bert schreef: De hoogte van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.
Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.
....
....
De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens met hoge compressieverhoudingen. Daar vallen bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alpha Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig.
...
- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment aanloopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 98). De motor gaat zichzelf af gaan stellen naargelang het oktaangetal hij voor zijn kiezen krijgt.
Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt. Terug : daar ligt de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem.
Mooi verhaal.
Ik heb ook een mail naar shell gestuurd en kreeg een veel slechter antwoord dat dit.
Edoch.
Hoog octaangehalte alleen nodig bij motoren waar de druk en de temperatuur hoog zijn.
Dan hebben we het dus ZEKER over turbomotoren, hoge druk, zeker.
Hoge temperatuur, nog veel meer, die samengeperste lucht is behoorlijk warm. Er zit wel een intercoolertje, maar de temp blijft hoger dan bij een N/A motor.
Klopsensor, inderdaad erg leuk, werkt ook prima, jammer alleen dat dus het vermogen minder wordt, terwijl sommigen nu juist proberen MEER vermogen uit hun auto te halen.
Er is een keer een S60R (nieuwe) of de nieuwe V70R getest met Vpower.
Had meteen ergens tussen de 20 en 30PK MINDER.
Verder heb ik Vpower in mijn T4 (met verhoogde turbodruk) getest.
Hij haperde, meerdere malen getest, bij WOT "hield ie in".
Weer gewone 98 in de tank en hopla, geen haperen meer.
Ik zal dus zo lang mogelijk (bij welke pomp dan ook) 98 tanken.
Leuke verhalen van shell,
Janis