LPG inbouwen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
HJKampie
Starter

Beste Volvogenoten,
Sinds een maand rijd ik in een S60 2001, 140pk automaat, 140dkm.
Tjonge, wat een heerlijke auto is.
Maar gezien het verbruik (1 op 10,5) wil ik er LPG G3 in laten bouwen.

Wie heeft er tips, welke merk is aan te bevelen en zijn er bekende problemen of zijn er zaken waar ik op moet letten ?
En hoe zit het met de boordcomputer (verbruik), blijft die wel de juiste waarden aangeven ? (Dus verbruik LPG en niet benzine).
Moet ik een grote of kleine tank nemen ?

En is het aan te bevelen de 140pktjes te laten tunen tot 170pk, geeft dit geen problemen met de automaat ?

Ik hoor graag van jullie!
Henkvdz
3rd Gear member

Beste HJ,
Ik rijd nu ruim twee mnd op gas en ben daar erg te spreken over. Het is een Vialle installatie, 100 ltr tank achter de achterbank. Het verbruik is gemiddeld 1:9.2, op voorhand werd gezegd dat zwaardere veren niet nodig waren, daar ben ik van terug gekomen. Ik laat er nu op korte termijn zware veren onder zetten. Wanneer je het inbouwen via www.gasfx.nl laat doen en je bent ook nog lid van de ANWB, krijg je extra korting. Ik was €1950,-- kwijt. De boordcomputer geeft het verbruik aan, alleen de nog te rijden km's worden afgemeten naar de voorraad benzine die je nog hebt en die voorraad loopt nauwelijks terug :-]]
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
joostb
2nd Gear member

Ik rijd nu ongeveer 3/4 jaar op een vialle gas instalatie en ik ben er goed over te spreken.
ik heb ook een 100L tank waar ik ongeveer 700km mee vooruit kan(en kleine stukjes achteruit om de garage uit te komen)
In het begin een paar kleine problemen gehad maar alles is keurig opgelost.
Het voordeel van deze instalatie is dat je geen vermogensverlies hebt, dit komt omdat er vloeibaar gas word ingespoten, in andere instalaties word er gasdamp ingespoten, waardoor er vermogens verlies op treed.
Het nadeel vind ik dat je de eerste paar km op benzine rijd wat een paar tanks per jaar kost, het voordeel hiervan is dat het benzine systeem goed "gangbaar" blijft omdat het elke keer wort gebruikt.
De 100L tank is fijn omdat je weinig naar de pomp hoeft , en nog steeds je reserve wiel hebt, maar neemt wel erg veel ruimte in.
De vering zakt wel wat door en ook ik ben op zoek naar nivomats.

De boordcomputer geeft alles aan maar "denkt"dat je nog steeds op benzine rijd dus voor het gas klopt het niet.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Bombina
3rd Gear member

In het begin een paar kleine problemen gehad maar alles is keurig opgelost.
Hoi JoostB, morgenvroeg heb ik een afspraak met de Vialle-inbouwer, ivm met inhouden/stotteren van de motor na Vialle-inbouw.
Kun je omschrijven wat jouw kleine problemen waren, hoe ze ze opgespoord hebben, door wie, en hoe ze verholpen zijn?
Dat kan ik dan wellicht meegeven aan de storingsmonteur.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Bombina
3rd Gear member

Hoi, JoostB had me gevraagd het forum op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom mijn V70 en de Vialle.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=315390#315390
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
joostb
2nd Gear member

Mooi dat het opgelost kan worden!
Maar heeft de auto dan wel ooit goed gelopen op gas?
Of is het zo dat de gasinstalatie er nog maar net in ligt?
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Bombina
3rd Gear member

