Oplopend toerental stationair en tijdens het rijden (!)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Hallo hallo,

Sinds mijn auto (S40td ph1 1999) afgelopen woensdag naar de garage is geweest voor een kleine beurt (En het gescheurde thermostaathuis ontdekt is :(), stijgt soms te pas en te onpas mijn toerental met ongeveer 300 toeren. Prima als ik stil sta, maar ook tijdens het rijden (En optrekken) schiet het vermogen ineens belachelijk omhoog. Nogal gevaarlijk zoals begrijpt (mn in de file, zoals vandaag). Tevens houdt de motor af en toe heel lichtjes in en duurt het soms langer voor ik turbodruk heb.

Morgen de garage hier eens op aanspreken (thermostaathuis vervangen morgen), want dit heb ik voor woensdag nog nooit meegemaakt. Zou dit iets te maken kunnen hebben met eea dat zij tijdens kleine beurt doen (filters, dingen eraf en erop oid?)

Iemand überhaupt een idee wat het is? Want op deze manier is het gewoon gevaarlijk om te rijden.

Overigens, zodra het toerental (kort) toeneemt is mijn gaspedaal ook veel "lichter" (Meer brandstof dan bij zelfde stand pedaal normaal)
dieterwieter
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.11.2007 - 09:46
Locatie: hechtel

Hoi Thuurc,

ik wil je niet bang maken of voorbarig zijn, maar laat je garagist eens even nachecken.
Volgens mij heeft het ene niets te maken met het andere.

Kijk ook eens even of de luchtfilter niet met olie besmeurd is.

Ik vrees dat de turbo op z'n laatste benen loopt ; de motor begint op "olie te draaien" en heeft een ongecontroleerde verbranding...
Opletten dus dat je je motor niet opblaast...
Mocht het toerental té fel stijgen bij stilstaan voor rode licht of zo, zet de bak dan ik z'n 4 of 5 en laat zo de motor stilvallen om kostbare herstelling te vermijden.

Succes ermee!
Dieter
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Hmmm, ik hoop er het beste van. Het is misschien toevallig dat het een na het ander komt, maar ik hoop niet dat ik een dure turboreparatie aan m'n broek krijg. Het thermostatahuis was al duur zat.

Toerental is niet boven de 1000 toeren geweest bij stationair (Normaal 700 á 750)

EDIT: Garage heeft niks gevonden. Het probleem is tijdens testrijden niet opgetreden. Wel bleek dat de brandstofpomp af en toe lichtjes inhield, maar dat zou niks uit mogen maken...
dieterwieter
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.11.2007 - 09:46
Locatie: hechtel

Geen probleem dan, lijkt me, zeker niet als het "maar" 300tpm zijn en geen 3.000tpm (of hoger)...

Greetz,
Dieter
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Maar ja, toch is het vreemd en zou het niet zomaar moeten gebeuren. We houden de garage dus up to date ;)
Dankjewel voor je reactie in ieder geval! :)
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Ik heb dit ook een paar keer meegemaakt bij een V40 diesel van '98, toen was het "schokbrekertje/dempertje" op de brandstofpomp de oorzaak (gaat gewoon te zwaar) waardoor de brandstofpomp te langzaam terugkwam en door de veer in de gaskabel te langzaam "gas gaf". :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

En gisteren was het weer zover. Stijgend toerental tijdens stilstaan en filerijden. Het gebeurd tot nu toe ook alleen na een tijdje filerijden... meteen de garage gebeld. De 19e mag hij weer ter controle erheen (helaas eerder geen plaats). Momenteel rijdt de auto met veel kort inhouden (brandstofpomp houdt in volgens de garage).

Ik zal eens doorgeven dat ze naar de brandstofpomp kijken. Verder zou ik niet weten waar het gezocht moet worden... is een boorccomputerreset wellich al genoeg? Iemand misschien nog een idee?
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Ik reageer maar weer even in mijn eigen topic. Ik verdenk momenteel de EGR, ook doordat als de motor koud is (en klep dus vol open?) het probleem niet voorkomt.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Weesje
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 29.03.2006 - 13:19
Locatie: (GLD)

Hoi Thuurc,

Tis alweer een tijdjegeleden maar ben benieuwd of je al een oplossing hebt gevonden. Bij mijn v40 heb ik precies het zelfde en mij aangeraden om de gehele brandstofpomp maar te vervangen.

gr R
proud owner of a:
- 1969 Amazon B20B - 1986 240 GL B23 - 2001 V40 1.8
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”