lage toeren en soms afslaan bij ontkoppelen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
floris01
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.02.2008 - 20:37

Hi,

ik bezit een 460 1.8 uit '95 met monopoint injectie met een probleem:

hij valt altijd terug in de toeren bij ontkoppelen / terugschakelen tot ongeveer 500 tpm verder rijdt hij normaal.

soms (eens in de week ongeveer) slaat hij dan ook telkens af en zit er een soort van vertraging in het gas: bij intrappen valt ie eerst 1 à 2 seconden terug alvorens te accelereren.
zeker bij filerijden, stadscentra en stoplichten is dit irritant, hij slaat steeds af en rijdt stotend weg door het accelereerprobleempje.
Stationair loopt ie ook niet goed dan: toerental zakt omlaag tot hij bijna afslaat (waarschuwingslampjes knipperen dan al aan) om vervolgens terug te springen tot boven de 1000 toeren en weer weg te zakken, etc. soms slaat hij dan ook af.

-geen storingscodes
-stappenmotor al vervangen
-carburateur al vervangen
-MAP sensor al vervangen

gekke is dat ie meestal alleen een beetje terug zakt, maar soms helemaal tilt???

gebeurt trouwens alleen bij warme motor.

iemand enig idee?? alvast bedankt
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik weet neit waar je de carb hebt zitten maar ik denk dat je het injectorhuis bedoelt?

wat voor geluid hoor je aan de uitlaat bij stationairloop?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
floris01
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.02.2008 - 20:37

klopt

geen idee zit meestal achter het stuur bij tatonairloop,
zal morgen ff luisteren, vermoedelijk een onregelmatig gebrom
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt me de gasklep sensor als hij inhoud bij accelereren en stationair niet constant is. Dat is het zwarte kastje dat onder het gasklephuis zit. Trek het stekkertje ervan eens los, als hij dan beter loopt dan heb je de oorzaak gevonden. Hij zal dan alleen langzamer optrekken met de stekker los, maar wel gelijkmatig en zonder inhouden.
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Dit is wel heel grappig, ik heb exact hetzelfde probleem lijkt het wel, mijne blijft met koude motor hangen op 500 toeren en naarmate de motor warm word lopen de toeren op tot 900 toeren, maar bij is is het dus bijna allemaal met een koude ipv warme motor.

Als ik de koppeling intrap als ik normaal rij valt ie soms helemaal uit maar meestal net als bij jou zakt het toerental terug naar ik gok 50 tot 100 toeren en dat pakt ie m pas op.

Verder als ik sportief rij en ik trap mijn koppeling in valt ie gewoon helemaal uit, ook met warme motor (laatst gehad op een scherpe afrit).

Maargoed ik heb alles doorgemeten en ik hoop dat het bij mij wel de gasklep is die niet meer jofel is.

Wou dit gewoon even meedelen omdat ik echt heel erg lang opzoek ben geweest naar een probleem dat er nog steeds is.

Groeten
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Martin460
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.01.2008 - 18:45

Hallo.

Ik had ook een soorgelijk probleem. Vooral bij koppeling intrappen dat ie even schokte en dan afsloeg. Bij mij waren het vacuum slangetjes achter op. En dan wel de eindstukjes Door de warmte van het blok waren ze verdroogt en lieten een beetje lucht gaan. Nieuwe erop en ik had geen problemen meer.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

De oplossing wat Martin460 beschrijft heeft bij mij ook gewerkt. Misschien eens het proberen waard?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

In het kader van domme vragen bestaan niet: waar koop je dit soort 'eindstukjes'? En vacuumslang?

Of zijn er nog briljante doe-het-zelf oplossingen voorhanden?

De Volvodealer had ze laatst in ieder geval niet, en was ook niet heel enthousiast om me verder te helpen.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Probeer gewoon eens bij Brezan ed. Vacuumslangen zijn universeel, neem een stukje van de benodigde slangen mee voor de maat en vervang ze allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”