Verstuiver(s) defect?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Mijn V70 (200k km) heeft een hele nare tik onder de motorkap gekregen, klinkt een beetje als een tikkende klep maar is er alleen als er vermogen wordt gevraagd dus niet tijdens stilstand en gasgeven.
Bij koude motor is het het ergst maar ook als de motor warm is houdt het tikken aan bij het optrekken. Het is moeilijk te beschrijven maar het is echt een rateltje gerelateerd aan toerental en vraag naar vermogen.
Wanneer ik de gewenste snelheid heb bereikt verdwijnt het geluid (of wordt het minder). Verbruik, vermogen en roetten zijn volgens mij niet verandert.
Nu beweert de garage dat het wel eens een verstuiver zou kunnen zijn (al weten ze het niet zeker) en zou ik er voorlopig mee door kunnen rijden.

Heeft hier iemand ervaring mee? Wat gaat deze grap kosten en kunnen verstuivers ook gereviseerd worden en is dit een normaal verschijnsel bij 200k?

Alvast bedankt.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Beste 2.5 D,

Of het je verstuivers zijn kan ik je niet vertellen. Maar ik kan je wel vertellen dat het vervangen van de verstuivers veel geld kost. Ik heb bij mijn D5 alle verstuivers laten vervangen bij 225.000 km omdat vier van de vijf verstuivers defect waren (hij starte niet meer) Ik heb mijn verstuivers laten vervangen bij een dieselspecialist. De kosten zijn ongeveer tussen de 250 en 400 euro per verstuiver. Ik hoop voor jou dat het wat anders is.

Groet Maxplus
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Nog een aanvulling was ik vergeten. De verstuivers kunnen niet worden gereviseerd voorzover ik weet. En volgens mij kun je beter nieuwe verstuiversc nemen omdat de eerste serie verstuivers veel problemen hebben gegeven. Deze gaan maar 2 ton mee.

Groet Maxplus
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De verstuivers van de eerste serie met D5 waren inderdaad van inferieure kwaliteit. Deze gingen nog geen 150.000 km mee. Ondertussen zijn de meeste vernieuwd, al dan niet onder garantie/coulance. Die verstuivers worden door diverse bedrijven gewoon gereviseerd, maar uiteraard niet bij de dealer. Daar betaal je inderdaad tegen de € 400,00. Per stuk, wel te verstaan.

Of bij jouw Audiblok het aan je verstuivers ligt, durf ik eigenlijk wel te betwijfelen. Ik zou niet weten hoe die verstuivers zo hard kunnen tikken, dat je dat binnen in je auto gaat horen. Ook is het niet een veel voorkomend euvel bij dat blok. Sterker nog, er gaat bijna nooit iets stuk aan dat blok.

Je bent niet sinds kort ergens anders gaan tanken? En je hebt genoeg olie of sinds kort andere olie in je blok?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kapotte verstuivers kunnen wel degelijk deze diesel klop veroorzaken, omdat het de ingespoten brandstof slecht verneveld en vermegnd duurt het relatief lang voordat het ontbrand, maar als het dan "eenmaal" verbrand gaat dit explosief en niet geleidelijk.

Ik heb diesel motoren gezien die door een defecte verstuiver in elkaar zijn gelopen door een zgn. vreter (verbrande zuiger)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kapotte verstuivers kunnen wel degelijk deze diesel klop veroorzaken, omdat het de ingespoten brandstof slecht verneveld en vermegnd duurt het relatief lang voordat het ontbrand, maar als het dan "eenmaal" verbrand gaat dit explosief en niet geleidelijk.

Ik heb diesel motoren gezien die door een defecte verstuiver in elkaar zijn gelopen door een zgn. vreter (verbrande zuiger)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Klinkt logisch!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Een D5 heeft andere verstuivers dan een 2.5TDI dus ook andere prijs.

Start ie ook moeilijk?(aanslaan)

Laat eens de timing controleren van de brandstofpomp.

Is dit goed en zijn er geen verdere foucodes dan zou je de verstuivers kunnen laten testen er zijn bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd.

Succes!
Volvo S70 2.5T
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

volgens mij gaat het hier over een 2.5D(audi tdi)
deze verstuivers kosten aanzienlijk minder als van een D5

en dat de verstuivers maar 2ton meegaan is een fabeltje.
de mijne zijn nog orgineel eerste montage 352.000km

het kan zijn dat er een vuiltje oid voor je verstuiver zit,soms willen deze wel eens verdwijnen door enkele malen plankgas te geven.
maar van afstand is dit moeilijk te zeggen.
voor hetzelfde geld is er iets anders aan de hand
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Overweldigend al die reactie's, bedankt.
Geluid zou inderdaad wel een dieselklop kunnen zijn al zou ik niet weten hoe dit klinkt. Starten is nog steeds goed maar volgens mij start hij ook met 4 goed werkende cylinders. Het zit in ieder geval op de meest rechtse zuiger (vanuit de bestuurdersstoel te horen). Ik heb zo'n 10k km eens 3 liter slaolie bij ongeveer 50 liter diesel gegooid (voor de test), ik geloof nooit dat het hieraan zou kunnen liggen.

Inderdaad vervuiling werdt mij ook al verteld en ik rijdt nu rond met een of ander goedje in de tank (400 ml) dat het brandstofsysteem zou moeten zuiveren, echter dit is ook al sinds 1000 km en het helpt niet echt. Ik heb in totaal al wel bijna 3000 km met dit "probleempje" gereden zonder verergering of andere mankementen.

