Hallo!
Mijn 460 hangt achter erg laag de laatste tijd. Ben een poos terug met een overvolle bak 4000 km gaan rijden en ik denk dat dit mijn schokdempers weinig goeds heeft gedaan.
Als er nu 3 mensen in de auto zitten en ik rij over een drempel, blijft mijn uitlaat al bijna achter de drempel hangen!
Ik vroeg me af of dit verholpen is door de schokdempers te vervangen, of moeten dan ook de veren e.d. vervangen worden?
Mijn tweede vraag is wat voor verschil er zit in schokdempers.
Ik zie ze op hbase.nl met olie gevuld of met gas gevuld. Maakt dit iets uit?
En als laatste nog de vraag of het veel / moeilijk werk is om ze zelf te vervangen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Schokdempers vervangen
- Headlong
- 2nd Gear member
Ik heb afgelopen zomer ook zelf de achterschokdempers vervangen. Ik vermoed dat het hetzelfde gaat voor een 460 als een 440. Dat wil zeggen, auto omhoog krikken en dan per schokdemper 2 bouten losdraaien, demper eruit. Vervolgens nieuwe erin, vast draaien en laten zakken. Op naar de andere kant.theuvel schreef:Hallo!
Mijn 460 hangt achter erg laag de laatste tijd. Ben een poos terug met een overvolle bak 4000 km gaan rijden en ik denk dat dit mijn schokdempers weinig goeds heeft gedaan.
Als er nu 3 mensen in de auto zitten en ik rij over een drempel, blijft mijn uitlaat al bijna achter de drempel hangen!
Ik vroeg me af of dit verholpen is door de schokdempers te vervangen, of moeten dan ook de veren e.d. vervangen worden?
Mijn tweede vraag is wat voor verschil er zit in schokdempers.
Ik zie ze op hbase.nl met olie gevuld of met gas gevuld. Maakt dit iets uit?
En als laatste nog de vraag of het veel / moeilijk werk is om ze zelf te vervangen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Wat betreft gas/olie, zelf heb ik de Monroe dempers met gas genomen. Het verschil zit hem in de dempende werking. Olie dempt voornamelijk alleen inwaarts, gas beide kanten op. Dus ook de terugslag naar boven na een drempel bijvoorbeeld.
Mijn auto was voor de vervanging enorm deinerig, maar hing dankzij de hulpveren niet gigantisch door. Ik heb wel eens gelezen dat de veren van de 440 "lam" raken, maar of dit bij jou nou veren of dempers is weet ik zo niet.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Weet iemand hoe je nu het verschil kunt merken tussen a) slappe schokbrekers, b) slappe veren en c) beide? Hoe kun je dit isoleren?
Ik ben nu aan het verbouwen/verhuizen dus veel aan het vervoeren - zo merk ik bijv. dat mijn 440 het niet heel erg leuk vind als ik besluit zeg 25 pakken tegels of 20 pakken laminaat op te halen bij de Karwei.
Alles achter me begint namelijk enorm te kraken als ik met een snelheid groter dan 20 km/h in 2e versn. via de rotonde de A4 bij Leiderdorp oprijd :S
Uitgaande van de situatie dat ik standaard alleen of met 2 pers. rijd en bij 'normaal' gebruik de auto wat wiebelig vind en bij 'volgeladen' gebruik denk te merken alsof de auto aan zijn max zit, wat zou ik kunnen doen om erachter te komen welke vervanging voor mij het meest effectief gaat zijn?
Ik ben nu aan het verbouwen/verhuizen dus veel aan het vervoeren - zo merk ik bijv. dat mijn 440 het niet heel erg leuk vind als ik besluit zeg 25 pakken tegels of 20 pakken laminaat op te halen bij de Karwei.
Alles achter me begint namelijk enorm te kraken als ik met een snelheid groter dan 20 km/h in 2e versn. via de rotonde de A4 bij Leiderdorp oprijd :S
Uitgaande van de situatie dat ik standaard alleen of met 2 pers. rijd en bij 'normaal' gebruik de auto wat wiebelig vind en bij 'volgeladen' gebruik denk te merken alsof de auto aan zijn max zit, wat zou ik kunnen doen om erachter te komen welke vervanging voor mij het meest effectief gaat zijn?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
In principe is het zo dat de veren de hoogte bepalen en de schokdempers de snelheid waarmee je naar deze hoogte toe gaat.
In de praktijk merk je de schokdemper het beste als zgn Stug geveerd zijn, (wat de volvo overigens helemaal niet is)
De eerste 440 waren allemaal heel soepel afgeveerd, dwz slappe schokdempers maar ook slappe veren, wat zich uit in doorzakken bij belading en deinen na een drempel.
De latere (omstreeks 92) waren stugger en zakten ook niet zover door. Dit heb ik uit ervaring.
Wim
In de praktijk merk je de schokdemper het beste als zgn Stug geveerd zijn, (wat de volvo overigens helemaal niet is)
De eerste 440 waren allemaal heel soepel afgeveerd, dwz slappe schokdempers maar ook slappe veren, wat zich uit in doorzakken bij belading en deinen na een drempel.
De latere (omstreeks 92) waren stugger en zakten ook niet zover door. Dit heb ik uit ervaring.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
De vorige eigenaar van mijn volvo 440 heeft achter andere banden eromheen laten zetten,namelijk 165/70R14 zodat de achterkant iets omhoog komt. Maar voor zitten 175/65R14
Mischien kun je dat ook doen,indien je veren nog goed zijn
-Wiebe
Mischien kun je dat ook doen,indien je veren nog goed zijn

-Wiebe
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 4th Gear member
Veren vervangen, en als je schokdempers een plastic buitenkant hebben zijn ze al vervangen en ws prima. Als ze orgineel zijn zie je het vanzelf: dan zijn ze half weggerot.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dat laatste kun je zelf ook wel en is zo simpel dat zo goed als iedereen het zou moeten kunnen.
- Zorg dat de auto stil staat. (motor gewoon uit)
- druk de carrosserie naar beneden op de hoek waar je de schokdemper wilt testen.
- laat los
- tel het aantal keren dat de carrosserie op en neer gaat. Als je hierbij verder komt als 3, is het heel erg verstandig (en hoognodig) om je schokdempers te vervangen.
- Zorg dat de auto stil staat. (motor gewoon uit)
- druk de carrosserie naar beneden op de hoek waar je de schokdemper wilt testen.
- laat los
- tel het aantal keren dat de carrosserie op en neer gaat. Als je hierbij verder komt als 3, is het heel erg verstandig (en hoognodig) om je schokdempers te vervangen.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- Rob
- 2nd Gear member
Het 'doorhangen' van mijn 440 '91 heb ik opgelost door nieuwe veren te plaatsen. Zelf gedaan, is een werkje van niks. Onbeladen staat hij nu een stukje hoger, beladen zakt hij veel minder ver door en kan ik weer zonder problemen verkeersdrempels nemen. Wel wipt hij nog wat te ver omhoog zonder belading dus moeten de dempers er ook nog aan geloven.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km