Pagina 1 van 2

(Ex-)Taxi's mijden of niet?

Geplaatst: 06.04.2008 - 21:40
door aadvandriel
Ik ben op zoek naar een S40 1.6D en nu kan ik er een bij een Bovag garage kopen. De wagen is nog geen 3 jaar oud, heeft 150K gelopen. Het onderhoud is niet afgetekend in het onderhoudsboekje (maar heeft wel plaatsgevonden volgens de verkopende garage). De verkoopprijs is interessant!
Graag jullie mening over zo'n aanbod. Doen, of ver weg van blijven?
Waar moet ik op letten :?:

Geplaatst: 06.04.2008 - 21:44
door bart simpson
een S40 taxi? :crazy:

Geplaatst: 06.04.2008 - 21:49
door aadvandriel
bart simpson schreef:een S40 taxi? :crazy:
Ja werkelijk.

Geplaatst: 06.04.2008 - 21:50
door bart simpson
aadvandriel schreef:
bart simpson schreef:een S40 taxi? :crazy:
Ja werkelijk.
uitvoering? motor? kleur?

Geplaatst: 06.04.2008 - 22:09
door aadvandriel
bart simpson schreef:
aadvandriel schreef:
bart simpson schreef:een S40 taxi? :crazy:
Ja werkelijk.
uitvoering? motor? kleur?
Een 1. 6 diesel, momentum, zilver (ik heb mij topic inmiddels aangepast)

Geplaatst: 06.04.2008 - 23:27
door eXite
Zonder onderhoudsbewijs?

Wat dacht je trouwens hoe die 150.000 gelopen zijn, dat is allemaal stadswerk geweest als het een taxi was. Niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur van de mechanische onderdelen.

Geplaatst: 06.04.2008 - 23:52
door demeyerb
nog nooit gezien hoe zot sommige van die chauffeurs met hun wagen rijden? nee, zou ik nie doen en zeker niet zonder onderhoudsboek

Geplaatst: 07.04.2008 - 06:05
door Oceanracer
Stoep op, stoep af, uren achtereen stationair laten draaien, hele dag de hand op de pook laten rusten, drempels op en af met een snelheid waarbij de achterwielen geregeld los komen van de grond, vierkant door de bocht, vol en op het laatst op de rem. Kijk je wel eens om je heen als je buiten bent? Niet doen dus.

Geplaatst: 07.04.2008 - 06:19
door Edgar
Oceanracer schreef:Stoep op, stoep af, uren achtereen stationair laten draaien, hele dag de hand op de pook laten rusten, drempels op en af met een snelheid waarbij de achterwielen geregeld los komen van de grond, vierkant door de bocht, vol en op het laatst op de rem. Kijk je wel eens om je heen als je buiten bent? Niet doen dus.
:lol: :lol: Hoezo vooroordeel :twisted:

9-10 x zou het idd zo gegaan zijn...

Of je moet nagaan van welk bedrijf hij is geweest.. misschien wel een eigen-rijder... Of is hij alleen gebruikt voor ziekenvervoer/ lange ritten...
etc...

Suc6!

Geplaatst: 07.04.2008 - 07:47
door bart simpson
Voor een mille of 10 mogelijk best interessant

Geplaatst: 07.04.2008 - 08:24
door the fonz
Edgar schreef:
Oceanracer schreef:Stoep op, stoep af, uren achtereen stationair laten draaien, hele dag de hand op de pook laten rusten, drempels op en af met een snelheid waarbij de achterwielen geregeld los komen van de grond, vierkant door de bocht, vol en op het laatst op de rem. Kijk je wel eens om je heen als je buiten bent? Niet doen dus.
:lol: :lol: Hoezo vooroordeel :twisted:

9-10 x zou het idd zo gegaan zijn...

Of je moet nagaan van welk bedrijf hij is geweest.. misschien wel een eigen-rijder... Of is hij alleen gebruikt voor ziekenvervoer/ lange ritten...
etc...

Suc6!
Daar zit ook wat in. Niet alle taxi-chauffeurs mishandelen hun wagen. Velen zien het toch als hun tweede wagen (die ook alleen zij mogen berijden; er zijn soms mensen trots op het feit dat ze een mercedes mogen rijden, wellicht zo ook een volvo). Daarbij kun je ook nog eens onderscheid maken in jonge en oudere chauffeurs.
Wellicht kun je een ritje met het betreffend bedrijf proberen??

Andere vraag: Waarom doet een bedrijf een auto aan de kant na 150dK? Deze is nog lang niet afgeschreven (mercedessen rijden ze dik 300-500dK mee).

Geplaatst: 07.04.2008 - 10:08
door Paul
als hij inderdaad 10k kost zou ik hem wel nemen hoor, dan kan je nog eens kosten krijgen van 1k of 2k heb je het nog netjes gedaan allemaal

Geplaatst: 07.04.2008 - 12:31
door Summum
Ik weet niet of het onderhoud bij de verkopende garage is gedaan, maar anders kunnen ze aan de hand van hun administratie en de NAP-standen het serviceboekje toch alsnog invullen?

