v40 zoekerig sturen, erg trillen vanaf 4000 toeren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
v40newbie
Starter

hoi iedereen,

we waren op zoek naar een grotere auto (gezinsuitbreiding) en zijn van een honda civic (altijd trouwens japanner gereden) overgestapt naar een Volvo V40 1.8 uit 98 (met bovag garantie gekocht, 158000 op de teller - alle beurten gehad). We hebben hem nu een weekje, maar ik begin er toch een beetje spijt van te krijgen. Aan de ene kant zitten er best positieve dingen aan de auto (anders waren we hem niet gekocht). Maar een paar dingen die niet zo opvielen tijdens de proefrit (toevallig enorme storm die dag) brengen mij best aan het twijfelen over de auto.

Het stuurt enorm 'zoekerig' op de snelweg vanaf ong. 100 km/u. Bij lage snelheden is dit ook al een beetje aanwezig, maar hoe harder je rijdt hoe meer het speelt. Je bent voortdurend bezig met corrigeren. Ook rond zo'n 4000 toeren vind ik het stuur wel erg trillen. Dit lijkt me niet normaal, maar ik weet natuurlijk niet hoe de v40 fabriek nieuw reed. Tijdens de proefrit (toch best een stuk gereden, ook een groot stuk over de snelweg) is dit weggevallen door de extreme wind. (dat doe ik dus niet nog een keer, maar goed dat is iets anders)

Zijn deze symptomen herkenbaar? En belangrijker, wat is er eventueel aan te doen? Ik heb bovag garantie, daar moet (lijkt mij) toch wel iets mee te doen zijn. Tenzij het natuurlijk een 'gewoon' v40 eigenschap is. dan baal ik natuurlijk best wel. Maar goed, dubbele gevoelens dus...

Ik hoop dat jullie hierop wat licht kunnen laten schijnen.
alvast bedankt...
Ripley
2nd Gear member

Dit is niet normaal voor een V40. Ik heb hier ook nog een Honda staan en de V40 rijdt net zo strak als de Honda. De oorzaak is niet zo 1-2-3 te zeggen, maar het meest voor de hand ligt dat de uitlijning van de wielen niet goed is. Daarnaast zou het aan het afslijtpatroon van de banden kunnen liggen (heb je trouwens originele velgen + standaard maat banden?), of, erger, aan de stuurinrichting (stangen + huis).

Trillen komt 9 van de 10 keer door onbalans in de wielen. Die moeten dus opnieuw worden gebalanceerd en dan kijken of het weg is.

Je schrijft dat je garantie hebt, dus gewoon reclameren! Bij twijfel aan de aangeboden maatregelen een onafhankelijke expert een oordeel laten geven. Bijvoorbeeld alsnog een ANWB keuring o.i.d.
laheije
4th Gear member

Ga even naar een andere garage laat ze de wagen op de brug plaatsen en laat ze kijken wat Ripley ook al aangeeft, banden, uitlijning, speling stuurkogels, schokbrekers, lagerspeling etc.
Je kan beter 50 euro uitgeven voor dit te laten controleren in plaats van terug gaan naar de garage waar je hem gekocht hebt, want geheid dat die alleen maar montjesmaat zullen verhelpen, zo met een franse slag wat niet te veel kost voor hun.
Als je bovenstaand doet dan weet je tenminste wat er scheelt en dan sta je iets sterker in je schoenen omdat je weet wat er fout is zodat je kan eisen dat dit dan ook gerepareerd moet worden onder de garantie.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
v40newbie
Starter

Super bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden. Goed idee om het bij een andere garage (of zelfs iets onafhankelijks als de ANWB keuring) te laten controleren. Want hij is inderdaad volgens de bovag-garantie definitie verplicht alle gebreken (verborgen of ontstaan door normaal gebruik) binnen die 6 maanden te laten verhelpen. Er zitten trouwens gewoon wat ik kan zien standaard velgen + banden op.