Zou het nuttig zijn om langs de Audi te rijden voor advies?
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

aanvulling: ongeveer een jaar geleden bij Fast Tech geweest, mankement is pas vorige maand ontstaan, ik verwacht geen relatie tussen tunnen en dit.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

als je een volvo hebt, kun je ook langs de volvo rijden
natuurlijk :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Heren,

Gisteren nieuwe (gereviseerde) verstuivers geplaatst. Geluid is niet weg!!!! Zou het toch iets kunnen zijn met de brandstofpomp?

Bedankt
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Was daar eerlijk gezegd al bang voor.

Mijn TDI blok (km stand ca 145.000) tikte destijds ook, maar ik heb er niets aan gedaan. Het is inmiddels vijf jaar geleden dat ik hem heb verkocht, dus het fijne weet ik er ook niet meer van. Ik weet ook niet of het tikken ineens is ontstaan, of steeds wat luider werd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Ik begrijp 1 ding niet .
Als je een tik in het blok hebt kan dit van een slechte verstuiver af komen.
Bij een klasiek klok (met de ouderwetse verstuivers) kun je simpel testen of het van de verstuiver af komt.
Je draait gewoon een verstuiverleiding los zodat de verstuiver geen brandstof meer krijgt.
Is dan de tik weg heb je de goede.
Blijft de tik en of hij gaat nog beroerder lopen (op 3 poten) heb je de verkeerde.
Zo heb je 5 kansen.
Dit had de leverancier van de verstuivers je zo kunnen vertellen,ik lees dit topic vandaag pas,jammer.

Rammeltjes en tikken zijn vaak een probleem omdat het overal vandaan kan komen,via contactgeluid.
bv een klepstoter maar ook van een distributie dynamo enz.
Je moet eerst proberen de simpele onderdelen uit te sluiten.
Omdat je met je kleppendeksel gelijk de nokkenas loshaalt kun je zo de stoters niet inspecteren.
Ik heb geen specifieke audi/volvo kennis maar ik zou iemand zoeken die dat audi blok van haver tot gort kent of middels een wekplaats handboek opzoeken hoe je bv de klepstoters kunt inspecteren zonder de boel los te maken.

p.s. bij 200.000 een setje nieuwe verstuivers kan nooit kwaad
sukses
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
wimt
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.02.2007 - 21:29

Als er een tik in de motor zit, en het is niet een verstuiver, zijn er grofweg 2 mogelijkheden.
1 Tik zit in het draaiend gedeelte, hetgeen hier wel een reële mogelijkheid is, aangezien het tikken onder last optreedt. Dus een drijfstanglager, big end of small end. Dit zou gekontroleerd kunnen worden door een oliemonster te nemen en die te laten onderzoeken op aanwezigheid van lagermateriaal, dus koper, tin en lood. De dealer zou hier mee moeten kunnen helpen.
Ook een mogelijkheid is een beschadiging van zuiger en/of zuigerveren. Een compressietest zou hier uitsluitsel kunnen geven.
2 De tik zit in de kop, dus de kleppentrein. Hoewel je zegt dat de tik alleen onder last optreedt , is dit toch een mogelijkheid. Je zou met een provisorische stethoscoop zoals een dikke schroevendraaier eens goed kunnen luisteren, door die schroevendraaier bij elke cylinder op het kleppendeksel te zetten en je oor teken de bovenzijde van het handvat te leggen. Als er iets mis is onder het kleppendeksel zul je dit horen en ook waar het ongeveer zit.
Een compressietest kan hier ook zeer nuttig zijn. Heeft een klep bijvoorbeeld wat geklemd door het slaoliegebruik, en is ie geraakt door de zuiger, dan kan dat ook tot (nu) geluid leiden en (later) dan tot echte motorschade.
Wim T
V70 2,4D 2008
P1800 1967
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

verdwijnt de tik als je de rem een paar keer intrapt?vacuumpomp kan ook vervelend tikken...
Tank je goedkope brandstof?
Als je in de buurt woont mag je wel een keer langs rijden om is te luisteren!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik denk misschien toch de brandstofpomp. Passat 2.5 V6 TDI gehad met defecte brandstofpomp. Hij ging nagelen als een vrachtwagen en verloor wat vermogen. Als het goed is kunnen ze dit bij de dealer zo nagaan.
Succes
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

die pompen gaan bijna nooit stuk,maar alles is mogelijk.
ik heb er in al die jaren nog nooit eentje stuk gehad.
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Bedankt allen voor jullie suggesties maar:

1. ik heb nu dus 5 "nieuwe" verstuivers en het probleem is er nog steeds.
2. tikken heeft niets met vacuumpomp van doen, gaat dus ook niet over bij remmen.
3. brandstofpomp is al door een volvogarage "uitgelezen" en deze stond keurig "op tijd".
4. drie liter slaolie op 75 liter diesel en dan ook nog eens zeker 7000 km geleden, lijkt mij niet de veroorzaker.
5. Ja ik tank sinds een half jaar bij een Witte pomp, is de diesel hier slechter??
6. de truc met de schroevendraaier is al gedaan zonder resultaat.
7. hoe kouder de motor (of de diesel) hoe erger het is, en nog steeds enkel wanneer er vermogen wordt gevraagd, bij constante snelheid is het zo goed als onhoorbaar. Bij stilstand hoor je niets vreemds ook niet bij verhoogd toerental.
Het is spontaan gekomen na een nachtje autobahn (<170 km/h, vakantie).
Door de "nieuwe" verstuivers reageerd de motor spoeler maar toch heb ik het idee dat er wat vermogen weg is.

Bij Volvo heeft men geen idee wat dit zou kunnen zijn, ik ga van de week maar eens een rondje dealers af.

Zou ik niet gewoon een brandstofpomp kunnen lenen, of is het heel veel werkt om dit te monteren?

Bedankt alvast.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”