bi fuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
heuv26
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.03.2008 - 19:34

Ik heb een S80 bi-fuel elan, uit 2002 gekocht. Nu schakelt hij normaal gesproken vanzelf over, na het starten, op benzine. Af en toe (bijvoorbeeld na het tanken), blijft hij op benzine rijden. Het knopje 'petrol' blijft knipperen, ten teken dat hij wil overschakelen naar gas. Maar...hij blijft maar knipperen. Als ik erop druk, blijft hij branden, dus loopt ie op benzine.
Als ik de motor even uitzet en opnieuw start, springt ie wel op gas....
Is er een ander mogelijkheid om 'handmatig' te op gas te schakelen?

vast bedankt voor de reactie,

Rob
Gast

Al veel mee gemaakt met BiFuel, maar deze kende ik nog niet.
Alleen als de auto warm is?
Alleen na tanken?
Km-stand en onderhoudshistorie?
heuv26
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.03.2008 - 19:34

bijna steevast na het tanken.
Ook een keer spontaan de melding gekregen:'auto schakelt over naar benzine'. Ik kan hem dan met het knopje 'petrol' niet terugschakelen naar gas.
Het lijkt wel dat, als je hem opnieuw start, reset of zo.....
km stand 154.000. Dealeronderhouden met NAP.
kun je de auto handmatig op gas overzetten?
Gast

Ik heb het ook wel een keer gehad na het tanken, maar nadat ik het filter had vervangen was dit eigenlijk over.
Nu jij aangaf dat het steevast na het tanken is, begon mij weer wat te dagen.

In die tijd heb ik ook het gasverdeelhuis gereviseerd. dus helemaal zeker ben ik niet
Filter (s) vervangen zijn de kosten niet. Is te proberen.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6540
vargas
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.06.2007 - 01:52
Locatie: Deurne

Hallo heuv26,
ben benieuwd of jouw probleem met de BiFuel inmiddels is opgelost.
Heb in Juli, tijdens de vacantie, dezelfde ervaring gehad. Dit was de tweede keer tijdens een lange rit.
Na het LPG tanken weigerde de motor op gas over te schakelen. Het lampje bleef knipperen. Ik zat in zuid-duitsland en had inmiddels al ruim 300km op gas gereden. De motor was dus goed warm. Na het tanken niet meer op lpg kunnen rijden. Motor even laten afkoelen en opnieuw starten etc. niets werkte.
De laatste 500 km . dus maar op benzine naar huis gereden. De motor is ondanks meerdere pogingen niet meer overgeschakelt op lpg.
De dag erna, s'middags, de auto gestart en hij schakelde zonder problemen weer op lpg. Blijkbaar moest de motor goed afkoelen. Sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Afgelopen jaar is het gasklephuis nog compleet vervangen,(bij 165.000km) maar ik heb het idee dat het vooral gebeurt als de motor erg warm is.
Het inhouden op gas heb ik ook een aantal keren meegemaakt maar dat verdween ook gewoon weer.
Ben echter benieuwd of het bij jou inmiddels is opgelost?
Vargas!
volvo 244 GLE (86-96)
volvo 850GLT (96-07)
volvo V70 BiFuel 2003 (07-..)
heuv26
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.03.2008 - 19:34

Hoi Vargas,
mijn probleem is 'vanzelf' opgelost....Ik denk dat het met de temperatuur van de motor te maken heeft. 's Winters wordt de motor niet zo warm. Ik weet het niet zeker, maar de afgelopen 3 a 4 maanden heb ik geen problemen meer gehad.
vargas schreef:Hallo heuv26,
ben benieuwd of jouw probleem met de BiFuel inmiddels is opgelost.
Heb in Juli, tijdens de vacantie, dezelfde ervaring gehad. Dit was de tweede keer tijdens een lange rit.
Na het LPG tanken weigerde de motor op gas over te schakelen. Het lampje bleef knipperen. Ik zat in zuid-duitsland en had inmiddels al ruim 300km op gas gereden. De motor was dus goed warm. Na het tanken niet meer op lpg kunnen rijden. Motor even laten afkoelen en opnieuw starten etc. niets werkte.
De laatste 500 km . dus maar op benzine naar huis gereden. De motor is ondanks meerdere pogingen niet meer overgeschakelt op lpg.
De dag erna, s'middags, de auto gestart en hij schakelde zonder problemen weer op lpg. Blijkbaar moest de motor goed afkoelen. Sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Afgelopen jaar is het gasklephuis nog compleet vervangen,(bij 165.000km) maar ik heb het idee dat het vooral gebeurt als de motor erg warm is.
Het inhouden op gas heb ik ook een aantal keren meegemaakt maar dat verdween ook gewoon weer.
Ben echter benieuwd of het bij jou inmiddels is opgelost?
vargas
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.06.2007 - 01:52
Locatie: Deurne

