Pagina 1 van 2

Maximum snelheid in 2e versnelling?

Geplaatst: 18.03.2008 - 21:36
door shadowsman5
Hallo mensen,

Wat is de hoogste snelheid die jullie hebben gehaald in de 2e versnelling bij een C70 2.4 turbo 193 pk?

Hoor het wel.

Groetjes

Geplaatst: 18.03.2008 - 23:23
door den toerist
Volgens de handleiding is het maximum 70km/h,
ben benieuwd of het nog hoger kan :dontknow:

Geplaatst: 19.03.2008 - 09:31
door kmser
Lijkt me weinig (een twingo haalt 70 in 2 en een saab 95 2.3t haalt 110)

Geplaatst: 19.03.2008 - 09:47
door Hans
In zijn twee trek je 'm makkelijk over de 100

Geplaatst: 19.03.2008 - 09:49
door JosW
Ik ben benieuwd naar de relevantie van deze vraag.

Geplaatst: 19.03.2008 - 10:26
door shadowsman5
2e versnelling is toch wel belangrijk bij het trekken van een sprint met een andere auto, tenminste da vind ik.

Geplaatst: 19.03.2008 - 10:29
door edraket
Dan trap je hem toch een keer op zijn staart, en kijk je waar de teller stopt. Beetje "vreemde" vraag in mijn ogen.

Geplaatst: 19.03.2008 - 10:38
door JosW
shadowsman5 schreef:2e versnelling is toch wel belangrijk bij het trekken van een sprint met een andere auto, tenminste da vind ik.
Als je gek bent op dat soort wedstrijdjes koop dan een Golf GTI en zet een pet op. Word vervolgens lid van van de SjonnieenAnitaGolfGTIClub.nl.
Schrijf je vervolgens uit als lid van dit forum.

Geplaatst: 19.03.2008 - 10:39
door bart simpson
topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren

Geplaatst: 19.03.2008 - 13:45
door Hans
193 pk turbomoter rijdt juist zo fijn in de lagere toerentallen. Lijkt me volstrekte onzin om 'm naar de pak 'm beet 6000 toeren te knallen.

Of je moet van tanken houden. Ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe, maar optrekwedstrijdjes met andere auto's is voor pubers van 18/19 jaar in een ander merk.

Geplaatst: 19.03.2008 - 14:08
door M'n eerste Volvo
Och, ook ik wil best wel eens met mijn 2.4D stevig doortrekken en dan een smile op mijn gezicht krijgen, hoor. Dat geef ik meteen toe. maar wat inderdaad het nut is om precies te weten hoe hard hij in de tweede vesnelling kan, ontgaat mij ook. Gewoon goed doortrekken in alle versnellingen (en dus op tijd doorschakelen (of heet dat opschakelen?)) en dan weer terug naar kruissnelheid .. heerlijk gewoon. Niets kapot rijden, is zonde, kost veel geld en je schiet er niets mee op.

Geplaatst: 19.03.2008 - 14:43
door edraket
bart simpson schreef:topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren
Dat snap ik niet. Elke moderne auto heeft toch een toerenbegrenzer, en hem daar even lekker in laten jakkeren kan heus geen kwaad hoor. Mijn advies blijft dus: gewoon proberen. Wel zorgen dat de motor warm is.

Geplaatst: 19.03.2008 - 15:09
door bart simpson
edraket schreef:
bart simpson schreef:topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren
Dat snap ik niet. Elke moderne auto heeft toch een toerenbegrenzer, en hem daar even lekker in laten jakkeren kan heus geen kwaad hoor. Mijn advies blijft dus: gewoon proberen. Wel zorgen dat de motor warm is.
zeker nooit een blok gezien dat "overtoert" was?

Geplaatst: 19.03.2008 - 15:12
door M'n eerste Volvo
@BartS: de toerenbegrenzer begrenst toch de toeren vanaf een bepaald punt ? Dan zou het toch niets mogen uitmaken als je optrekt totdat de begrenzer inschakelt ? Dit is toch juist bedoeld om de motor te beschermen tegen overtoeren ?

Geplaatst: 19.03.2008 - 15:14
door bart simpson
M'n eerste Volvo schreef:@BartS: de toerenbegrenzer begrenst toch de toeren vanaf een bepaald punt ? Dan zou het toch niets mogen uitmaken als je optrekt totdat de begrenzer inschakelt ? Dit is toch juist bedoeld om de motor te beschermen tegen overtoeren ?
theoretisch idd wel, toch er gaan blokken op een hoop nadat men enhousiast ging kijken of het ook idd zo was.

Geplaatst: 19.03.2008 - 17:56
door edraket
Onzin. Ik rijd wel vaker in de begrenzer, en heb op die manier nog nooit een blok gesloopt. Waar een blok wel stuk van gaat is terugschakelen naar een te lage versnelling. Dan is het natuurlijk nog steeds mogelijk om meer dan het toegestane toerental te maken. Daarnaast is de belasting op het blok (drijfstangen) veel hoger bij gas los dan bij gasgeven bij eenzelfde toerental.

Ik kan ver met je meegaan Bart, maar wat je nu zegt klopt echt niet. Hoe zou dat dan bijvoorbeeld gaan met de verplichte roetmeting bij een diesel? Dan zouden er heel veel motoren sneuvelen met de roettest. Er wordt namelijk een paar seconden onbelast volgas gegeven.

Geplaatst: 19.03.2008 - 18:26
door kmser
Als je dat vaak doet zal je er wel schade van ondervinden, maar als dit slechts sporadisch is kan dit geen probleem veroorzaken. , hoe raar dit tijdens de keuring ook mag klinken.

Geplaatst: 19.03.2008 - 19:25
door bart simpson
edraket schreef:Ik kan ver met je meegaan Bart, maar wat je nu zegt klopt echt niet. Hoe zou dat dan bijvoorbeeld gaan met de verplichte roetmeting bij een diesel? Dan zouden er heel veel motoren sneuvelen met de roettest. Er wordt namelijk een paar seconden onbelast volgas gegeven.
er sneuvelen soms ook diesels bij die roettest, niet veel gelukkig maar af en toe is het over en sluiten.

Geplaatst: 19.03.2008 - 19:58
door gertsan
Dat kan je toch gewoon uitrekenen. Je kijkt wat je rijdt bij 3000 toeren en dat vermenigvuldig je met 2! Hoef je ook je moter niet zwaar te belasten.

Geplaatst: 21.03.2008 - 10:26
door Blue Thunder
Afgezien dat dit een vrij nutteloze vraag is kan je het inderdaad gewoon berekenen. Ga een bepaalde snelheid rijden in de gewenste versnelling, deel dit door het aantal toeren wat de motor dan draait. Dit antwoord weer vermenigvuldigen met het maximum toerental. Voorbeeld:
50 km/h met 3000 rpm. 50/3000 = 0.016
0.016*6500= 108.3 km/h. Dit is de maximale snelheid in die versnelling.
Zo kan je trouwens ook de theoretische topsnelheid berekenen. V70 2.5T van mijn ouwe heer gaat dan 358 km/h.