Je bent wat je rijdt
Door: Floris Blom
Ik heb niks met auto’s. Behalve wanneer die van ons weer vervangen moet worden. Dan blijkt dat ik, mijns ondanks, diep in mijn hart verduiveld goed weet in welke auto ik wel of beslist niet gezien wil worden.
‘Situationele betrokkenheid’ noemen deskundigen dat: ik begin mij pas voor het onderwerp te interesseren wanneer de nood aan de man is, en daarna is het weer afgelopen. Vorig jaar om deze tijd was het weer zover, want ik diende op stel en sprong mijn auto van de zaak in te leveren. De beslissing moest snel genomen worden. De shortlist met begeerde merken en types bevatte niet eens zoveel namen en ons budget kende uiteraard een limiet. Dan heb je weinig te kiezen. Uiteindelijk viel ons oog op een donkergrijze auto van een Zweeds merk waarvan de naam begint met de letter V.
Wat zegt die keuze over mij? Volgens mijn psychotherapeut is het een mannelijke auto. Dat is dan in elk geval mooi meegenomen. Volgens mijn goede vriend J. echter is het een auto die behoort tot de categorie Helemaal Fout.
Daar heb je het al! Men is wat men rijdt. De auto weerspiegelt de persoonlijkheid van de automobilist. Even afgezien van de financiële armslag kiezen de meeste consumenten het merk en type mede op grond van het bijbehorende imago. De wagen moet bij je passen, je wilt laten zien wie je bent. Elk merk en elk type heeft zo zijn eigen doelgroep. Met de bijbehorende stereotiepen en karikaturen, waar wij allen wel een beeld bij hebben. De BMW- of Audirijder is een bumperklevende dolle stier, Jan Doorsnee heeft een Opeltje of zo’n kleurloze familie-Japanner. In speelgoedautootjes op kruiwagenbandjes, zoals een Suzuki Alto, rijden jongejuffers of bejaarden die eigenlijk de weg niet op durven. Een Mercedes is voor boeren. Pooiers en dealers rijden in een Amerikaan. Er zijn mensen die een verband leggen tussen de dikte van de auto en het (on)vermogen van ’s mans geslachtsdeel. Dat is me te plat, daar doe ik niet aan mee.
Maar het kan nog gekker. De krant van wakker Nederland, nooit te beroerd om onzin te publiceren, berichtte dat de keuze voor een automerk gekoppeld is aan astrologische kenmerken. Uit onderzoek was gebleken dat autohandelaren het liefst een mens van het sterrenbeeld Weegschaal de showroom zien binnenstappen. Die heeft namelijk een uitgesproken voorkeur voor luxe en is ook bereid hiervoor te betalen. Zowel vrouwelijke als mannelijke Weegschalen rijden vaak in dure merken als Mercedes en BMW. In mijn geval klopt dat dus lekker niet.
Ook schijnt de kleur van de wagen duidelijkheid te verschaffen over de persoonlijkheid van de rijder. Eigenaren van een grijze auto, bijvoorbeeld, worden liever niet geconfronteerd met gevoelens en zij verkeren het liefst in intellectueel gezelschap. Ze gaan conflicten uit de weg of lossen deze op met hun diplomatieke talenten. Ze houden van stijlvolle auto's, maar die mogen niet te pronkerig zijn. Het klinkt mij als een verrassend rake typering in de oren, maar laten we dit alles toch maar gewoon als kletskoek beschouwen. Ik heb ook in een groene, witte en rode auto gereden en zelfs een blauwe. Mijn gedragingen en mijn standpunten waren toen niet fundamenteel anders dan die van nu.
Wij rijden nu een klein jaar in onze V. Er openbaarde zich geen enkel mankement, hij rijdt soepel en hij verbruikt niet al te veel brandstof. Die drie dingen lijken mij het allerbelangrijkst. De rest is, welbeschouwd, bullshit.
(bron: http://www.hartenziel.nl/artikel/je_bent_wat_je_rijdt/)
Je bent wat je rijdt
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Contacteer:
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Mooi stukje. Beste man een email gestuurd.......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Treffend 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- J
- 3rd Gear member
waarschijnlijk ben je onder het verkeerde sterrenbeeld geboren, en ben je van binnen toch een weegschaal.
Of ben je in een vorig leven een weegschaal geweest, maar heeft je geest zich daar nooit helemaal van los weten te maken
(J moet stoppen met op fora komen voordat de eerste koffie intern is verwerkt, de onzin uitkramen optie staat dan nog aan geloof ik )
Of ben je in een vorig leven een weegschaal geweest, maar heeft je geest zich daar nooit helemaal van los weten te maken
(J moet stoppen met op fora komen voordat de eerste koffie intern is verwerkt, de onzin uitkramen optie staat dan nog aan geloof ik )
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
- Richard
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mooi stukje
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 2nd Gear member
Van volvorijders (werd in geval van de wat oudere modellen 340 en zo) altijd gezegd dat het ambtenaren zijn met een gezin.... klopt toevallig in mijn geval.
Maar de keuze om een s80 aan te schaffen was een heel andere. Ik wilde de luxe en comfort van een dergelijke auto die bovendien ook veilig is. Aangezien ik met een woonwerksituatie toch minstens 200-250 km per dag rijdt, leek het me een goede investering. Hij is ook grijs, maar die was niet beschikbaar. Ik hou liever van donker metallic groen of zwart.
Dus kun je het geheel generaliseren ? Ja, voor een deel denk ik, maar de rest wordt ingegeven door de situatie van dat moment zoals beschikbaarheid, financiele situatie en wat je verder tegenkomt aan auto's en modellen. Als de situatie zich anders had voorgedaan had ik nu ook in een Audi A6, ford mondeo of een opel vectra (niet vloeken) kunnen rijden.
Maar de keuze om een s80 aan te schaffen was een heel andere. Ik wilde de luxe en comfort van een dergelijke auto die bovendien ook veilig is. Aangezien ik met een woonwerksituatie toch minstens 200-250 km per dag rijdt, leek het me een goede investering. Hij is ook grijs, maar die was niet beschikbaar. Ik hou liever van donker metallic groen of zwart.
Dus kun je het geheel generaliseren ? Ja, voor een deel denk ik, maar de rest wordt ingegeven door de situatie van dat moment zoals beschikbaarheid, financiele situatie en wat je verder tegenkomt aan auto's en modellen. Als de situatie zich anders had voorgedaan had ik nu ook in een Audi A6, ford mondeo of een opel vectra (niet vloeken) kunnen rijden.
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
- Fredhead
- Geartronic member
Leuk stukje, zitten zelfs wel wat herkenbare punten in
Mijn ouders hadden vroeger ook een 340 toen ik klein was en laat mijn vader ook ambtenaar zijn. (toen was hij ook al ambtenaar)hkl073 schreef:Van volvorijders (werd in geval van de wat oudere modellen 340 en zo) altijd gezegd dat het ambtenaren zijn met een gezin.... klopt toevallig in mijn geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D