Pagina 1 van 1
Volvo brandblusser checken en vullen...
Geplaatst: 26.03.2008 - 16:51
door Arjen_R
Ik ontdekte, in mijn onlangs gekochte V70, dat ik onder de bijrijderstoel een brandblusser had zitten. Origineel Volvo (Gloria).
Alleen is deze voor het laatst gechecked in juni 2000. Mijn vraag is of iemand enig idee heeft waar je zo'n blusser kan laten checken/hervullen?
Geplaatst: 26.03.2008 - 17:29
door Walter
kan je niet goedkoper een nieuwe halen?
Geplaatst: 26.03.2008 - 18:40
door Arjen_R
Weet niet of dat goedkoper is eigenlijk... dan maar de vraag erbij of iemand ook weet wat checken/hervullen kost

Geplaatst: 26.03.2008 - 19:00
door Gast
Heb je al gezocht met Google? Er zijn verschillende bedrijven die brandblussers nazien en eventueel kunnen vullen. Hoeft bij mijn weten helemaal niet zo duur te zijn.
Geplaatst: 26.03.2008 - 19:23
door Arjen_R
Heb inderdaad gezocht met google. Kon echter weinig relevants vinden. Vandaar mijn vraag hier in het forum. wellicht dat iemand dit al eerder bij de hand heeft gehad.
Geplaatst: 26.03.2008 - 19:43
door Bombina
Tsja, brandblussers.
Wat ik altijd begrepen heb van brandweermannen is het volgende: Aangezien het vrijwel altijd poederblussers zijn, moet je hem vooral gebruiken bij een andere auto en niet bij je eigen auto. Het poeder is een soort zout dat na gebruik overal tussen gaat zitten en elektriciteitsbedrading ernstig doet corroderen met als gevolg dat het niet meer werkt.
Kortom, als je zo'n blusser gebruikt is de brand wel geblust, maar je auto toch total loss.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je er levens mee kunt redden of lichamelijk leed kunt voorkomen!
Geplaatst: 27.03.2008 - 18:47
door J
dus, als de brandweerman zijn verhaal compleet heeft verteld zal hij hebben afgerond met de tip "koop een schuimblusser"
na een blusactie met een poederblusser hoeft de auto niet direct afgeschreven te zijn, kan ook even duren voordat de corrosie toeslaat.
mij werd verteld zo'n auto direct tge verkopen (moreel gezien discutabel, ik weet het)
Geplaatst: 27.03.2008 - 19:29
door Bombina
dus, als de brandweerman zijn verhaal compleet heeft verteld zal hij hebben afgerond met de tip "koop een schuimblusser"
"
"J" je hebt helemaal gelijk. Nadat ik de mail verstuurd had en uitgelogd was bedacht ik me deze aanvulling.
Poederblussers kun je maar beter vervangen door schuimblussers.
Maar die heb je volgens mij niet voor in de auto.
Geplaatst: 27.03.2008 - 19:32
door Franswa
Helaas zijn Halon-blussers i.v.m. het milleu tegenwoordig verboden, maar dat zijn de beste die er zijn.
Dat poeder werkt natuurlijk ook wel maar ja de bijkomende schade is niet gering.
Geplaatst: 28.03.2008 - 11:47
door V480-S60
Om antwoord te geven op de originele vraag. Checken en bijvullen kost
minimaal € 45.00 voor een poederblusser. Dat is het dus echt niet waard.
Daarnaast is de blusser ouder dan 5 jaar dus moet er een extra keuring op plaatsvinden. Kosten: minimaal € 75,00.
Vervangen is dus de goedkoopste optie.

Geplaatst: 28.03.2008 - 14:54
door Bombina
Over duurzaamheid en milieu gesproken...
Geplaatst: 29.03.2008 - 23:05
door V70ORD5
Het kan gebeuren, als een blusser te lang "stilstaat" dat de poeder gaat verharden. Het wordt dan een stevige brok.
Om te kijken (eigenlijk voelen) of dat gebeurt is, moet je hem horizontaal houden en langzaam naar links en rechts bewegen. En dan voel je het geweicht verplaatsen. Dan is het nog goed.
Het kan ook zijn dat het CO2 patroon is leeggelopen. Hier kan je achter komen door het patroon te verwijderen en dan te wegen. Maar dan moet je wel het originele gewicht van het patroon weten. En dat weten we meestal niet.
Tenslotte kan je nog altijd op de knop drukken. Spuit er poeder uit, dan is....eehhhhh was ie nog goed en had je hem kunnen gebruiken in geval van nood......
Gewoon weg met dat ding. Wil je er persé één in je auto, koop dan een nieuwe. Maar als je ooit eens met een brandje en een blusser hebt mogen spelen (BHV of zo) dan weet je dat je met zo een kleine blusser niet veel uit zal richten. Een blusdeken heeft misschien nog meer effect.
Mocht je hem ooit nodig hebben, probeer dan met een paar blussertjes tegelijk de aanval in te zetten. Dan is de kans van slagen het grootst.
Succes
Geplaatst: 01.04.2008 - 19:23
door den toerist
Ik heb me indertijd laten vertellen dat het goed is om uw brandblusser om de X-aantal tijd eens om te draaien. Of hem gewoon eens los onder de zetel te laten rollen tijdens het rijden. Dit om het poeder 'los' te houden.