Hulp gevraagd bij keuze V40 (voor LPi)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
volvohenk
1st Gear member

Hallo,
Ik ben hier nieuw en zit met een prangende autovraag waar ik niet zelf uitkom. Misschien zijn hier vaklieden aanwezig die mij een laatste duw in de goede richting kunnen geven. Ik heb de indruk van wel. Ik heb al uren gelezen in vraagstukken over Lpg inbouw of diesel en ben voor mezelf tot de keuze van Lpg(G3) gekomen. Puur vanwege het kostenplaatje bij een kilometrage van 26000/jaar. Aanvankelijk getwijfeld tussen oude V70 of jongere V40 maar maandelijks onderhoudsbudget dwingt duidelijk naar de V40. Allerlei dingen gelezen bijvoorbeeld over het nut van hydraulische klepstoters. Ik zoek nu een ouder model V40 met weinig km die ik wil laten ombouwen naar een G3. Maar ik kom er niet uit welke motoren voorzien zijn van hydraul. klepstoters. Oog is nu gevallen op een V40 bouwjaar 1999 met motor 1783cc en 85Kw. Een phase I model volgens mij.
Mijn totale budget schommelt rond de 8000 euro en daarvoor moet de auto gekocht worden en de G3 achteraf ingebouwd. (kosten 1600euro voor Viaille) Bewust wil ik een oude auto met weinig km om er zo nog lang mogelijk van te kunnen profiteren. Zoeken naar een common rail diesel of bi-fuel met weinig km blijkt oneindige zoektocht naar de speld in de hooiberg te zijn.
Wie kan iets zinnigs zeggen over de geschiktheid van deze motoren voor gasinbouw ? Andere tips zijn ook welkom.
Bestaat er trouwens een phase II V40 met een motor met wel hydraulische klepstoters ? Ik begrijp dat de wegligging van de phase II modellen aanmerkelijk beter moet zijn.
Rob Bakker
5th Gear member

ik kan in iedergeval beamen dat de wegligging een stuk beter is van een Phase II
Hiervoor had ik een Phase I op G3, was wel al vanaf het begin ingebouwd, maar hier heb ik ook behoorlijk veel onderhoudskosten aan gehad. Vandaar ben ik ook mede overgegaan naar een diesel, en met €8000,- moet dat goed te doen zijn voor een auto met minder dan 200 K km
volvohenk
1st Gear member

Okee Rob,

Klinkt naar nog meer twijfels tussen Lpg en diesel keuze voor mij.

Voor mijn budget is er inderdaad wel een diesel met ong. 200.000km te krijgen, maar zoals ik het hier gelezen heb is dit nou net de kilometerstand waar het meeste en duurste onderhoud aan een diesel staat te gebeuren. Bovendien dacht ik dat mijn jaarlijkse kilometers net te weinig zijn om er veel prijsvoordeel aan over te houden.

Als er geen maandelijks prijsverschil zou zijn zou ik dadelijk voor de diesel kiezen.
Turbodesk
5th Gear member

Ik heb zelf een V40 van 1997 met een 1.8 - 85 Kw motor met hydraulische klepstoters. Hier heb ik 1 maand geleden met een Km stand van 230.000 km, een Vialle installatie G3 in laten bouwen.

Tot op heden zeer tevreden. Daarbij komt dat je de eerste 2 jaar probleemloos rondrijd omdat je 2 garantie op onderdelen en werkloon krijgt.

Ik heb het laten doen bij Mesman in Eindhoven. Ik heb daar 1950,- euro voor betaald.

Ik vind het knap als jij het kan laten doen voor 1600,-

Laat je trouwens niet gek maken met die wegligging van een Phase II. Ik heb zelf in beide gereden en de Phase II is inderdaad iets directer en wat minder gevoelig voor zijwind.
Nadat ik bij mijn auto verzwaarde achterveren en rondom de schokbrekers heb vervangen rijd hij bijna net zo goed als een Phase II.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
volvohenk
1st Gear member

Dag Turbodesk,

1 maand is natuurlijk nog een beetje kort maar alle goede berichten over Lpi zijn welkom want financieel is dat voor mij het aantrekkelijkst.
Los van enkele praktische bezwaren van het rijden op gas die in andere discussies al uitgebreid aan bod zijn gekomen. Actieradius, reservewiel, verkrijgbaarheid. Motto: het kost niks maar dan heb je ook niks :)

De prijsopgave van een Vialle G3 gasinbouw komt van autoservice DMI uit Groningen aan de Wismarweg. Ik hoop toch niet dat je vanuit Groningen naar Eindhoven bent gereden om aldaar een G3 in te laten bouwen...

Wat kost het ongeveer om de schokbrekers rondom te laten vervangen ?

Mijn huidige 440 heeft verzwaarde achterveren en dat vind ik toch wel prettig rijden. Ik hou niet van auto's die in een beetje vlot genomen bocht al gaan overhellen.
Turbodesk
5th Gear member

Ik ben inderdaad naar Eindhoven gereden om het daar in te laten bouwen. Ik heb gratis een leenauto voor twee dagen mee gekregen.

