampje ging branden. Moet hem nog laten uitlezen (OBD-II en geen mogelijkheden thuis) maar dat geluid vind ik zo apart. Wie o wie?

Het is trouwens een Volvo 850 uit '96 op g3, loopt als een zonnetje op bovenstaande na.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volv0 schreef:Hierop voortbordurend zou ik willen vragen aan hen die wel verstand hebben van Volvo's wat het kan betekenen als het ook bij het doorschakelen optreedt. Tijdens optrekken hoor ik een schurend geluid tot 2000 toeren. Als ik dus onder de 2000 toeren zit in de vierde versnelling en geef plotseling gas hoor je ook dat geluid. Is gekomen nadat op de snelweg in ene mijn lambda sonde lampje ging branden. Moet hem nog laten uitlezen (OBD-II en geen mogelijkheden thuis) maar dat geluid vind ik zo apart. Wie o wie?

Het is trouwens een Volvo 850 uit '96 op g3, loopt als een zonnetje op bovenstaande na.
Is dit sceptisch bedoeld, of begrijp ik het gewoon verkeerd?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Volv0
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2007 - 14:09

Hen die meer verstand hebben van Volvo's dan ik.....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan begreep ik het inderdaad verkeerd. :)

Ik begrijp uit je verhaal dat je dit geluid hoort, als de koppeling gewoon omhoog is. En ook neem ik aan dat je koppeling niet slipt, omdat ik niet lees dat het toerental onevenredig hoger wordt dan de snelheid. Als dit alles klopt, is er niets met je koppeling aan de hand.

Ik denk dan ook meer aan een probleempje met je uitlaat. Door het relatief lage toerental wil een los tussenschotje in een demper of katalysator nog wel eens gaan resoneren. Dit zou ook het controlelampje kunnen verklaren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb me laten vertellen dat dat geluid wel een teken is dat de koppeling aan vervanging toe is. Het druklager is het zwakke element in de koppeling, en dit geluid is een teken dat dit lager aan vervanging toe is. Een slippende koppeling komt bij de V70 schijnbaar nauwelijks voor... :shock: :?:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Volv0
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2007 - 14:09

Dank voor jullie berichten. ga morgen langs de dealer voor een uitleessessie en zal daarna weder van mij laten horen, hoop dichter bij de oplossing te zijn.

Tevens werd mij bij een ritje door de stad duidelijk dat hij op benzine aanzienlijk inhoudt. Heb alle fori (of wat het meervoud van forum dan ook moge zijn) erop nagelsagen en er zijn nogal wat items die ik zou kunnen nakijken. Begin dus ook in dat geval maar met een uitleessessie en zal daarna verder berichten van mijn Volvo perikelen.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Het schurende geluid bij het optrekken is een bekend fenomeen bij de 850 en de X70 classic. De mijne doet het ook. Ik rijd er al een jaar mee rond zonder er problemen mee te hebben. De koppeling slipt niet, wagen trekt verder goed. Hij pakt wel erg hoog op.
Ondanks alle tegenberichten lijkt het mij toch dat de koppelingsplaten danwel het druklager aan zijn eind is. Mag toch wel na 175000 km.

Of het regelmatig branden van het lambdasonde lampje er verband mee houdt weet ik niet. Bij mij brandt ie ook regelmatig.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Hallo heren van het goede leven.

Ik rij nu een paar maanden met het geluid van mijn koppeling .
Wat me wel opvalt is dat het steeds minder wordt.

Ook trekt hij prima op.
Wat me ook opvalt is dat ie in zijn achteruit blijft schuren als ik ga rijden.
Daar baal ik behoorlijk van want iedereen kijkt naar je auto en denkt dat er heel wat aan de hand is.

Vanaf de aankoop ( april '07 ) heb ik alleen maar gezeur met deze volvo.
(Nu brandt mijn airbag lampje weer en moet ik laten uitlezen)

Het volgende heb ik al laten repareren:
1 Het contactslot ( garantie )
2 Stoelverwarming beide stoelen (garantie)
3 Nieuw audio set ( garantie )
4 Vier achterlichten vervangen omdat ze elke keer kapot gingen.
5 Twee keer uit laten lezen omdat de motor onregelmatig liep en telkens afsloeg bij stationair draaien.
6 Nog steeds dat schurende geluid van de koppeling.

Het zijn maar kleine dingen maar toch..
Het is wel een auto van 13.000 euro!
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

En wat is er aan het onregelmatig stationair lopen gedaan?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Daarom rij ik bewust automaat........geen lamme voet en geen tennisarm van het roeren.
Ja wat is er gedaan aan het onregelmatig toerental.
Raymond.

V70 2.5T AWD automaat.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

v70black schreef:Goedenavond,

Als ik optrek in zijn 1 dan hoor ik een schurend geluid. Dat is gekomen nadat ik mijn toercaravan achteruit wilde in parkeren.Dat lukte bijna niet door modder en dergelijke. Op een bepaald moment begon het ergens midden onder in het motorblok te roken en te stinken!
Heb dat ook eens gehad torn ik een oude caravan achteruit wou duwen, toen plots de oploop rem vergerendelde, had toen ook rook en een stinkende walm. Maar zit intussen zo'n 150000 km verder en nog steeds met de zelfde koppeling. Dus het zal wel loslopen met de tijd. :D
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Wat ze gedaan hebben aan het toerental? Geen flauw idee!
Ik heb de auto eind van de middag opgehaald en de monteur was naar huis.
Later nog gevraagd maar hij wist het niet meer omdat hij vele volvo's onder handen had gehad.

Doet me goed om te lezen den toerist.Dat bevestigt het feit wat een monteur mij ook vertelde.Dat scheelt weer een dure reparatie :D
( maar het blijft een rot geluid :cry: :( )

Waar ik een afknapper van heb gekregen is dat ze er gelijk maar een nieuwe koppeling in wilden zetten!
Lange leve ( sommige) dealers!
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Daarom ga ik ook niet naar een dealer maar naar een specialist.
Zijn de lijnen kort en als ze je helpen om een oorzaak te zoeken wordt dit
niet gelijk in rekening gebracht.
Bij een dealer kost een diagnose al geld en dan hebben ze niets gedaan.
En als de koppeling verder geen problemen geeft lekker doorrijden.
Bij mijn 740 estate ook gedaan. ook geluidjes.

Gr. Raymond.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”