Pagina 1 van 1

Sterkere koppeling gechipte T5

Geplaatst: 22.02.2008 - 19:43
door TTT242
Nu er onder de wagen een Ferrita uitlaat en downpipe staat en ie laatst ook gechipt is, heb ik al een keer of 3 een raar fenomeen gehad. In 4de en 5de versnelling bij stevig doortrappen aan +170km/h liep de toerenteller en de motor opeens van 3000 rpm naar 6000 rpm zonder ook de te verwachten versnelling. Precies of de koppeling slipte. Ik heb het nog maar enkele keren aan de hand gehad en dat was telkens als de motor goed warm was (ritje van meer dan een uur). Ik vermoed dat de standaard T5 koppeling het soms net niet kan trekken als ie heel warm staat. Dat heb je met vermoedelijk +400 Nm. Ik vermoed dat de toeren in 1, 2 en 3de versnelling sneller oplopen en dat de koppeling goed kan volgen zonder te slippen, maar dat bij 4de en 5de de echte brute kracht erin komt en waarbij de toeren iets minder snel klimmen en dat zo een enkele keer de koppeling gaat slippen. Ik ga nog niet dadelijk een sterkere koppeling plaatsen, maar het even in de gaten houden want eigenlijk heb ik er niet veel last van. Zijn er mogelijkheden om een sterkere koppeling te plaatsen voor een V70N T5? Die van de V70R? of misschien een SPEC PERFORMANCE CLUTCH. Op de site van ET staan deze ook. Ik zal eens naar Marc mailen.

Geplaatst: 22.02.2008 - 20:45
door Fredhead
Zal dan eerder voor de Performance gaan

Geplaatst: 22.02.2008 - 22:53
door Gast
Wat is de km-stand?
Het klinkt gewoon als een versleten koppeling en het is juist dat als de motor (koppeling) warmer is, het doorslippen sneller gaat!

Geplaatst: 23.02.2008 - 00:28
door Marc V70
iTTT242 , ik heb vorige week een nieuwe koppeling in mijn auto gezet, 66.000 km, eu 1560,-- Wanneer deze het begeeft komt er een zwaardere drukgroep in met harder schoeisel. De koppeling maakte bij schakelen van 3 naar 4 een eerste slippertje en 1 minuut later vloog de bekleding van de middelste plaat die we later in stuken terugvonden, als je wilt kan ik een foto maken. Vervolgens moest ik naar mijn garage rijden door in z'n 2 de auto te starten en meteen aan te rijden, ontkoppelen ging niet meer. Misschien dus even informeren hoelang je nog door kunt rijden. Een R-koppeling kan dus ook kapot na 65.000 km als je grotere vermogens dan standaard vraagt.

Geplaatst: 23.02.2008 - 03:00
door TTT242
Km stand is net de 100Dkm gepasseerd. Versleten is ie denk ik niet, maar nu kan ie het bij momenten niet meer aan. Ik heb met m'n gechipte V70 2.5T classic een 2Ton gereden met dezelfde koppeling, maar ik vrees dat er nu iets meer pk's en Nm's op de T5 los gelaten worden. Het probleem is heel af en toe dat ie gewoon door de toeren trekt. Als je dan even rustiger doet dan is alles weer ok. Als de R koppeling ook niet zo geweldig is dan moet er maar een Spec Performance in komen.

Geplaatst: 23.02.2008 - 20:13
door degids
Als ik dit zo eens lees, denk ik dat ik dat chiptunen maar achterwege laat...

Mijn T5 heeft een automaat. Dat kost nog wel wat meer om te fixen als de automaat het niet blijkt te houden...

Overigens, een doorslippende koppeling kan ook duiden dat de keerring tussen de bak en de motor ietsjes ingesleten is, waardoor er een minimieme hoeveelheid olie op de platen kan komen. Dit zorgt er dan weer voor dat bij hoge accelleratie (meestal in de hogere versnelling idd) de platen doorslippen.

Geplaatst: 25.02.2008 - 13:28
door Carfreak
Een vriend van me reed jaren geleden in een T5 AWD met ruim 300 pk. Hier donderde op een gegeven moment de hele automatische bak onderuit. Duur geintje.

Geplaatst: 25.02.2008 - 14:27
door degids
Juist... dan weet ik genoeg. Ik laat 'm lekker lekker standaard. Scheelt me aardig wat knaken in de zin van het chippen zelf en eventuele schade achteraf.

Geplaatst: 25.02.2008 - 21:32
door Rogier64
Mmm, ik heb met 250pk en 320NM meer dan ruim voldoende power. Overigens is bij een V70R met automaatbak het koppel begrenst tot 350NM. En dat is niet voor niets. De Asin Warner automaatbak is niet geschikt voor hogere koppels.

Geplaatst: 26.02.2008 - 22:40
door Marc
Nog nooit problemen gehad met motoren of versnellingsbakken na tuning. Sterker nog: de motors in de S60 en V70N lenen zich uitstekend voor tuning en houden zich erg kranig. Als de koppeling een zwakke schakel blijkt te zijn zou ik gewoon een sterkere koppeling monteren. Uiteraard kan álles stuk, gebeurt echter meestal met wagens die agressief getuned worden of een agressieve gaspedaalmapping hebben. Wat soms bewust gebeurt maar meestal ook door onkunde...