Dus ik ga inderdaad een keuring/grondige check laten doen door een andere garage (of ANWB keuring, ik zal eens kijken wat daarbij precies gebeurt). Dan weet ik gewoon wat er aan de hand is. Is het iets simpels dan is het simpel, is het ingewikkeld dan ben ik blij dat ik bovag-garantie heb. Sowieso wil ik (ook na zo'n externe keuring) de garage wel gewoon de fatsoenlijke kans geven om zelf die gebreken ook te constateren+te verhelpen, maar krijg ik problemen dan heb ik in ieder geval een onderbouwd verhaal.
V401.8
3rd Gear member

Ik heb slechte ervaring met Bovag garantie.
Zodra er iets stuk is is het simpel, dan moet de garage het vervangen.

In mijn geval speelden er een aantal zaken die in mijn ogen niet goed waren. Er was dus niet direct iets stuk. Discussies waren het gevolg.
Zelfs na een ANWB keuring kreeg ik mijn gelijk niet omdat de ANWB ook zei dat het ging om zaken die niet stuk waren, maar alleen hinderlijk.

Dus pas op en bereid je goed voor...
laheije
4th Gear member

@v40newbie Helemaal met je eens.
Veel succes en veel veilige kilometers gewenst.
Huub
v40newbie
Starter

hmmm... bedankt, dat is goed om in de gaten te houden. Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik ga er in ieder geval bovenop zitten.
laheije
4th Gear member

Hou ons op de hoogte.
Huub
Ripley
2nd Gear member

Als ik het me goed herinner, biedt de ANWB ook een soort 'einde garantie' keuring. De bedoeling is om alle gebreken die nog onder de garantie vallen, te identificeren zodat je ze kunt melden en laten repareren.
v40newbie
Starter

Even een updateje, voor de geinteresserden:

Nou, dat ging vrij soepel. Een afspraak gemaakt en de wielen zijn opnieuw uitgebalanceerd. Het trillen en zoekerig rijden bij hogere snelheden is nu gelukkig weg.

De auto trok ook een beetje naar rechts (en het stuur stond een beetje scheef). Dat had ik tegelijkertijd aangegeven bij het maken van de afspraak. Ik had dus gezegd: doe naast het balanceren, gelijk ook uitlijnen want hij trekt ook scheef. Kijk, en dat hebben ze dan weer niet gedaan.

Aan het einde van de dag kom ik dus mijn auto ophalen. Ik: wat hebben jullie gedaan. Garage: banden gecontroleerd en wielen opnieuw uitgebalanceerd. Ikke: en het naar rechts trekken? Meneer dat komt doordat uw stuur een beetje scheef staat. Ik: nee meneer, ik ken het verschil tussen een stuur dat een beetje scheef staat in de rechtuitstand, en een auto die naar rechts trekt... Garage: daarvoor moet hij opnieuw uitgelijnd worden. Ik: dat heb ik duidelijk aangegeven toen ik hem hier bracht. Garage: uitlijnen doen we niet zelf...

Nou ja, duidelijk geval van kijken of we de klant kunnen overtuigen om zo weinig mogelijk te doen... Maar goed. Volgende week wordt hij dus uitgelijnd. Hopelijk word dan mijn eerste ervaring met een volvo wat gunstiger bijgesteld.

Het verbruik valt me trouwens ook gewoon tegen. Ik rijd erg rustig, gecombineerd snelweg/stadsverkeer (met nadruk op snelweg) en ik kwam niet boven de 1 op 9. Dat is wat mijn pa in zijn BWM 535 bij gecombineerd verkeer haalt en die heeft toch echt wel meer pk's. Ik zal eens even zoeken hier op het forum wat men hier gemiddeld aan verbruik haalt (is daar toevallig een aparte thread voor?)
J
3rd Gear member

volgens mij wel (zie zoekfunctie) maar daar op vooruit lopend doet mijn V met de soort kilometers zoals je aangeeft 1 op 11 bij redelijk doorrijden.
tenzij je als eerste weg wilt zijn bij ieder stoplicht natuurlijk.
persoonlijk zou ik hier ook nog even naar laten kijken
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”