440 15"Cetus

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Elevado
2nd Gear member

Ik moet binnenkort nieuwe voorbanden hebben...

heb nu 195 / 50 / R15... maar eigenlijk zou ik wel wat groter willen en er 205 / 50 / R15 van willen maken... maar past dit wel om mijn Cetus velgen? ik ben bang van niet maar zou t wel heel fijn vinden... wie heeft er ervaring mee?

Wat past er allemaal om deze Cetus?

alvast bedankt :)
Renault 19 1.4 - blauw '95
Volvo 440 1.8i - silver november '95 | Nu met 15"; sportvelgen!

Volvo... fantastisch!
Iroll
6th Gear member

De Cetus velg is 5,5J breed, 205 is dan geen probleem. In de praktijk zie je eigenlijk geen verschil onder de auto tussen 195 en 205 breed dus stel je er optisch niet teveel van voor. Wel belast je de stuurinrichting meer met bredere banden voor en heb je iets meer last van spoorvorming, hij wordt er wat zoekeriger van. En als je nwe banden plaatst zet de nwe (meeste profiel)dan achter, dat voorkomt slippen door aquaplanning en is daarom veiliger en beter voor de wegligging.
Elevado
2nd Gear member

oke.. maar met een bredere band heb je toch wel strakkere wegligging omdat er meer profiel op de weg zit? of snap ik er niks van? :P

en past om 5,5J dan ook 215? :P of past dat weer niet onder de volvo? hehe..

dankjewel voor de informatie alvast :) erg nuttig!
Renault 19 1.4 - blauw '95
Volvo 440 1.8i - silver november '95 | Nu met 15"; sportvelgen!

Volvo... fantastisch!
Emiel123
2nd Gear member

Iroll schreef:De Cetus velg is 5,5J breed, 205 is dan geen probleem. In de praktijk zie je eigenlijk geen verschil onder de auto tussen 195 en 205 breed dus stel je er optisch niet teveel van voor. Wel belast je de stuurinrichting meer met bredere banden voor en heb je iets meer last van spoorvorming, hij wordt er wat zoekeriger van. En als je nwe banden plaatst zet de nwe (meeste profiel)dan achter, dat voorkomt slippen door aquaplanning en is daarom veiliger en beter voor de wegligging.
moet zelf 2 nieuwe voorbanden halen binnenkort, maar zat te denken om die voor te doen zodat mijn banden straks +/- tegelijk op zijn en ik in 1 keer 4 nieuwe(dezelfde) banden erom kan leggen. hoorde ook al mensen zeggen om achter idd de beste banden te leggen maar niet vanwege de aquaplanning. Nou weet ik niet of ik dus mijn plan kan toepassen of toch de nieuwe achter zetten.
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Iroll
6th Gear member

oke.. maar met een bredere band heb je toch wel strakkere wegligging omdat er meer profiel op de weg zit? of snap ik er niks van?
Het blijft altijd een compromis. Bredere banden hebben meer grip in de bochten, dus je kan harder door een bocht in theorie. Afhankelijk van de rest van de ophanging. Maar je hebt wel weer meer last van spoorvorming bij rechtuit rijden, je krijgt zoekeriger weggedrag. Vooral op de rechterbaan hebben vrachtwagens hele sloten uitgesleten, hoe breder de band hoe meer last je ook hebt van aquaplanning bij regen. Nu zal dat verschil tussen 195-205 wel meevallen, maar hoe breder hoe meer dit opgaat.
Hier heb ik nog een handige site om te berekenen welke roldiameter welke band heeft, hoeveel je km teller afwijkt en welke band breedte past op welke velg breedte.
http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Beste in een keer 4 nieuwe,Kwik fit heeft vaak 4 halen 3 betalen :O
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Emiel123
2nd Gear member

bestel mijn banden altijd bij www.autobandenmarkt.nl goedkoop en banden worden gratis thuis bezorgd, werkt top!
-Volvo 440 1.8 GLE '94
sjoerdb
5th Gear member

de aanbieding 4 halen en 3 betalen is niet goedkoper dan 4 banden bestellen op www.autobandenmarkt.nl, zelfs niet als het inclusief monteren en balanceren is. ik heb bij aankoop van mijn 440 er voor gekozen om 4 nieuwe banden te nemen in plaats van 2 op de achterwielen.... dat heeft niet veel zin vindt ik. ik heb wel zomer en winterbanden dus ene jaar zit de band op een voorkant en volgend seizoen monteer ik hem achter, zo slijten ze ongeveer gelijk af.

ik ben zeer tevreden over banden kopen op internet, laat ze mooi op mijn werk afleveren en dan regel ik bij een aangesloten bedrijf van de site dat ze gemonteerd en gebalanceerd worden.

195/55R15 geeft een iets grotere afrolomtrek waardoor je kilometer teller zuiverder wordt, iets meer comfort door de 55-serie wang, iets beter verbruik doordat je iets minder toeren hoeft te maken en het is een maat die door volvo wordt aanbevolen. ik heb zelf 185/60R15 op mijn cetus liggen maar das wel max.... geeft me maar 3 km verschil op de teller!

dus mijn tip is lekker 4 nieuwe banden kopen en die om de 4 maanden omwisselen van voor naar achter. de 2 goeie banden die je nog over houdt kun je proberen te verkopen via marktplaats. genoeg andere die wel maar 2 banden willen kopen. succes
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”