Zoals al eerder beschreven in dit topic had ik vorig jaar in de vacantie een probleem met mijn V70 Bifuel. In het kort: na het tanken schakelde de auto niet meer om op gas. Meestal verdween dit probleem vanzelf als de auto een tijdje had stilgestaan. In dit topic waren meer mensen met een dergelijk probleem. In eerste instantie dacht ik dat het met de temperatuur te maken had. Een nachtje stilstaan en de auto reed weer perfect. Ter voorzorg heb ik daarna het gasklephuis noch verzet naar een plek waar het minder warm werd. Dus meer opzij van de motor.
Dit omdat ik dacht dat het met de temperatuur te maken had bij lange ritten. In Nederland had ik er nooit last van.
Deze zomer op vacantie in het buitenland kregen we hetzelfde probleem.
Na het tanken schakelde de motor niet meer om op gas. Echter deze keer verdween het probleem niet vanzelf. Dus de hele resterende vacantie op benzine gereden. Met de 28 liter inhoud dus op tijd tanken.
Teruggekomen eerst alle filters gecontroleerd en schoongemaakt c.q. vervangen. Dit omdat de computer bij de een storing of vervuiling de auto laat overschakelen op benzine. Echter het probleem bleef dus de auto uit laten lezen bij Volvo dealer.
De computer gaf aan dat de gastank leeg was en de monteur aldaar vroeg me of ik niet vergeten was te tanken. Kan natuurlijk altijd!
Anders was de pomp defect (dure grap zei hij)
Auto weer meegenomen en omdat ik wist dat de tank volzat bij een bevriende monteur langsgegaan. Daar op de brug en de beschermingskap van de gastank verwijderd. Aan de zijkant van de tank(achter kapje) zie je de tankmeter zitten. Deze stond ook op nul. Dit signaal gaat naar de computer en dus wordt er overgeschakelt op benzine.
Na verwijderen en wat schudden teruggezet. Het is een magneet systeem wat waarschijnlijk contact maakt met de vlotter in de tank.
Auto gestart en ja hoor de motor schakelt bijna meteen over op gas.
Waarschijnlijk is het metertje van de tank( een goedkoop plastic geval)
rot of versleten. Dit ga ik in ieder geval nog vervangen!
Maar oke het probleem is in ieder geval opgelost.
Vargas!
volvo 244 GLE (86-96)
volvo 850GLT (96-07)
volvo V70 BiFuel 2003 (07-..)
heuv26
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.03.2008 - 19:34

bij mij was het uiteindelijk de thermostaat....deze is vervangen en alles functioneerde weer als een zonnetje!!
Blij dat jouw probleem nu ook opgelost is.

groet,

Rob
vargas schreef:Zoals al eerder beschreven in dit topic had ik vorig jaar in de vacantie een probleem met mijn V70 Bifuel. In het kort: na het tanken schakelde de auto niet meer om op gas. Meestal verdween dit probleem vanzelf als de auto een tijdje had stilgestaan. In dit topic waren meer mensen met een dergelijk probleem. In eerste instantie dacht ik dat het met de temperatuur te maken had. Een nachtje stilstaan en de auto reed weer perfect. Ter voorzorg heb ik daarna het gasklephuis noch verzet naar een plek waar het minder warm werd. Dus meer opzij van de motor.
Dit omdat ik dacht dat het met de temperatuur te maken had bij lange ritten. In Nederland had ik er nooit last van.
Deze zomer op vacantie in het buitenland kregen we hetzelfde probleem.
Na het tanken schakelde de motor niet meer om op gas. Echter deze keer verdween het probleem niet vanzelf. Dus de hele resterende vacantie op benzine gereden. Met de 28 liter inhoud dus op tijd tanken.
Teruggekomen eerst alle filters gecontroleerd en schoongemaakt c.q. vervangen. Dit omdat de computer bij de een storing of vervuiling de auto laat overschakelen op benzine. Echter het probleem bleef dus de auto uit laten lezen bij Volvo dealer.
De computer gaf aan dat de gastank leeg was en de monteur aldaar vroeg me of ik niet vergeten was te tanken. Kan natuurlijk altijd!
Anders was de pomp defect (dure grap zei hij)
Auto weer meegenomen en omdat ik wist dat de tank volzat bij een bevriende monteur langsgegaan. Daar op de brug en de beschermingskap van de gastank verwijderd. Aan de zijkant van de tank(achter kapje) zie je de tankmeter zitten. Deze stond ook op nul. Dit signaal gaat naar de computer en dus wordt er overgeschakelt op benzine.
Na verwijderen en wat schudden teruggezet. Het is een magneet systeem wat waarschijnlijk contact maakt met de vlotter in de tank.
Auto gestart en ja hoor de motor schakelt bijna meteen over op gas.
Waarschijnlijk is het metertje van de tank( een goedkoop plastic geval)
rot of versleten. Dit ga ik in ieder geval nog vervangen!
Maar oke het probleem is in ieder geval opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”