Hallo allemaal,
Ik rijd een XC70 - 2.4T - bj2001 - Automaat. Sinds een aantal weken loopt hij 'haperend', zeker als hij koud is. Na een kleine 5 km wordt het iets beter.
Het geeft een erg schokkerig rij-effect wat je slecht onder controle kunt houden; hij houdt dan ineens in (en het toerental zakt dan ook snel weg) en dan 'pakt hij weer op' en 'speert er ineens tussenuit' en dat alles snel achter elkaar aan, dus je hobbelt over de weg heen.
Als je de versnellingsbak in 'N' zet, loopt het blok heel rustig als een zonnetje.
Ik heb inmiddels het gasklephuis laten controleren, maar die was volgens de dealer OK. Relevante storingen zijn er met de computer uitlezing ook niet te vinden. Er is een versnellingsbak-software update gedaan, maar dat helpt ook niet. Nu 'denkt' de dealer dat het de versnellingsbak zelf is maar daar ben ik nog niet van overtuigd. Ik denk nu zelf meer aan een elektronische storing of slecht contact dat beter wordt naarmate de auto warmer wordt :?
Heeft iemand een idee wat hier kan spelen?
Bedankt!
Janine.
Haperende XC70 - 2.4T - bj2001
Wat heeft de dealer aan het gasklephuis (ETM) gecontroleerd? Daar kan je aan de buitenkant namelijk niets aan zien.
Bij een turbo, kan je daar 123 ook nog niet zomaar bij.
Ook door uitlezen kan de storing niet uit de VIDA-kast komen, wordt soms gewoon niet geregistreerd.
Hoelang zijn ze bezig geweest?
Is de ETM schoongemaakt?
Hoeveel km's heeft jouw auto inmiddels gelopen?
Heb je nog de originele ETM (witte sticker)?
Je merkt het al. Ik denk toch dat jouw gasklephuis de boosdoener is.
Bij een turbo, kan je daar 123 ook nog niet zomaar bij.
Ook door uitlezen kan de storing niet uit de VIDA-kast komen, wordt soms gewoon niet geregistreerd.
Hoelang zijn ze bezig geweest?
Is de ETM schoongemaakt?
Hoeveel km's heeft jouw auto inmiddels gelopen?
Heb je nog de originele ETM (witte sticker)?
Je merkt het al. Ik denk toch dat jouw gasklephuis de boosdoener is.
-
- Starter
Hoi Alex,
Dank voor je snelle antwoord.
Een jaar geleden is het originele gasklephuis door een dealer vervangen (vorige eigenaar). Welke sticker er op zit weet ik eerlijk gezegd niet.
Mijn huidige dealer dacht dat het daar toch weer aan lag, 'voor 90%'. Het gasklephuis zou onder garantie vervangen worden. Vervolgens gebeurde er iets 'raars'. Ze hebben schijnbaar het klephuis vervangen en een proefrit gemaakt. De klachten waren daardoor echter niet verholpen, dus was het niet het gasklephuis en hebben ze de 'oude' weer teruggeplaatst en mij de factuur voor de gemaakte uren laten betalen. Nu denken ze voor 99% dat het de versnellingsbak is......
Dus veel geld armer en klachten niet over.
Dank voor je snelle antwoord.
Een jaar geleden is het originele gasklephuis door een dealer vervangen (vorige eigenaar). Welke sticker er op zit weet ik eerlijk gezegd niet.
Mijn huidige dealer dacht dat het daar toch weer aan lag, 'voor 90%'. Het gasklephuis zou onder garantie vervangen worden. Vervolgens gebeurde er iets 'raars'. Ze hebben schijnbaar het klephuis vervangen en een proefrit gemaakt. De klachten waren daardoor echter niet verholpen, dus was het niet het gasklephuis en hebben ze de 'oude' weer teruggeplaatst en mij de factuur voor de gemaakte uren laten betalen. Nu denken ze voor 99% dat het de versnellingsbak is......
Dus veel geld armer en klachten niet over.
