Stabilisatorstang – Voorzijde

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Ryan van Bethlehem
Starter

Sinds een week heb ik een klapperende Volvo 40.
Het geklapper komt van rechtsvoor en is hoorbaar tijdens het rijden op een klinker/oneffen weg of het nemen van hoppels.
Vorig jaar zijn mijn fuseekogels vervangen dus dat is het probleem niet n.a.w. zijn de rubbers versleten van de “links” welke de stabilisatorstang verbinden met de “controle arm”.
Daarom een 2-tal “links” besteld en zullen deze week gemonteerd worden, een koud kunstje en wat de kosten niet echt is.

Maar mocht de stabilisatorstang zelf los zitten dan wordt het kunstje wat lastiger.
Deze loopt namelijk tussen het subframe door en om hierbij te komen dient het subframe (gedeelte) gedemonteerd te worden.
Volgens het Haynes manual zit stabilisatorstang bevestigd aan het chasis / subframe maar het is mij niet geheel duidelijk hoe dit in elkaar zit.
Zit de stabilisatorstang geklemd of is deze in rubbers opgehangen het Haynes manual is niet duidelijk hierin.

Groeten,

Ryan
Rogerdesnelle
Starter

Als deze rubbers niet meer goed zijn kun je ze gewoon vervangen.
Is wel een kl**te klus heb het laatst ook moeten doen.
eraf gaat nog wel maar erop wordt lastiger.
De stang zit in de rubbers geklemd.
Groetjes Roger en s6
Ryan van Bethlehem
Starter

Bedankt Roger,

Zijn er (de)montage beschrijvingen/afbeeldingen beschikbaar, bijv uit VADIS?

Gr.

Ryan
Rogerdesnelle
Starter

Geen idee ben er gewoon aan begonnen.
Heb de heele stang eronder uit gehad en als je dat doet moet je van te voren even kijken hoe die bij de schokbrekers zit want eraf is geen probleem maar erop wel hihihihi.
ik heb aan die kl**te rubbers meer werk gehad dan aan 4 schokbrekers.
Have fun en veel s6
Ryan van Bethlehem
Starter

Heb de stab. link Recht Voor vervangen en dat heeft enig effect op het geklapper maar het is nog niet weg. Tijdens het klusje kwam ik er wel achter dat de Stab. Stang zelf aardig veel vrijheid had aan de RV zijde. Kan met enig moeite zien dat inderdaad het rubber er erg slacht aan toe is.
Moer er dus aan geloven om aan DE klus te beginnen.

Roger waar heb je de rubbers vandaan, Dealer of ergens anders??
Volgens het Haynes manual moet je het e.e.a. losmaken aan de binnenzijde ter hoogte van het stuurcolom.
Heb jij dit ook gedaan??
Hoe zit de Stab. Stang aan het Sub Frame vast, met beugels of op een andere wijze??? Het Haynes manual is hier niet duidelijk in.
Rogerdesnelle
Starter

Rubbers heb ik van de dealer vandaan daar hangt de stabilisatorstang in met een kliksysteem en 1 schroef dacht ik maar ja ik had op dat moment de heele voorkant zo goed als uit elkaar liggen (had geen manual ) hihihihi
die rubbers kosten rond de tien euro dacht ik.
ik ga binnenkort ook weer aan groote klus beginnen, kop reviseren en brandstofpomp revisie.
alweer 5 ribben uit me lijf
s6 have fun
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”