Ik ontdekte, in mijn onlangs gekochte V70, dat ik onder de bijrijderstoel een brandblusser had zitten. Origineel Volvo (Gloria).
Alleen is deze voor het laatst gechecked in juni 2000. Mijn vraag is of iemand enig idee heeft waar je zo'n blusser kan laten checken/hervullen?
Volvo brandblusser checken en vullen...
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24661
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
kan je niet goedkoper een nieuwe halen?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Heb je al gezocht met Google? Er zijn verschillende bedrijven die brandblussers nazien en eventueel kunnen vullen. Hoeft bij mijn weten helemaal niet zo duur te zijn.
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Tsja, brandblussers.
Wat ik altijd begrepen heb van brandweermannen is het volgende: Aangezien het vrijwel altijd poederblussers zijn, moet je hem vooral gebruiken bij een andere auto en niet bij je eigen auto. Het poeder is een soort zout dat na gebruik overal tussen gaat zitten en elektriciteitsbedrading ernstig doet corroderen met als gevolg dat het niet meer werkt.
Kortom, als je zo'n blusser gebruikt is de brand wel geblust, maar je auto toch total loss.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je er levens mee kunt redden of lichamelijk leed kunt voorkomen!
Wat ik altijd begrepen heb van brandweermannen is het volgende: Aangezien het vrijwel altijd poederblussers zijn, moet je hem vooral gebruiken bij een andere auto en niet bij je eigen auto. Het poeder is een soort zout dat na gebruik overal tussen gaat zitten en elektriciteitsbedrading ernstig doet corroderen met als gevolg dat het niet meer werkt.
Kortom, als je zo'n blusser gebruikt is de brand wel geblust, maar je auto toch total loss.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je er levens mee kunt redden of lichamelijk leed kunt voorkomen!
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- J
- 3rd Gear member
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
- Locatie: Hoofddorp
dus, als de brandweerman zijn verhaal compleet heeft verteld zal hij hebben afgerond met de tip "koop een schuimblusser"
na een blusactie met een poederblusser hoeft de auto niet direct afgeschreven te zijn, kan ook even duren voordat de corrosie toeslaat.
mij werd verteld zo'n auto direct tge verkopen (moreel gezien discutabel, ik weet het)
na een blusactie met een poederblusser hoeft de auto niet direct afgeschreven te zijn, kan ook even duren voordat de corrosie toeslaat.
mij werd verteld zo'n auto direct tge verkopen (moreel gezien discutabel, ik weet het)
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
"dus, als de brandweerman zijn verhaal compleet heeft verteld zal hij hebben afgerond met de tip "koop een schuimblusser"
"J" je hebt helemaal gelijk. Nadat ik de mail verstuurd had en uitgelogd was bedacht ik me deze aanvulling.
Poederblussers kun je maar beter vervangen door schuimblussers.
Maar die heb je volgens mij niet voor in de auto.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Helaas zijn Halon-blussers i.v.m. het milleu tegenwoordig verboden, maar dat zijn de beste die er zijn.
Dat poeder werkt natuurlijk ook wel maar ja de bijkomende schade is niet gering.
Dat poeder werkt natuurlijk ook wel maar ja de bijkomende schade is niet gering.
V60 Plus Dark. Fusion red.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Om antwoord te geven op de originele vraag. Checken en bijvullen kost minimaal € 45.00 voor een poederblusser. Dat is het dus echt niet waard.
Daarnaast is de blusser ouder dan 5 jaar dus moet er een extra keuring op plaatsvinden. Kosten: minimaal € 75,00.
Vervangen is dus de goedkoopste optie.
Daarnaast is de blusser ouder dan 5 jaar dus moet er een extra keuring op plaatsvinden. Kosten: minimaal € 75,00.
Vervangen is dus de goedkoopste optie.

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Over duurzaamheid en milieu gesproken...
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
Het kan gebeuren, als een blusser te lang "stilstaat" dat de poeder gaat verharden. Het wordt dan een stevige brok.
Om te kijken (eigenlijk voelen) of dat gebeurt is, moet je hem horizontaal houden en langzaam naar links en rechts bewegen. En dan voel je het geweicht verplaatsen. Dan is het nog goed.
Het kan ook zijn dat het CO2 patroon is leeggelopen. Hier kan je achter komen door het patroon te verwijderen en dan te wegen. Maar dan moet je wel het originele gewicht van het patroon weten. En dat weten we meestal niet.
Tenslotte kan je nog altijd op de knop drukken. Spuit er poeder uit, dan is....eehhhhh was ie nog goed en had je hem kunnen gebruiken in geval van nood......
Gewoon weg met dat ding. Wil je er persé één in je auto, koop dan een nieuwe. Maar als je ooit eens met een brandje en een blusser hebt mogen spelen (BHV of zo) dan weet je dat je met zo een kleine blusser niet veel uit zal richten. Een blusdeken heeft misschien nog meer effect.
Mocht je hem ooit nodig hebben, probeer dan met een paar blussertjes tegelijk de aanval in te zetten. Dan is de kans van slagen het grootst.
Succes
Om te kijken (eigenlijk voelen) of dat gebeurt is, moet je hem horizontaal houden en langzaam naar links en rechts bewegen. En dan voel je het geweicht verplaatsen. Dan is het nog goed.
Het kan ook zijn dat het CO2 patroon is leeggelopen. Hier kan je achter komen door het patroon te verwijderen en dan te wegen. Maar dan moet je wel het originele gewicht van het patroon weten. En dat weten we meestal niet.
Tenslotte kan je nog altijd op de knop drukken. Spuit er poeder uit, dan is....eehhhhh was ie nog goed en had je hem kunnen gebruiken in geval van nood......
Gewoon weg met dat ding. Wil je er persé één in je auto, koop dan een nieuwe. Maar als je ooit eens met een brandje en een blusser hebt mogen spelen (BHV of zo) dan weet je dat je met zo een kleine blusser niet veel uit zal richten. Een blusdeken heeft misschien nog meer effect.
Mocht je hem ooit nodig hebben, probeer dan met een paar blussertjes tegelijk de aanval in te zetten. Dan is de kans van slagen het grootst.
Succes
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Ik heb me indertijd laten vertellen dat het goed is om uw brandblusser om de X-aantal tijd eens om te draaien. Of hem gewoon eens los onder de zetel te laten rollen tijdens het rijden. Dit om het poeder 'los' te houden.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992