Solex carburateurs - Verschillen en aansluitingen?

Alles over de 440 / 460
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Okee, na flink zoekwerk op internet en een bezoekje aan de volvodealer weet ik inmiddels iets over de carburateur die ik hier heb liggen. Maar nog niet genoeg...

Het probleem: Ik heb momenteel op mijn auto een carburateur oude type zitten (vlotterkamerontluchting zit op een lange flap met een rond rubbertje er op), en ik heb een nieuwe carburateur van iemand kunnen kopen (flotterkamerontluchting is een plastic dingetje dat een verend klepje in de carb kop induwt).
Nu zit er op deze nieuwe carb een aansluiting (of eigenlijk een gat...) waar ik even niet wat mee kan.
Volgens de Volvodealer was het een dampbelafscheider, of nee het was de vlotterkamerontluchting oh nee die zit daar... nee dan is het....

Ergo: ik ben nu op zoek naar een duidelijke beschrijving van welke slang waar op moet bij de verschillende carburateurs. Dus het liefste eigenlijk plaatjes van hoe de benzineslangen vanaf de tank, via de pomp, uiteindelijk bij de carb uitkomen, en dan dus van beide carburateurs.

Wie o wie kan mij helpen?

Overigens zijn foto's ook prima :wink:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ja, erzit in derdaad een "niet gebruikte aansluiting" op
Heb ik ook, Als de carb gemonteerd is wijst het niet gebruikte pijpje naar de linker koplamp.


Je hebt ook het beluchtingspompje nodig als je het compleet wilt maken, wordt normaal gesproken gemonteerd tegen schutbord naarst ontstekingsunit en zit eruit als een klein metaalachtig huisje met een 12V aansluiting en 2 slangen.

Aan de achterzijde zit de aansluiting voor de pneumatische chokemechanisme, de slang wordt "van onderen" aangesloten en loopt naar een potje wat rechts door het schotbord boven de ventilator voor binnenventilatie hangt.

Achterzijde onderdrukaansluiting tbv ontsteking en klep in luchtinlaat. (dunne slang)

Achterzijde met pijpje wat naar links wijst is vlotterkamerbeluchting

Rechtsvoor met pijpje wat naar rechts wijst is branstof inlaat.

Voorzijde onderaan carterventilatie bij hoge onderdruk.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Heb je hier misschien een tekening of foto van?
Ik heb namelijk zelf een 340, maar daar zit dezelfde motor in (alleen in de lengterichting geplaatst, en met het "oude" type carburateur er op).
Bij mij zit bij voorbeeld de pneumatische choke gewoon los, daar zit geen slangetje aan.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

setsunakaede schreef:Heb je hier misschien een tekening of foto van?
Ik heb namelijk zelf een 340, maar daar zit dezelfde motor in (alleen in de lengterichting geplaatst, en met het "oude" type carburateur er op).
Bij mij zit bij voorbeeld de pneumatische choke gewoon los, daar zit geen slangetje aan.
ja bij deze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Ah, bedankt!
Daar hebben we wat aan!

Dan toch nog een vraagje, want ik dacht namelijk dat het pijpje waar hier "niks" bij staat de vlotterkamerontluchting was (omdat deze ook afsluit bij gasgeven, net zoals het flapje op steeltje bij het oude type)?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ja klopt
Als je er met een pompje aan gaat zuigen dan zal toch ook ergens de lucnt naar binnen moeten.........

(je had het bijna zelf kunnen bedenken :))))
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

...
Okee, wellicht ben ik dom, maareh, pompje op de vlotterkamerontluchting?
Daarbij staat die op jouw foto's aangegeven als zijnde dat buisje dat haaks uit de carburateur komt.

Of zie ik nu echt e.e.a. gruwelijk over het hoofd?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

ja klopt, het losse luchtpompje wordt met een slang op die aansluiting gezet.
Daar wordt aan gezogen, lucht naar buiten
Via de schuine aansluiting komt de lucht dan naar binnen, daar wordt niets op aangesloten en de lucht kan zo naar binnen.

