In mijn vorige topic ging het over het feit dat de auto niet stationair goed loopt. Nu heb ik weer pech, want de auto is net een week terug van de garage.
Ik rijd en alsik boven de 2500 toeren kom hoorde ik een gesis onder de auto vandaan komen + het vermogen valt weg: m.a.w ik kan niet doortrekken dus een snelweg oprijden is geen optie.
Ik naar de garage toe en zij vertelden mij dat de uitlaat onder de motor wordt bevestigd aan de katalysator met van de veringen. Het kan zijn dat die veringen losgetrild zijn en dat er nu dus een nieuwe pakking onder moet. In het ergste geval kan de katalysator kapot zijn.
Nu is mijn vraag: hoeveel kost zo'n reparatie? En is de katalysator niet gewoon leeg te schudden of iets dergelijks. Het probleem deed zich in één keer voor. Als er een nieuwe kat. onder moet dan kost mij dat volgens de garage zo 3 tot 400 euro. Ik vind dit veels te veel geld, aangezien ik de afgelopen maanden al veel onderhoud aan mijn VOLVO heb moeten plegen, dus ik begin het een beetje zat te worden.
Is het probleem verholpen als de pakking ertussen wordt geplaatst maar de kat zijn werk niet meer doet? Is de kat uberhaupt weg te halen en zonder kat verder te rijden....
Ik hoop op spoedige reactie want ik zou morgen laten weten aan mijn garage wat ik wil gaan doen.
Katalysator volvo 460 2.0i '95
- Iroll
- 6th Gear member
Kan zijn dat je katalysator verstopt zit, dat kan deze verschijnselen veroorzaken. Zonder kat rijden kan alleen maar tot de volgende apk, dan wordt hij afgekeurd. Leegschudden kan je alleen doen als het bouwjaar voor '93 is, vanaf dat jaar is er een 4 punts uitlaatgas meting verplicht, en dan val je door de mand. Maar er zijn wel goedkopere kat's te vinden dan die van de dealer. Even zoeken op het web of wat sloperijen bellen voor een 2e handse. Pakking laten vervangen is een kwestie van een paar tientjes, als dat alles is. Bij mijn 480 (2ltr) moest de voorpijp (die met de veren) vervangen worden en die kostte €268,00, en dan moest ie nog gemonteerd worden. Hoop dat het meevalt voor je!
-
- 3rd Gear member
Je kunt er volgens mij ook een stukje pijp er tussen zetten voor je volgende apk vervangen door een kat. Alleen een beetje omslachtig! Als ie verstopt zit moet er volgens mij een nieuwe op om door de apk te kunnen komen.
- Auk
- 6th Gear member
En een nieuwe is pepertje duur!
(wat je ook kunt doen is gewoon de kat uitkloppen... en daar een stuk buis in lassen... lijkt het alsof je een kat hebt, maar in principe gewoon een rechte pijp.. krijg je ook een wat agressiever geluidje..
)
(wat je ook kunt doen is gewoon de kat uitkloppen... en daar een stuk buis in lassen... lijkt het alsof je een kat hebt, maar in principe gewoon een rechte pijp.. krijg je ook een wat agressiever geluidje..

Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 1st Gear member
Ja, de APK heb ik net in begin januari gehad. Dus als dat een goedkope oplossing is.. zou dat mooi zijn. Wat ik mij afvroeg: ineens schiet dat gedeelte van de buis los waar deze met veren is bevestigd. De garage zei dat het ook mogelijk kan zijn dat de veringen wat versleten zijn en dat er een nieuwe pakking tussen moet. Welke optie achten jullie groter?
- Auk
- 6th Gear member
Mijn optie is dat de bouten met de veren dan slecht zijn... ik kan mij bij mijn 93'r 480 geen pakking herinneren tussen flexibele koppeling en kat. ...
Maar die bouten en veren zijn het bedrag niet, gewoon je kat openslijpen aan de bovenkant en een stuk pijp erin lassen... dan weer mooi dichtlassen.. (niemand die het ziet, ook niet als je onder de auto staat)
Maar die bouten en veren zijn het bedrag niet, gewoon je kat openslijpen aan de bovenkant en een stuk pijp erin lassen... dan weer mooi dichtlassen.. (niemand die het ziet, ook niet als je onder de auto staat)
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 1st Gear member
Hmm... ik hoop dan dat het de veren zijn. Is er iets waardoor je kan merken dat de katalysator kapot is? Gaan die dingen snel kapot? En als je zonder rijdt... is het dan niet zo dat de auto meer benzine gaat verbrbuiken of eerder vuil wordt?
-
- 3rd Gear member
Je stoot alleen meer uitlaatgassen uit! En hij gaat zuiniger lopen omdat hij minder tegendruk heb. Voor je apk moet je een goede hebben. Of zoals Auk zegt open slijpen en er een stuk pijp in lassen.
- Iroll
- 6th Gear member
Je kan bij een 95er niet ongemerkt door de APK komen met een leeg geklopte katalysator. Dat kan alleen met bj voor '93. Vanaf dat jaar is er een 4 gasmeting verplicht en dan val je gelijk door de mand met een niet werkende katalysator. t/m '92 is de 2 gasmeting verplicht, CO en CO2 en op die gassen heeft de katalysator weinig effect. Met een goed werkende lambda sonde kom je dan wel door de APK met een uitgeklopte kat.
Bij onderdeel nodig kan je met inlevering van je oude kat, vanwege statiegeld, een 2e hands kat krijgen voor iets van €125,00. Voor een oude katalysator kan je tot zo'n €50 terug krijgen vanwege de edelmetalen die erin zitten.
In Engeland staat er een nwe kat te koop voor €153,00, maar daar komen natuurlijk wel verzendkosten bij, invoerrechten hoef je niet te betalen. En op Ebay zijn ze ook te vinden voor ong dit bedrag.
http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=4846
Bij onderdeel nodig kan je met inlevering van je oude kat, vanwege statiegeld, een 2e hands kat krijgen voor iets van €125,00. Voor een oude katalysator kan je tot zo'n €50 terug krijgen vanwege de edelmetalen die erin zitten.
In Engeland staat er een nwe kat te koop voor €153,00, maar daar komen natuurlijk wel verzendkosten bij, invoerrechten hoef je niet te betalen. En op Ebay zijn ze ook te vinden voor ong dit bedrag.
http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=4846
-
- 1st Gear member
Nou, heb hem laten leeghalen. KostenE 77,- incl. hierbij in zat een leenauto van E 11,5 voor 1 dag. Het valt me inderdaad wel op dat de auto nu ook flink doortrekt, wat die voor een 2.0i liter voor mijn gevoel tegenvallend deed. Misschien waren dit de eerste voortekenen dat de kat, bijna op was. In Ieder geval rijd ik nu zonder kat en de keuring is pas eind december dus ik hoop er nu even tegen aan te kunnen.