Pagina 1 van 1
Schokdempers vervangen
Geplaatst: 02.03.2008 - 15:57
door theuvel
Hallo!
Mijn 460 hangt achter erg laag de laatste tijd. Ben een poos terug met een overvolle bak 4000 km gaan rijden en ik denk dat dit mijn schokdempers weinig goeds heeft gedaan.
Als er nu 3 mensen in de auto zitten en ik rij over een drempel, blijft mijn uitlaat al bijna achter de drempel hangen!
Ik vroeg me af of dit verholpen is door de schokdempers te vervangen, of moeten dan ook de veren e.d. vervangen worden?
Mijn tweede vraag is wat voor verschil er zit in schokdempers.
Ik zie ze op hbase.nl met olie gevuld of met gas gevuld. Maakt dit iets uit?
En als laatste nog de vraag of het veel / moeilijk werk is om ze zelf te vervangen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Re: Schokdempers vervangen
Geplaatst: 02.03.2008 - 16:32
door Headlong
theuvel schreef:Hallo!
Mijn 460 hangt achter erg laag de laatste tijd. Ben een poos terug met een overvolle bak 4000 km gaan rijden en ik denk dat dit mijn schokdempers weinig goeds heeft gedaan.
Als er nu 3 mensen in de auto zitten en ik rij over een drempel, blijft mijn uitlaat al bijna achter de drempel hangen!
Ik vroeg me af of dit verholpen is door de schokdempers te vervangen, of moeten dan ook de veren e.d. vervangen worden?
Mijn tweede vraag is wat voor verschil er zit in schokdempers.
Ik zie ze op hbase.nl met olie gevuld of met gas gevuld. Maakt dit iets uit?
En als laatste nog de vraag of het veel / moeilijk werk is om ze zelf te vervangen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Ik heb afgelopen zomer ook zelf de achterschokdempers vervangen. Ik vermoed dat het hetzelfde gaat voor een 460 als een 440. Dat wil zeggen, auto omhoog krikken en dan per schokdemper 2 bouten losdraaien, demper eruit. Vervolgens nieuwe erin, vast draaien en laten zakken. Op naar de andere kant.
Wat betreft gas/olie, zelf heb ik de Monroe dempers met gas genomen. Het verschil zit hem in de dempende werking. Olie dempt voornamelijk alleen inwaarts, gas beide kanten op. Dus ook de terugslag naar boven na een drempel bijvoorbeeld.
Mijn auto was voor de vervanging enorm deinerig, maar hing dankzij de hulpveren niet gigantisch door. Ik heb wel eens gelezen dat de veren van de 440 "lam" raken, maar of dit bij jou nou veren of dempers is weet ik zo niet.
Geplaatst: 02.03.2008 - 23:14
door SchoutenCC
Weet iemand hoe je nu het verschil kunt merken tussen a) slappe schokbrekers, b) slappe veren en c) beide? Hoe kun je dit isoleren?
Ik ben nu aan het verbouwen/verhuizen dus veel aan het vervoeren - zo merk ik bijv. dat mijn 440 het niet heel erg leuk vind als ik besluit zeg 25 pakken tegels of 20 pakken laminaat op te halen bij de Karwei.
Alles achter me begint namelijk enorm te kraken als ik met een snelheid groter dan 20 km/h in 2e versn. via de rotonde de A4 bij Leiderdorp oprijd :S
Uitgaande van de situatie dat ik standaard alleen of met 2 pers. rijd en bij 'normaal' gebruik de auto wat wiebelig vind en bij 'volgeladen' gebruik denk te merken alsof de auto aan zijn max zit, wat zou ik kunnen doen om erachter te komen welke vervanging voor mij het meest effectief gaat zijn?
Geplaatst: 03.03.2008 - 07:54
door wpee
In principe is het zo dat de veren de hoogte bepalen en de schokdempers de snelheid waarmee je naar deze hoogte toe gaat.
In de praktijk merk je de schokdemper het beste als zgn Stug geveerd zijn, (wat de volvo overigens helemaal niet is)
De eerste 440 waren allemaal heel soepel afgeveerd, dwz slappe schokdempers maar ook slappe veren, wat zich uit in doorzakken bij belading en deinen na een drempel.
De latere (omstreeks 92) waren stugger en zakten ook niet zover door. Dit heb ik uit ervaring.
Wim
Geplaatst: 03.03.2008 - 14:23
door Wiebe
De vorige eigenaar van mijn volvo 440 heeft achter andere banden eromheen laten zetten,namelijk 165/70R14 zodat de achterkant iets omhoog komt. Maar voor zitten 175/65R14
Mischien kun je dat ook doen,indien je veren nog goed zijn
-Wiebe
Geplaatst: 03.03.2008 - 15:22
door YannickvanRooyen
Veren vervangen, en als je schokdempers een plastic buitenkant hebben zijn ze al vervangen en ws prima. Als ze orgineel zijn zie je het vanzelf: dan zijn ze half weggerot.
Geplaatst: 03.03.2008 - 19:37
door sjoerdb
schokbrekers kan je laten testen terwijl ze onder de auto zitten.
Geplaatst: 03.03.2008 - 19:49
door AndorabLe
Dat laatste kun je zelf ook wel en is zo simpel dat zo goed als iedereen het zou moeten kunnen.
- Zorg dat de auto stil staat. (motor gewoon uit)
- druk de carrosserie naar beneden op de hoek waar je de schokdemper wilt testen.
- laat los
- tel het aantal keren dat de carrosserie op en neer gaat. Als je hierbij verder komt als 3, is het heel erg verstandig (en hoognodig) om je schokdempers te vervangen.
Geplaatst: 24.03.2008 - 20:12
door Rob
Het 'doorhangen' van mijn 440 '91 heb ik opgelost door nieuwe veren te plaatsen. Zelf gedaan, is een werkje van niks. Onbeladen staat hij nu een stukje hoger, beladen zakt hij veel minder ver door en kan ik weer zonder problemen verkeersdrempels nemen. Wel wipt hij nog wat te ver omhoog zonder belading dus moeten de dempers er ook nog aan geloven.