Dit heeft niets met de benzine pomp te maken. Die zit ergens anders aangesloten (zie foto).

Overigens is de vlotterkamer beluchting alleen nodig als je last hebt van vapour lock. Ik weet niet of dat bij jouw 340 ook zo is, maar als je de carb hebt zitten boven het inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk dan zul je wel een probleem hebben met warme motor starten (na ongeveer 10 minuten). Je zegt dat dit hetzelfde blok is.
Bij de 440 heeft men zelfs de koelingventilator via een slang tegen de carb laten blazen om deze maar koel te houden.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Op mijn auto zit geen luchtpompje, maar ik vermoed dat de dampbelafscheider (zit tussen de benzinepomp en de carburateur in en heeft een slang richting retourleiding) hetzelfde doet?
Misschien moet ik toch maar eens op de sloop mijn kop onder de motorkap van een 440 gaan steken, in de hoop dat ik er een met carb tegenkom waar ik "de kunst van kan afkijken" ;)
antiekeradio
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 15.09.2004 - 09:26
Locatie: Rose Valley, brabant
Contacteer:

Diede,

ik heb de carburateur gezien, en mijn persoonlijke gok is dat het gat afgedicht hoort te zijn met een aluminium prop.

de vlotterkamer ontluchting moet namelijk ook afgesloten kunnen worden (vandaar dat hele circus van die hendels) en als er naast die klep dan nog een gewoon open gat zit, wat is dan het nut van die klep :roll:


overigens zit het gat precies op de plek waar bij het oude type de zitting van de ontluchtingsklep in de behuizing gegoten zit.
alles wat rammelt dat heb je nog.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Bij deze wat scans uit de vraagbaak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Whohooo!
Zo wordt het gelijk een heel stuk duielijker!
Bedankt Wim!
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Nog een laatste vraagje trouwens:
Bij de 440 zit op de pneumatische shoke een slangetje.
Waar zit die op aangesloten? (de 340 heeft dat namelijk niet)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Zie de foto's van de carb met text "choke pot", daar zit de pot op gezet die de de chokevertraging regelt, onderdrukdoos noemen ze die. Ongeveer 5cm rond en 8cm lang.
Ver der heeft die van mij een handchoke die wordt aangesloten op "choke kabel aansl."- uiting. Dat de binnekabel. De buitenkabel zit met een metalen houdertje geklemt.

Het is dus geen echte automatische choke waar je zelf nietd san hoeft te doen, het is handbedient maar een onderdruk gestuurd mechanisme opent de chokeklep.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

Bij de carburateur die ik hier heb liggen, zit er aan die chokepot zo'n slangetje (je ziet de aansluiting op de scans die je hebt gemaakt, ook aan dat chokepotje zitten)...
die zit niet op de andere carbs die ik hier heb, daar is het echt alleen dat "potje" zonder iets.
Wellicht is het een loos iets ofzo, maar zo'n stukje afgesneden slang maakt mij nieuwsgierig naar waar het ooit op heeft gezeten ;)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Aan dat zwarte ding aan de carb waar jij die slang hebt hangen hoort dus een potje te zitten, de zgn onderdrukdoos. Gewoon een afgelsoten ruimte.
Je kunt de slang afstoppen en kijken of het choken goed werkt.

Anders doe je er gewoon een volume aanhangen, bv een dikke injectiespuit die je uitgetrokken hebt.

Of je gaat even naar de sloop, maar daar zal je weinig CARB versies 440 tegenkomen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
setsunakaede
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.06.2007 - 22:33
Locatie: Delft

euw, okee

Dus als het niet lekker werkt gewoon zorgen dat er wat volume aan hangt zeg maar.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

klopt
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Leuk heren word een hoop geleerd van elkaar.

grt Ron
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Daar is het toch voor!
Ik leer ook nog steeds.
Ik heb een carb motor dus daar weet ik alles van. De rest is niet altijd even duidelijk voor mij.


Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”