Er is bij mij een ringtank van 61 liter bruto ingezet, dus je kan 48 liter tanken. Na een aantal keren gemeten te hebben, rijd ik gemiddeld 1 op 9,5. Ik vind dat best netjes, en ik heb best een zware voet. Heb ook een spuitbus gekregen voor als je een lekke band krijgt.

Volgens mij was ik ongeveer 350 euro kwijt voor het rondom vervangen van de schokbrekers. Niet bij de dealer natuurlijk. Ik heb er Monroe classic onder laten zetten.

Ik wil toch ook wat kwijt over DMI. Wat een #$@%$# zaak. Sorry hoor. Ik was er namelijk afgelopen maandag om de vialle computer te laten uitlezen, dit in opdracht van Mesman zodat ik niet voor deze kleinigheid naar Eindhoven hoefde te rijden. Hij hikt namelijk af en toe op de snelweg. Dat is iets wat niet hoort en Mesman wil dat gewoon netjes oplossen.

Kom ik bij DMI binnen, geef mijn sleutels af aan een monteur en zeg dat ik er bij wil zijn. Mag niet! Wordt gezegd, ga daar maar zitten. Ik denk oke, waar gaan ze nu naar zoeken als ze niet eens van mij het probleem hebben gehoord. Ik dus een monteur er bij vragen en vraag wat ze nu willen gaan zoeken als ze het probleem niet weten. Want hoe kan je nu een diagnose gaan stellen als je niet weet waar je naar moet zoeken. Wordt heel vreemd op gereageerd, van ja dat is ook wel zo. 5 minuten later kom hij weer binnen, niets gevonden. Ja en nu dan, vraag ik. Geen idee, de logfiles bevatten geen fouten. Kan er dus niets mee.
Dus als de logfile van de Vialle computer geen fouten bevat doet DMI er dus niets mee en kan je het zelf uit gaan zoeken.
Ik ga dus volgende week naar Mesman toe en daar wordt het gewoon opgelost.

Dan heb ik het nog niet eens over die man die op hetzelfde moment bij de balie stond met een aantal vragen over zijn net ingebouwde lpg installatie waar hij een hoop problemen mee heeft. Je wilt niet weten hoe dom en laconiek op zijn vragen werd gereageerd.

Ik kom daar dus NOOIT weer.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
volvohenk
1st Gear member

Ik heb de prijs van 1600 euro nog even nagevraagd bij DMI.
Blijkt een tijdelijke actie te zijn geweest. Van een paar maand geleden.
Inmiddels kost Vialle G3 bij hun ook ongeveer 1950euro.
volvohenk
1st Gear member

Weet iemand hier of de 2 liter motoren uit de V40 van ongeveer bouwjaar 2001 zijn uitgerust met hydraulische klepstoters ?
Of is er ergens een site waar je dit soort info kunt vinden ?
Mag ook een buitenlandse site zijn.
Ludo
6th Gear member

voor zover ik weet heeft enkel de Mitsubishi motor (GDI) hydraulische kleppen gekregen in de S/V40.
de rest heeft wel de zogenaamde levenslang gestelde kleppen, maar i.v.m. lpg blijft kleppen controleren/stellen belangrijk.
op een 2001 motor zou ik zowieso ook kopsmering (flashlube) laten plaatsen.
volvohenk
1st Gear member

Van de mitsubishi GDI motoren hoor ik niet veel goeds. Voor LPG schijnen ze de verkeerde klepzittingen te hebben waardoor de kop niet geschikt is voor LPG.
Zelfs op benzine werd me deze motorvariant afgeraden door een Volvo monteur. En al helemaal het ombouwen naar LPG.
Ik ben een redelijke leek op het gebied van autotechniek maar de beste motor voor LPG schijnt die te zijn die hardere klepzittingen heeft en bij voorkeur hydraulische klepstoters. Waar welke motor dat heeft in de V40 is mij een raadsel. Ik zal de garage nog maar es bellen...
Het flashlube verhaal ken ik en zal ik sowieso laten inbouwen.
Laptom
2nd Gear member

Henk, maar je niet teveel zorgen welke motoren harde of zachte kleppenzittingen heeft. Als je er gewoon normaal mee rijdt en flashlube installeerd kan dit niet veel kwaad. Natuurlijk is een motor met harde klepzittingen beter, maar ook eentje met zachte klepzittingen en flashlube kunnen probleemloos tonnen draaien. Zoek een auto welke bij je past (kleur/opties/motor) en bel Mesman op, voor de koop, hoe geschikt deze type is...

Zoals gezegd, harde klepzittingen zijn beter. Maar het is echt niet dat met normale klepzittingen je motor na 50000km op is. En na een paar jaar kan je altijd de klepzittingen vernieuwen.
Turbodesk
5th Gear member

Ik heb geen GDI motor erin liggen. Ik heb de afgeleide versie van de 5 cilinder van de 850, dus gewoon een Volvo motor. En hier zitten toch echt wel hydraulische klepstoters in.

Maar ik zou inderdaad eens een belletje doen naar Mesman, zij kunnen je veel beter informeren om wat wel en niet te doen.
Afbeelding

Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”