Trilling/onbalans tijdens accelereren

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
K00L
3rd Gear member

Mijn 480 GT Turbo heeft voornamelijk tijdens het accelereren last van een trilling/onbalans/slinger/zoekend rijgedrag. Het voelt alsof je rijdt met 'kromme' of ovale velgen. Echter is deze trilling er alleen wanneer je accelereert en de motor vermogen moet leveren. zowel vanuit lage snelheid accelereren als bijvoorbeeld van 120 naar 140 km/h geeft deze trilling.

Ik heb zaterdag de voorwielen er afgehaald om speling op de wiellagers, stuurinrichting en aandrijfassen (homokineten) te controleren, maar hier geen abnormale speling te vinden. Ook het verwisselen van de voorwielen heeft geen effect. Echter lijken de rubbers van de voorwielophanging iets versleten. zie onderstaand de foto. Zou de ophanging oorzaak kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

uitlijning en uitbalanceren heb ik nog niet gecontroleerd. echter omdat de trilling niet continu, of alleen bij een bepaalde snelheid aanwezig is, ga ik er niet van uit dat dat het probleem is.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

K00L
Iroll
6th Gear member

let, als je banden van links naar rechts verwisseld, op de draairichting. Veel banden mogen maar een kant opdraaien, er staat een (klein) pijltje op de zijkant om de juiste draairichting aan te geven! Van links naar rechts verwisselen is geen goed idee, van voor naar achter kan wel aan dezelfde kant.
De rubbers en stabilisatoren hebben veel invloed op het rijgedrag net als schokbrekers en veren. Zo te zien zijn je rubbers aan vernieuwing toe.
Niet goed uitgebalanceerde wielen voel je vaak bij specifieke snelheden en/of bij het remmen als een trilling. Dus hoef je niet bij elke snelheid te voelen. Begin eerst eens om je wielen te laten balanceren, dat kan al aardig wat schelen en kijk dan verder.
Uitlijnen merk je als je wagen naar een kant trekt, let er wel op dat de banden dezelfde spanning hebben. Verschil in banden spanning doet hem ook naar een kant trekken. Als je de rubbers voor gaat vervangen is het verstandig om hem daarna opnieuw uit te laten lijnen. Bij de rubbers van de draagarmen is het makkelijker om de hele draagarm te vervangen. Het uitpersen en er weer in persen van de nwe rubbers is een k** klus. Kost iets meer, maar scheelt een hele hoop ergernis.
K00L
3rd Gear member

Iroll, bedankt voor je 'plan van aanpak'. ik ga even stap voor stap dingen uitsluiten. ik zal ook eens goed de ophanging en rubbers schoonmaken en controleren. ik heb inmiddels de plaatselijke volvodealer bereidt gevonden om eventueel de nieuwe rubbers er in te persen, dus dat scheelt weer.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”