Die is er met 2 ton op de teller begin januari 2008 ingebouwd.
mrbosman
Starter

Ik heb 2 jaar gereden in een S60 2.4 uit 2001 met een Vialle LPG G3 installatie en uiteindelijk na veel ellende besloten de auto bij 210.000km in te ruilen. Ik heb ongeveer 60.000 km gereden met deze auto en keer op keer gaf de boordcomputer aan dat er een emissiestoring was en dat ik naar de garage moest. Niets schadelijks voor de auto maar wel heel vervelend. Probleem bleek uiteindelijk valse lucht via de aparte LPG verstuivers in het spruitsuk..
Met een ringtank sta je iedere 3 a 400 km bij de tank. De laatste kilometers gingen stotterend bij bergop omdat het vloeibare gas niet de motor kon bereiken.
In Duitsland regelmatig niet kunnen tanken omdat er overdruk in de gastank zat na lang rijden. Dag later en bij niet al te veel kilometers achter de rug kon ik dan gewoon weer tanken.

Maar viel alle ellende steeds weer in het niets als ik aan het tanken was!

Kortom als je je niet stoort aan foutmeldingen en het niet erg vind om vaak aan de tank te staan dan is Gas een prima oplossing.
joostb
2nd Gear member

Die is er met 2 ton op de teller begin januari 2008 ingebouwd.
Bij mij is ook op de 2-ton lpi ingebouwd
Ik heb 2 jaar gereden in een S60 2.4 uit 2001 met een Vialle LPG G3 installatie en uiteindelijk na veel ellende besloten de auto bij 210.000km in te ruilen. Ik heb ongeveer 60.000 km gereden met deze auto en keer op keer gaf de boordcomputer aan dat er een emissiestoring was en dat ik naar de garage moest. Niets schadelijks voor de auto maar wel heel vervelend. Probleem bleek uiteindelijk valse lucht via de aparte LPG verstuivers in het spruitsuk..
Met een ringtank sta je iedere 3 a 400 km bij de tank. De laatste kilometers gingen stotterend bij bergop omdat het vloeibare gas niet de motor kon bereiken.
In Duitsland regelmatig niet kunnen tanken omdat er overdruk in de gastank zat na lang rijden. Dag later en bij niet al te veel kilometers achter de rug kon ik dan gewoon weer tanken.

Maar viel alle ellende steeds weer in het niets als ik aan het tanken was!

Kortom als je je niet stoort aan foutmeldingen en het niet erg vind om vaak aan de tank te staan dan is Gas een prima
Bij mij zijn er de laatste 15000km geen storingsmeldingen meer maar wel nadat er een paar dingen opgelost zijn, dus als alles goed is dan krijg je ook gen storingsmeldingen.
Met tanken heb ik nog nooit problemen gehad, ik heb ook nog niet in Duitsland getankt.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
paul45
1st Gear member

Hallo Kampie,
Ik kom uit een diesel en heb nu de 2.4 140pk op gas met de vialle ringtank.
Ja dat is even wennen maar ik meet het uit en hou 350 kilometer aan en heb een uitloop naar 450 km om te tanken.
Het is vaak tanken maar het went wel als je er niet aan stoort.
Als je een gewone tank neemt ben je bijna al je bagageruimte kwijt en de mogenlijkheid om je achterbank te klappen voor langere stukken.
Op de verbruiksmeter geeft hij aan 8:7 maar dan heb ik 1:10 verbruikt dus dat klopt niet. Gemiddeld verbruik ik 1:9
Het benzineverbruik is ook nog wel behoorlijk omdat de auto op benzine start en de eerste kilometer op benzine staat.
Ook moet er meer dan 1/4de tank benzine inblijven anders staat de pomp droog en gaat dan stuk.
Verder een fijne auto.
Succes.
hollander
3rd Gear member

Hoi Kampie, zelf rij ik een s80 met een 2.4 motor en heb daar twee jaar geleden een vialle in laten bouwen.
In het begin wat kleine probleempjes mee gehad die de gasboer zelf steeds heeft proberen op te lossen ( twee keer nieuwe computer in geplaatst ).
Nadat ik met vialle zelf contact heb opgenomen kon ik naar hun eigen werkplaats en is daar de installatie afgesteld.(goeie service))
Daarna heb ik helemaal geen problemen meer gehad en ben ik intussen alweer 70000 km verder.
succes Peter
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”