banden maat voor een amazon met brede velgen

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
wepster850
3rd Gear member

beste forumers
ik heb een set brede velgen gekocht voor de rode dame maar nu is mijn vraag wat voor banden kan ik daar het beste op monteren daar ik op de oude banden geen maat meer kan vast stellen zou ik graag de wiel omtrek en de band hoogte willen weten het gaat om een 195 breed en een 15 inch velg maar wat o wat is de juiste hoogte ?????????

greets wepster
oudevolvo
3rd Gear member

Bredere velgen op de Amazon is altijd mooi!
Wat voor velgen heb je gekocht? De standaard 1 slag bredere 5,5J of meteen nog breder naar 6J of zelfs 7J.

Op de 5,5J gaat volgens mij 195/65/15
Zie ook http://www.veterancar.nl/brede_velgen.htm

En een leuk tooltje voor het (her)berekenen van bandenmaten vind je hier
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Groeten Lars
wepster850
3rd Gear member

kijk da's duidelijke info daar heb ik nu nog eens wat aan
ik zal een dezer dagen eens proberen (als ik tijd vind )om wat foto's van de velgen te plaatsen dan kun je zien welke breete het is

greets wepster
dopdedouwer
3rd Gear member

Hoi web.

Bij de 140 ligt er standaard 165/80R15 op de zelfde omtrek zal bij de amazon ook wel gebruikt zijn. Dus die kan je bij bovenstaande website al beginwiel invoeren.

195/65R15 is dan inderdaad een goede band voor een brede velg.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

in theorie kan er 165/80R15, 185/70R15 en 195/65R15 op en ik heb ook nog wel eens breder gezien; persoonlijk vind ik de 185/70R15 op een Kronprinz 5,5 inch velg (1634B) het beste compromis, ook gezien de offset van het wiel; breder staat wel aardig, maar dan zakt de druk per cm2, dus eerder schuiven op een natte weg, de rechtuitstabiliteit wordt wat minder en het comfort ook; natuurlijk is dit mijn strikt persoonlijke ervaring en kan e.e.a. beïnvloed worden door het type band, merk etc. Let er wel op dat de band in volle stuuruitslag niet aanloopt, er zitten stuuruitslagbegrenzers op die je wellicht zal moeten aanpassen
wepster850
3rd Gear member

thanks heren
dit is nou zpo mooi van een forum he je leerd iedere dag iets bij :mrgreen:
dat van die uitslag begrenzers wist ik namelijk niet dus die dan ook maar laten aanpassen cq bijstellen \:D/
dopdedouwer
3rd Gear member

Laten....
Dat zijn 2 boutjes, waar je zo bij kan, wielen iets draaien en je ziet ze zo zitten. Je hoeft de red lady bij wijze van spreken niet eens te krikken ;). Kan gewoon met de wieltjes op de grond.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

eerst de Amazon op de brug en de voorwielen los van de brug, dan kijken of de banden ergens aanlopen in volledige stuuruitslag (zo gaat het ook bij de apk keuring); indien nodig uitslsgbegrenzer afstellen (is een soort excenter) en als dat niet helpt (in mijn geval) gewoon een stukje op de begrenzer lassen
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”