Pagina 1 van 1

koppeling slipt af en toe door

Geplaatst: 27.03.2008 - 01:09
door RaZoR
Volvofanaten,

Hebben jullie enig idee of dit simpel op te lossen is of niet - eventueel hoeveel dit kan kosten?

(Heel) soms merk ik dat enkel de toeren omhoog geen niet in verhouding met acceleratie.

Niet dat ie ineens in het rood slaat maar wel merkbaar geen grip binnen de koppeling.

Alle raad/info welkom!

Thx!

Geplaatst: 27.03.2008 - 09:47
door Iroll
Lijkt erop dat de koppeling het aan het begeven is. Trek eens vol gas op vanuit lage toeren in zijn 4e versnelling. Gaat hij slippen dan ben je aan de beurt. Een koppelingsset kost zo'n €125,00, afhankelijk van welke motor erin zit. Als je het in een garage moet laten doen komen er flink wat arbeidsuren bij, ik denk dat je zo'n €300 kwijt bent voor het monteren bij de dealer.

Geplaatst: 27.03.2008 - 10:55
door Auk
Koppelingsset €125,- ?

Neem aan dat dan een koppelingsplaat en een drukgroep is, en geen druklager... ik was voor een setje ruim 250euri's kwijt.

Geplaatst: 27.03.2008 - 11:17
door Volvo_480_turbootje
Ik was voor een koppeling met drukgroep voor mijn 440 turbo 580 euro kwijt inclusief werkuren en inclusief het vernieuwen van mijn startmotor...

volgens mijn vroegere mechanieker, altijd drukgroep mee veranderen, je weet nooit...

Geplaatst: 27.03.2008 - 11:22
door Iroll
Dat is voor de B16&B18 koppelingsset+druklager.
http://www.estateservices.nl/index.htm
Of deze, nog goedkoper voor €102,23 incl.
http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=3304
(Maar daar komen nog verzendkosten bij vanuit Engeland)

Geplaatst: 27.03.2008 - 11:24
door ludolf
Is het vervangen van je koppeling goed zelf te doen?

Geplaatst: 27.03.2008 - 12:23
door wpee
Ja, als je een takel hebt om de motor boven te houden want de moet de hele versnellingsbak eraf halen.

Geplaatst: 27.03.2008 - 14:58
door ludolf
Hahaha! dat klinkt niet echt dat het makkelijk te doen is! ik zou al moeite hebben met alleen de motor eruit halen :twisted:

Geplaatst: 27.03.2008 - 17:29
door wpee
De motor hoeft er niet uit. De versnelligsbak moet los van de motor en aan die versnellingsbak zitten ook steunen.
Als je het niet doen, kantelt de motor dus naar beneden, je hoeft hem maar aan 1 zijde "vast te houden" dus. (koppelingszijde dus).

Geplaatst: 28.03.2008 - 00:10
door RaZoR
Hey,

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat meerbepaald om een 460 1,9Tdi van 1995 met 220000 km.

Ben zonet terug van een monteur die mijn remschoenen en rempompjes heeft vervangen voor 190 euro.

Ik wilde met mijn vraag weten of het dan effectief nog de moeite is om deze kost van ongeveer 500 euros te doen op deze auto.

Ik rijd alleszins doodgraag met deze auto en vind elke kost nog goed - toch zit ik voor een dillema met deze kosten in vooruitzicht.

Geplaatst: 28.03.2008 - 16:34
door philippevk
Wat ik mijzelf wel is heb afgevraagd over de bak:
-als je het kapje van de 5e versnellig eraf haalt lijkt het net alsof je de bak er gewoon via boven eruit kan tillen (uiteraard wel alles loshalen en motor aan de takel)