Sterkere koppeling gechipte T5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

Nu er onder de wagen een Ferrita uitlaat en downpipe staat en ie laatst ook gechipt is, heb ik al een keer of 3 een raar fenomeen gehad. In 4de en 5de versnelling bij stevig doortrappen aan +170km/h liep de toerenteller en de motor opeens van 3000 rpm naar 6000 rpm zonder ook de te verwachten versnelling. Precies of de koppeling slipte. Ik heb het nog maar enkele keren aan de hand gehad en dat was telkens als de motor goed warm was (ritje van meer dan een uur). Ik vermoed dat de standaard T5 koppeling het soms net niet kan trekken als ie heel warm staat. Dat heb je met vermoedelijk +400 Nm. Ik vermoed dat de toeren in 1, 2 en 3de versnelling sneller oplopen en dat de koppeling goed kan volgen zonder te slippen, maar dat bij 4de en 5de de echte brute kracht erin komt en waarbij de toeren iets minder snel klimmen en dat zo een enkele keer de koppeling gaat slippen. Ik ga nog niet dadelijk een sterkere koppeling plaatsen, maar het even in de gaten houden want eigenlijk heb ik er niet veel last van. Zijn er mogelijkheden om een sterkere koppeling te plaatsen voor een V70N T5? Die van de V70R? of misschien een SPEC PERFORMANCE CLUTCH. Op de site van ET staan deze ook. Ik zal eens naar Marc mailen.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zal dan eerder voor de Performance gaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gast

Wat is de km-stand?
Het klinkt gewoon als een versleten koppeling en het is juist dat als de motor (koppeling) warmer is, het doorslippen sneller gaat!
Gebruikersavatar
Marc V70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 30.01.2008 - 23:25
Locatie: Someren

iTTT242 , ik heb vorige week een nieuwe koppeling in mijn auto gezet, 66.000 km, eu 1560,-- Wanneer deze het begeeft komt er een zwaardere drukgroep in met harder schoeisel. De koppeling maakte bij schakelen van 3 naar 4 een eerste slippertje en 1 minuut later vloog de bekleding van de middelste plaat die we later in stuken terugvonden, als je wilt kan ik een foto maken. Vervolgens moest ik naar mijn garage rijden door in z'n 2 de auto te starten en meteen aan te rijden, ontkoppelen ging niet meer. Misschien dus even informeren hoelang je nog door kunt rijden. Een R-koppeling kan dus ook kapot na 65.000 km als je grotere vermogens dan standaard vraagt.
V70RS400 2004, MTE software, TME RVS Downpipe en RVS uitlaat, Bell Intercooler, Garret GT3071 R1, 680cc injectors, Aquamist waterinjectie.
geperforeerde CTF remschijven met Yellow Stuff blokken, 400 PK++
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

Km stand is net de 100Dkm gepasseerd. Versleten is ie denk ik niet, maar nu kan ie het bij momenten niet meer aan. Ik heb met m'n gechipte V70 2.5T classic een 2Ton gereden met dezelfde koppeling, maar ik vrees dat er nu iets meer pk's en Nm's op de T5 los gelaten worden. Het probleem is heel af en toe dat ie gewoon door de toeren trekt. Als je dan even rustiger doet dan is alles weer ok. Als de R koppeling ook niet zo geweldig is dan moet er maar een Spec Performance in komen.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Als ik dit zo eens lees, denk ik dat ik dat chiptunen maar achterwege laat...

Mijn T5 heeft een automaat. Dat kost nog wel wat meer om te fixen als de automaat het niet blijkt te houden...

Overigens, een doorslippende koppeling kan ook duiden dat de keerring tussen de bak en de motor ietsjes ingesleten is, waardoor er een minimieme hoeveelheid olie op de platen kan komen. Dit zorgt er dan weer voor dat bij hoge accelleratie (meestal in de hogere versnelling idd) de platen doorslippen.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Een vriend van me reed jaren geleden in een T5 AWD met ruim 300 pk. Hier donderde op een gegeven moment de hele automatische bak onderuit. Duur geintje.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Juist... dan weet ik genoeg. Ik laat 'm lekker lekker standaard. Scheelt me aardig wat knaken in de zin van het chippen zelf en eventuele schade achteraf.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1284
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Mmm, ik heb met 250pk en 320NM meer dan ruim voldoende power. Overigens is bij een V70R met automaatbak het koppel begrenst tot 350NM. En dat is niet voor niets. De Asin Warner automaatbak is niet geschikt voor hogere koppels.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Nog nooit problemen gehad met motoren of versnellingsbakken na tuning. Sterker nog: de motors in de S60 en V70N lenen zich uitstekend voor tuning en houden zich erg kranig. Als de koppeling een zwakke schakel blijkt te zijn zou ik gewoon een sterkere koppeling monteren. Uiteraard kan álles stuk, gebeurt echter meestal met wagens die agressief getuned worden of een agressieve gaspedaalmapping hebben. Wat soms bewust gebeurt maar meestal ook door onkunde...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”