Mijn 440 wil niet toeteren...
De zekering (27) is ok.
Ik heb de claxon onder de auto uitgehaald, direct met de accu plus en min verbonden: de claxon zelf is prima - hij doet het.
Ik heb de ene claxon-aansluiting verbonden met massa (dat is wat de schakelaar in het stuur ook doet) en er gebeurt niets.
Ik heb de andere claxon-aansluiting direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel.
Het probleem zit volgens mij dus in de draad van de zekering naar de claxon. Ik vermoed dat die draad in de kabelboom bij de relaiskast de motorruimte ingaat en dan bij de radiateur afgesplitst wordt en via de ventilator naar beneden gaat.
Ik zie nergens een connector die slecht zou kunnen zijn, hoewel de schema's in de Vraagbaak (Olving) wel suggereren dat er een connector in de kabel zit...
Heeft iemand een idee? Zit er een connector in de claxonkabel?
Ik heb nog een paar maanden voor de APK en heb als noodmaatregel bedacht dat ik een nieuwe draad (met een zwevende zekering) rechtstreeks van de plus van de accu naar de claxon kan trekken - dan doet ie 't in elk geval...
Maar 't liefst wil ik de originele toestand herstellen - alle hulp is welkom!
Alvast bedankt!
Claxon werkt niet, hoewel OK... kabelbreuk?
-
- 4th Gear member
zitten twee draden in je stuur, check die eens.. kunt (als je geen airbags hebt) gewoon de voorkant er van af trekken
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Zo even vlug in het schema kijkend zie ik de volgende secties in het 'claxon-circuit':
accu plus --> zekering 27: moet te checken zijn met een multimeter, al gedaan?
zekering 27 --> stekker X2: verdacht
stekker X2 --> claxon: verdacht
claxon --> stekker x2: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
stekker x2 --> stuurschakelaar c10: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
stuurschakelaar c10 --> accu min: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
De connector die je vraagbaak dus suggereert is waarschijnlijk X2, en is denk ik de stekker die de kabelboom motorruimte verbindt met de kabelboom dashboard. Dit zijn (een paar naast elkaar) 20-polige stekkers die globaal onder je relaiskast maar boven je zekeringkast zitten. Als je de kap bij je voeten weghaalt (drie splitpennen) zie je ze zitten.
In principe is pin 2 (Gr-R) voor de +30 zekering nummer 27 en pin 3 (Br-Gr) voor de claxon.
Helpt dit iets?
accu plus --> zekering 27: moet te checken zijn met een multimeter, al gedaan?
zekering 27 --> stekker X2: verdacht
stekker X2 --> claxon: verdacht
claxon --> stekker x2: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
stekker x2 --> stuurschakelaar c10: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
stuurschakelaar c10 --> accu min: geëlimineerd volgens "direct verbonden met de accu (plus) en dan werkt indrukken van het stuur wel"
De connector die je vraagbaak dus suggereert is waarschijnlijk X2, en is denk ik de stekker die de kabelboom motorruimte verbindt met de kabelboom dashboard. Dit zijn (een paar naast elkaar) 20-polige stekkers die globaal onder je relaiskast maar boven je zekeringkast zitten. Als je de kap bij je voeten weghaalt (drie splitpennen) zie je ze zitten.
In principe is pin 2 (Gr-R) voor de +30 zekering nummer 27 en pin 3 (Br-Gr) voor de claxon.
Helpt dit iets?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)