airco hulp en tips gevraagd

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
teacher
Starter

Hoi Allemaal,

Aangezien het 440forum geloof ik niet meer terugkomt, heb ik mij maar hier geregd.

Ik heb een 460 sportsline met b18u uit 95. Sinds een paar maanden doet de airco het niet meer.

Zodra ik de knop indruk hoor ik niks schakelen (normaal zit er een klik achter de knop) en de magneetkoppeling van de compressor slaat ook niet aan.

Heel af en toe, met warme motor, wil de airco wél aanslaan; ik hoor achter de knop een KLIK, en met wat gekreun (tja..) slaat de compressor aan.

Ik heb de service manual bekeken, maar die gaat volgens mij nog uit van een ouder R12 systeem met sanden sd709 compressor. Ik heb een R134a met sanden sd7v16.

Wie kan mij vertellen in hoeverre de oude service manual nog klopt mbt de lage - en hoge druk schakelaar?

En, achter de compressor zit ook een switch, is dat de regelklep voor het koelmiddel? Kan die er iets mee te maken hebben?

Ik hoor graag waar ik moet beginnen met zoeken.

bedankt

gr

t.
rev
3rd Gear member

Lijkt mij dat de magneetkoppeling niet goed meer is, misschien eens controleren ofdat er geen kabelbreuk is of dat er stroom komt op de draden. Eens kijken of er corrosie zit op de aansluiting, het moet zelfs moeten kunnen om met een ohm meter de magneetkoppeling door te meten

greetz Jan
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Heb je de relais al na gekeken, en slaat de koelfan wael in?

Ik weet door werk met koelgeneratoren dat R12 en R134a voor het koude middel staan. En R12 wordt al een tijdje niet meer gebruikt dus zal het beteken dat het boekje misschien war ouder is.
Verder ben ik niet zo thuis in airco's.
Misschien een aircoboer eens laten kijken of in iedergeval eens vragen.

Succes
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
dr hilus
2nd Gear member

Voor de zekerheid:

Hij is niet toevallig gestopt met werken toen het buiten kouder werd?

Bij mij doet de airco het de winter ook niet vanwege de vorstbeveiliging. Met een goed warme motor en even stilstaan, of na een nachtje in een overdekte stalling en hij doet het wel.
teacher
Starter

rev schreef:Lijkt mij dat de magneetkoppeling niet goed meer is, misschien eens controleren ofdat er geen kabelbreuk is of dat er stroom komt op de draden. Eens kijken of er corrosie zit op de aansluiting, het moet zelfs moeten kunnen om met een ohm meter de magneetkoppeling door te meten

greetz Jan
Als ik het testprogramma via fenix inschakel (wat was het ook alweer? pinnetje in 2 en knopje 3 keer indrukken ofzo?) trekt de magneetkoppeling netjes 3 keer aan.
Michel740Turbo schreef:Heb je de relais al na gekeken, en slaat de koelfan wael in?

Ik weet door werk met koelgeneratoren dat R12 en R134a voor het koude middel staan. En R12 wordt al een tijdje niet meer gebruikt dus zal het beteken dat het boekje misschien war ouder is.
Verder ben ik niet zo thuis in airco's.
Misschien een aircoboer eens laten kijken of in iedergeval eens vragen.

Succes
Het gaat niet om het boekje, maar om de service manual, die is via dit forum ook wel te vinden, en dat is idd de oude versie. Daarom ook mijn vraag of de systemen beschreven in die manual nog overeenkomen met de systemen uit 95 (op het koelmiddel na dan).

Waar zit dat relais?
dr hilus schreef:Voor de zekerheid:

Hij is niet toevallig gestopt met werken toen het buiten kouder werd?

Bij mij doet de airco het de winter ook niet vanwege de vorstbeveiliging. Met een goed warme motor en even stilstaan, of na een nachtje in een overdekte stalling en hij doet het wel.
Nee, eigenlijk stopte de airco er afgelopen zomer al mee. Maar ik heb de auto vandaag weer door de APK gekregen (alleen nieuwe draagarm erop geknutseld, en wat lampjes vervangen van te voren) dus het is weer de moeite om de airco uit te zoeken.

thanks alvast.
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Alle relais zitten onder het zwarte kapje wat je kan vinden onder de motorkap boven op je dashboard bestuurderszijde.

maar als je je airco in schakeld slaat je fan wel in? zoja dan is de magneet koppeling defect. Wat misschien het kreunen kan veroorzaken.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
teacher
Starter

Oh zo..

Nee, zodra ik op het knopje druk gebeurd er helemaal niets.

Is die lage drukschakelaar achterop de compressor niet gewoon te overbruggen? Ik denk nl dat die gewoon de geest gegeven heeft.
rev
3rd Gear member

teacher schreef:Is die lage drukschakelaar achterop de compressor niet gewoon te overbruggen? Ik denk nl dat die gewoon de geest gegeven heeft.
Lijkt mij gevaarlijk met het kapot gaan van de compressor, die sensor zit er niet voor niets op, of vergis ik mij?

Greetz Jan
BuggyRene
2nd Gear member

Voldoende druk in het systeem?

gewoon ff de lage druksensor kort overbruggen, dan weet je of de rest werkt.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
teacher
Starter

De druk is idd voldoende.

Als ik via de fenix het airco signaal test krijg ik pas een 1-1-4 als ik de lage druk schakelaar overbrug.

De switch permanent bruggen is idd niet de "ultieme" oplossing, maar die switch is niet los te krijgen zonder de compressor te lossen. Heb dus sws een andere nodig, en dan moet het systeem ook gevuld worden.

Gedoe zeg. Jammer eigenlijk, t'is zon fijn autotje.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”