Onlangs is mij opgevallen, vraag me niet hoe lang dit al zo is ik luister meestal radio, dat de RDS niet meer lijkt te functioneren.
Bij het luisteren van een CD wordt deze niet meer onderbroken door de verkeersinfo.
Gisteren moest de auto voor een beurt naar de dealer en ik had ze gevraagd om hiernaar te kijke, bij het ophalen werd me verteld dat er nieuwe software was geinstalleerd en dat het opgelost moest zijn......
Niet dus, vandaag in de avondspits ( half 6 tot half 8 ) Vianen - Goes gereden en echt uitsluitend CD geluisterd en geen verkeersinfo gehoord!
Volgens mij en ( betrouwbaarder ) ook volgens de dealer staat de instelling dus goed.... Ga morgen toch nog maar even bellen met de dealer...
Kent iemand soms dit probleem?
Het is een basis audio systeem met achteraf bij het installeren van de Carkit gemonteerde mute box.
RDS functioneert niet meer
- Paul
- Geartronic member
En staat TP toevallig nog aan? Of staat TP in je scherm?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- FrankM
- 4th Gear member
Nee. RDS staat voor Radio Data System en is de verzamelnaam voor een aantal diensten:
Gr/F
NB: in ieder geval de HU605 ondersteunt ook RT - druk hiervoor lang op de FM toets.
In dit geval heb je te maken met TP en TA. De ene geeft aan dat een zender regelmatig verkeersinformatie uitstuurt. De ander wordt actief als er verkeersinformatie daadwerkelijk op de zender is. Een radio moet ingesteld zijn zodat 'ie (bijvoorbeeld) de CD onderbreekt om de verkeersinformatie te laten horen. Overigens weet ik niet of voorgeschreven is dat zenders die het TP bit voeren ook hun verkeersinformatie vergezellen van het TA bit.WikiPedia (en) schreef: AF - Alternative Frequencies. This allows a receiver to re-tune to a different frequency providing the same station when the first signal becomes too weak (e.g. when moving out of range).
CT - Clock Time.
EON - Enhanced Other Networks. Allows the receiver to monitor other stations for traffic broadcasts.
PI - Programme Identification. This is the unique code that identifies the station.
PS - Programme Service. This is simply an eight-character static display that represents the call letters or station identity name.
PTY - Programme Type. This coding of up to 31 pre-defined programme types allows users to find similar programming by genre.
REG - Regional links. This functionality allows the user to "lock-down" the set to their current region or let the radio tune into other region-specific programming as they move into the other region.
RT - Radio Text. This function allows a radio station to transmit a 64-character free-form textual information that can be either static e.g. station slogans or in sync with the programming such as the title and artist of the currently-playing song.
TA, TP - Travel Announcements, Traffic Programme. The receiver can often be set to pay special attention to this flag and e.g stop the tape/pause the CD or retune to receive a Traffic bulletin. The TP flag is used to allow the user to find only those stations that regularly broadcast traffic bulletins whereas the TA flag is used to stop the tape or raise the volume during a traffic bulletin.
TMC - Traffic Message Channel.
Gr/F
NB: in ieder geval de HU605 ondersteunt ook RT - druk hiervoor lang op de FM toets.
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
-
- 2nd Gear member
TP staat in mijn scherm met een soort "zend" teken daarachter...
Als ik niet van de week bij de dealer was geweest zou ik direct twijfelen of ik het allemaal wel goed had ingesteld maar nu hebben zij ernaar gekeken....
Vandaag heb ik niet zoveel gereden en de radio eerst op 3 fm gezet ( n.a.v. antwoord lancer ) maar de cd is nog steeds niet onderbroken door de verkeersinfo. Vind ik bovendien ook vreemd dat ie dat alleen op radio 1, 2 of 3 zou doen en niet op zenders als bijv. Veronica en 538 ed. maar dat kan dan nog worden verklaard door wat Frank hierboven aangeeft ( verschil in TP en TA )als ik het goed begrijp???
Morgen nog een kans en anders moet toch de dealer nog maar een keer kijken hoor!
Ps. RT werkt goed, zie allerlei teksten op het scherm voorbij komen!
Als ik niet van de week bij de dealer was geweest zou ik direct twijfelen of ik het allemaal wel goed had ingesteld maar nu hebben zij ernaar gekeken....
Vandaag heb ik niet zoveel gereden en de radio eerst op 3 fm gezet ( n.a.v. antwoord lancer ) maar de cd is nog steeds niet onderbroken door de verkeersinfo. Vind ik bovendien ook vreemd dat ie dat alleen op radio 1, 2 of 3 zou doen en niet op zenders als bijv. Veronica en 538 ed. maar dat kan dan nog worden verklaard door wat Frank hierboven aangeeft ( verschil in TP en TA )als ik het goed begrijp???
Morgen nog een kans en anders moet toch de dealer nog maar een keer kijken hoor!
Ps. RT werkt goed, zie allerlei teksten op het scherm voorbij komen!
- FrankM
- 4th Gear member
Volgens mij moet je op Radio 1 gaan staan. Als ik het nog goed weet en het niet is veranderd dan sturen de Radio 2 t/m 5 geen TA uit. Dat is gedaan omdat het TA signaal van R1 via EON ook aan 2 t/m 5 worden doorgegeven (als je EON aan hebt staan). Zou R3 ook zijn eigen TA signaal geven dan wordt de CD te vaak onderbroken.
Dus: op Radio 1 zetten of EON aanzetten. En wat de commerciële zenders betreft: grote kans dat die geen TA meesturen.
Gr/F
Dus: op Radio 1 zetten of EON aanzetten. En wat de commerciële zenders betreft: grote kans dat die geen TA meesturen.
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- Paul
- Geartronic member
Doe even cd aan, druk dan op MENU en kijk daar even bij de opties!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- oldostofjas
- 2nd Gear member
Alle publieke radiozenders geven de TA door van radio 1. Je hoeft dus niet je radio op radio 1 zetten! Maar ik zou inderdaad wel even de opties in je menu bekijken, want je kunt van alles instellen met TA van de huidige zender en van andere zenders. Eerst maar eens alles aanzetten...
V70 2016 D4 GT8