S60, vreemd geluid bij wegrijden

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
BIC
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over een 'vreemd geluid' bij mijn S60.

Het geluid doet zich voor vlak nadat ik wegrijd met de auto, na ongeveer 100 meter, of ergens na 30-60 sec. na het wegrijden. (niet wegrijden bij stoplicht, maar wegrijden na starten van de motor.)

Het geluid zelf is een soort van tik/kraak, misschien een beetje schurend geluid. Het is in ieder geval van korte duur, alsof er iets inschakelt of aankoppelt. Bij mijn vorige auto (mazda met handmatige airco) zou ik het associeren met het inschakelen van de airco. Echter bij mijn S60 (met ECC) het ik de airco in de wintermaanden handmatig UITgeschakeld.

Ik heb even gedacht dat het een putdeksel bij mij in de straat was, waar ik overheen reed. Echter dit is het niet, want ik rijd er niet overheen en het geluid is er ook als ik van bijv. mijn werk wegrijd.

Zowel in 1e als in 2e versnelling, gewoon afhankelijk van wanneer ik doorschakel.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het zich ook voordoet bij een warme motor.

Heeft iemand enig idee wat het geluid kan zijn, en nog belangrijker, of het kwaad kan?

In ieder geval alvast dank voor reacties!

Groet, Ive
S60 170pk Lpi
4th Gear member

Beste Ive,

Dit geluid is mij, destijds in de 850GLT die ik ooit bezat, toen ook opgevallen.

Het geluid wat je hoort is de "zelfdiagnose" van het ABS-systeem.

Dus niets om je ongerust over te maken. Eigenlijk zou het je een gevoel van veiligheid geven ;-).

Het systeem doet dit na elke start bij 20 à 30 km/h. Je kunt dit, als ik het me goed herinner, ook lezen in je instructieboekje onder de kop ABS.

Berry
Oceanracer
Geartronic member

Mijn V70 doet precies het zelfde. Zoals Berry al zegt, niets om je ongerust over te maken. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
BIC
2nd Gear member

Fantastisch dit forum. Scheelt kopzorgen :)

Ik heb het inderdaad teruggevonden in het instructieboekje! Nooit gedacht dat het het ABS zou kunnen zijn.

Dank voor jullie snelle reacties!

Ive
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”