Als hij bij een andere (dealer) in onderhoud is geweest daar even een uitdraai van de onderhoudshistorie opvragen.

Geplaatst: 07.04.2008 - 12:51
door Oceanracer
Om even in te haken op mijn eigen generaliserende opmerking betreffende het (rij)gedrag van de taxichauffeur in het algemeen: In hun ogen doen ze niets verkeerd. Met de hand op de pook zit het in hun ogen gewoon lekkerder dan met die hand erbij aan het stuur. En in de stad heb je hem toch steeds nodig, je moet immers steeds schakelen. Het stationair laten draaien zien de meesten ook niets kwaads in. De klant moet immers lekker warm (of 's zomers juist koel) plaats kunnen nemen. Zij zelf trouwens ook. En de klant heeft altijd haast en tijd is geld, dus als een snelle rit een hogere fooi oplevert, pak je een bocht of drempel wel eens wat vlotter dan goed voor de auto is.

Wanneer je de hele dag in een taxi rijdt en je om je heen (van je collega's) ook soort gelijk gedrag ziet, zie je na verloop van tijd niet meer hoe het anders kan. De opleiding voor de taxipas is een goede manier om de chauffeur een spiegel voor te houden en om te laten zien hoe het anders kan. Dan kan hij daarna zelf besluiten wat hij met deze informatie doet. Een her-instructie voor andere bestuurders zou trouwens ook niets mee mis zijn. :lol:

Mijn opmerking over de manier van rijden en omgaan het met voertuig, moet dan ook niet als negatief of grievend worden beschouwd. Wij als Volvisten (of ik in het elk geval) gaan veelal wat bewuster met onze auto om. Dat zou ik nog even kwijt.

Geplaatst: 07.04.2008 - 13:24
door Karizma
Héél ver van weg blijven.
Bij mijn garage krijgen ze die ook binnen, vooral V50 dan, en ze raden die héél hard af.
Doen zich allerlei problemen voor die bij normaal gebruik nooit voorkomen.

Geplaatst: 07.04.2008 - 13:46
door bart simpson
Karizma schreef:Héél ver van weg blijven.
Bij mijn garage krijgen ze die ook binnen, vooral V50 dan, en ze raden die héél hard af.
Doen zich allerlei problemen voor die bij normaal gebruik nooit voorkomen.
als de aankoopprijs een beetje in orde is heb je zat middelen beschikbaar om mogelijke problemen aan te pakken

Geplaatst: 07.04.2008 - 15:18
door Thuurc
Er zit hier iemand die een S80 taxi heeft met ik meen 550.000 op de teller en deze te koop heeft staan (of net verkocht). Heel erg netjes behandeld alsof van glas. Dat zegt niks over rijgedrag, maar goed... 550.000 haal je niet elke dag als je als een gek rijdt.

Geplaatst: 07.04.2008 - 15:32
door Oceanracer
Die 550.000 is een zeer respectabele km-stand. Als ik hier Taxi Nuis zie rondrijden, lijkt me een vergelijkbare km-stand ook niet ondenkbaar, maar als ik me even voor de geest haal hoe BesTax destijds (het kan nu beter zijn) met zijn Volvo's omging... Dan was 150.000 al veel, denk ik. Het valt of staat met de mentaliteit van de chauffeurs binnen het bedrijf.

Geplaatst: 07.04.2008 - 15:54
door bart simpson
Een S40 1.6D taxi kost ex bpm € 24.500,--, je schrijft iig af 20% p/jr maar waarschijnlijker 30% met die kilometers, dan kost die hen +/- € 10.000,-- na die 3 jaar, de BPM vrijstelling vervalt na die 3 jaar dus kunnen ze hem zonder verdere BPM afdracht verkopen/inruilen en een nieuwe inzetten

Geplaatst: 07.04.2008 - 20:30
door gevanje
Oceanracer schreef:Die 550.000 is een zeer respectabele km-stand. Als ik hier Taxi Nuis zie rondrijden, lijkt me een vergelijkbare km-stand ook niet ondenkbaar, maar als ik me even voor de geest haal hoe BesTax destijds (het kan nu beter zijn) met zijn Volvo's omging... Dan was 150.000 al veel, denk ik. Het valt of staat met de mentaliteit van de chauffeurs binnen het bedrijf.
De km.stand (550.000) is zeer respectabel. Deze stand wordt echter door meerdere Volvo's gehaald. Goede taxichauffeurs behandelen volgens mij hun auto wel met respect. Wees eerlijk er zijn ook nogal wat horken van lease-rijders. Een s80 met 550 dkm is niet zeer uitzonderlijk, het is immers een echte Volvo :wink: .