Oliepeilstok losgeschoten

Plaats reactie
wardtmar
1st Gear member

Ik heb sinds drie weken een T6 uit 1998, geweldig! Vandaag de kans om hem op de A31 even "los" te rijden. Na zo van Meppel naar Enschede gecruist te zijn net onder de 200 kwam er rook onder de kap vandaan. Uieindelijk samen met de man van de ANWB besloten dat het de peilstok moet zijn geweest die los is geschoten. Veel olie verlorenn, gelukkig geen brand.

Vraag van de week: er is een modificatie, maar is er ook een terugroepactie of garantiebepaling voor? Als niet dan ga ik die 70 euro wel uitgeven, want dit was niks.
broker
3rd Gear member

ik zou in ieder geval ook maar eens goed controleren of je carterventilatie niet dicht zit. Want dit geval wijst duidelijk op een enorme overdruk in je carter tijdens je snelle rit.

Succes, Jan.
DrRossi
4th Gear member

Bekend probleem, is geen recall maar wel modificatie opgekomen. Gewoon een nieuwe buis en peilstok aanschaffen.
Kost iets van 45 euro en is goed zelf te monteren.
Carter ventilatie is een stuk moeilijker, want dan moet je inlaat spruitstuk los.
Misschien heb je nog garantie?

succes
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
wardtmar
1st Gear member

OK, ik koop een nieuwe peilstok. Maar dat van die ventilatie, is dat te controleren zonder dat het spruitstuk los hoeft? Ik ben trouwens vandaag weer terug gereden, geen vuiltje aan de lucht....
Van 945 GL naar S80 t6 - Joepie!
marc'ss80
2nd Gear member

carterventilatie is zeker bij een t6 haast niet te doen zonder het inlaat spruitstuk los te nemen.
ik heb het zelf net gedaan.
het stuk waar het vooral om gaat is het stuk(kunstof leiding) tussen het inlaatspruitstuk en het "Plastic tankje"voor op de motor.
dit tankje dient als opvang bakje van olie damp(als het weer neerslaat loopt het weer terug de motor in)
op dit tankje zit wel een modificatie,het tankje zit af fabriek met een kunstof pijpje gemonteerd op het motorblok.
de modificatie is dat dat vervangen wordt door een aluminium pijpje met twee o-ringen.
even terug naar de leiding,hij zit op det inlaatspruitstuk met een soort banjo (holle bout)links naast de peilstok bout
de banjo is een soort driewegaansluiting.
twee dikken slangen gaan naar de rechterkant van de motor(een op de turbo inlaat en een op het motor blok laag)
de dunne gaat dus naar het Condenser tankje voor op de motor.
de laatste staat er om bekend dat deze nogal eens verstopt raakt.
in vadis staat dat je hem moet probeeren door te blazen met luchtdruk.
als dit niet lukt doordrukken met een lasstaafje van 2,3mm.
maar pas op overdruk ontstaat niet zomaar!
dit kan van alles zijn,maar een zware verdachte is de koppaking.
vr,gr marc
nog aanvullingen/verbeteringen drRossi?
BertjeB
3rd Gear member

Ik zou zeggen zware verdachte is/zijn kapotte zuigerveren waardoor er compressie weglekt langs je zuigerwand welke daardoor in je carter terechtkomt, en zo ook bij je peilstok.
koppakking zal eerder resulteren in overdruk in je koelsysteem en niet direct in je carter.(hoewel er wel oliekanalen door je koppakking lopen!)
je kan testen door compressie te meten op je cilinders, of door je duim op je peilstokgat te houden en eens flink gas te geven.....

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
wardtmar
1st Gear member

Hartelijk dank, ik zal het mijn " mannetje" melden. Hoe het nu moet met de garantie moet ik nog even bedenken, aan verdenkingen kan ik niets ophangen...
Van 945 GL naar S80 t6 - Joepie!
DrRossi
4th Gear member

Maak je niet zo druk, het is een bekend probleem en heeft zelden een andere oorzaak dan dat de ring van je pijstok is uitgehard.
Daarom is er een modificatie op gekomen met twee ringen.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Plaats reactie

Terug naar “S80”