Ok.........., jouw 1e "verhaal" was dus niet compleet.:? (Nieuwe ETM is gele sticker.)
Dit 2e, is trouwens wel een opmerkelijk verhaal.
Dat onder garantie iets wordt vervangen en als dan blijkt dat de diagnose niet goed is gesteld, jij de rekening op mag pakken.
Toch geen garantie............. sorry, u heeft pech.
Hier zou ik nooit mee akkoord mee gaan.
Gaan ze nu de automatische versnellingsbak ook vervangen?
En als het dat niet is, ook de uren weer bij jouw declareren?
Fijne dealer. Wie is het trouwens?
Laat ze ook eens zoeken naar valse lucht (lekke vacuüm slangetjes)
Luchtmassameter doormeten.
Het verhaal zoals jij het omschrijft is sowieso moeilijk.
Als de dealer toch denkt aan de automaat, misschien ken je hem dan voorstellen eerst de bak eens te laten Flushen (nieuwe olie en doorspoelen).
Kan ook zijn dat de magneetkleppen op/in de bak niet goed meer functioneren.
Maak van tevoren duidelijke afspraken over de te maken kosten.
Ik kan mij herinneren dat paQ, ook op dit forum, iets gelijkwaardigs heeft had en die heeft een diesel, dus geen ETM.
Misschien leest hij mee, of doe hem anders even een PM met een verwijzing naar dit topic.
Succes
Dit 2e, is trouwens wel een opmerkelijk verhaal.
Dat onder garantie iets wordt vervangen en als dan blijkt dat de diagnose niet goed is gesteld, jij de rekening op mag pakken.
Toch geen garantie............. sorry, u heeft pech.
Hier zou ik nooit mee akkoord mee gaan.
Gaan ze nu de automatische versnellingsbak ook vervangen?
En als het dat niet is, ook de uren weer bij jouw declareren?
Fijne dealer. Wie is het trouwens?
Laat ze ook eens zoeken naar valse lucht (lekke vacuüm slangetjes)
Luchtmassameter doormeten.
Het verhaal zoals jij het omschrijft is sowieso moeilijk.
Alleen proefondervindelijk kan je in feite een echte diagnose stellen. Het blijft hier altijd gissen en staat met het verhaal wat het forumlid geeft.Het geeft een erg schokkerig rij-effect wat je slecht onder controle kunt houden; hij houdt dan ineens in (en het toerental zakt dan ook snel weg) en dan 'pakt hij weer op' en 'speert er ineens tussenuit' en dat alles snel achter elkaar aan
Als de dealer toch denkt aan de automaat, misschien ken je hem dan voorstellen eerst de bak eens te laten Flushen (nieuwe olie en doorspoelen).
Kan ook zijn dat de magneetkleppen op/in de bak niet goed meer functioneren.
Maak van tevoren duidelijke afspraken over de te maken kosten.
Ik kan mij herinneren dat paQ, ook op dit forum, iets gelijkwaardigs heeft had en die heeft een diesel, dus geen ETM.
Misschien leest hij mee, of doe hem anders even een PM met een verwijzing naar dit topic.
Succes
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Hoeveel kilometers heeft de auto gelopen?
Heb je de auto al een tijd en is deze altijd ( bij dezelfde) dealer onderhouden? Welke dealer heb je?
Kwam het probleem van de ene op de andere dag of is het er "langzaam ingeslopen"?
Heb je de auto al een tijd en is deze altijd ( bij dezelfde) dealer onderhouden? Welke dealer heb je?
Kwam het probleem van de ene op de andere dag of is het er "langzaam ingeslopen"?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- Starter
De XC heeft 230.000 gelopen. Is bijna een jaar geleden door ons gekocht. Daarvoor altijd onderhouden bij een dealer. Alle boeken en stempels compleet. Nu bij onze Volvo dealer in het zuiden van het land in onderhoud.
Het probleem was er van de een op de andere dag en stak de kop op toen het weer kouder werd.
Het probleem was er van de een op de andere dag en stak de kop op toen het weer kouder werd.