Paniek!
Vanavond wilde ik even olie bijvullen, want ik had het voorgevoel dat het peil wel eens erg laag kon zijn (mijn S40 1.8 gebruikt behoorlijk veel olie en het was alweer even geleden - vergeten!). Toen ik de peilstok in mijn handen hield, bleek er white sludge aan te zitten: het lijkt nog het meest op mayonaise...
Na een korte internet-inventarisatie begreep ik dat de oorzaak hiervan oude olie óf vocht in de olie zou kunnen zijn, bijvoorbeeld koelvloeistof. En verd*md, het koelvloeistofniveau bleek bij een nadere inspectie bizar laag te staan, een stuk onder het min-streepje! ;-(
De olie is een goeie 6000 km geleden nog verversd, dus oude olie kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Dus vermoed ik eigenlijk de koppakking... ;-((((
De temperatuurmeter van de auto gaf echter bij de laatste rit van vanmiddag niets bijzonders aan, en uit het rijgedrag bleek eigenlijk ook niets verdachts. Maar toch...
Zou mijn diagnose kunnen kloppen, en zo ja, aan wat voor prijs moet ik denken als die vervangen zou moeten worden?
Balen!
Gr,
C.
Mayonaise in de motor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10.04.2008 - 16:46
- Locatie: Maastricht
Sludge kan ook komen als er bij voorbeeld korte stukken worden gereden, dat wordt de motor niet warm genoeg en slaat de vocht neer in de olie waardoor deze dan wit wordt.
Olie verbruik kan meer worden bij deze auto's helaas.
Ik zou het koelsysteem op peil brengen en de motor laten spoelen dat de sludge zo goed als weg is en dan onder controle houden.
Ik werk al 10 jaar bij de volvo dealer maar heb nog nooit gezien of gehoord dat bij deze de koppakking defect gaat doormiddel van slijtage.
Let er wel op dat de motortemp. nooit te hoog wordt want dan wordt de kan wel groot.
Veel succes ermee en hopelijk heb ik je gerust gesteld
Groeten
Olie verbruik kan meer worden bij deze auto's helaas.
Ik zou het koelsysteem op peil brengen en de motor laten spoelen dat de sludge zo goed als weg is en dan onder controle houden.
Ik werk al 10 jaar bij de volvo dealer maar heb nog nooit gezien of gehoord dat bij deze de koppakking defect gaat doormiddel van slijtage.
Let er wel op dat de motortemp. nooit te hoog wordt want dan wordt de kan wel groot.
Veel succes ermee en hopelijk heb ik je gerust gesteld
Groeten
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ook bij een goede temperatuur kan de koppakking eraan zijn. (eigen ervaring)
Vertel eens wat meer over de motor. Hoeveel heeft ie gereden. etc. Van wanneer is ie.
Vertel eens wat meer over de motor. Hoeveel heeft ie gereden. etc. Van wanneer is ie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ik had hetzelfde een tijdje geleden, en toen bleek het te komen door te veel korte ritjes.
Een retourtje naar de alpen (2000 km in een weekend) en alle vocht was weg uit de olie (geen capuccino laagje meer op mijn peilstok).
Ik heb het ook hier in het forum gepost, dus je kan het vast met de zoekfunctie terugvinden.
Het enige verschil met jou geval is dat ik geen probleem heb gezien met het koelvloeistof niveau.
Een retourtje naar de alpen (2000 km in een weekend) en alle vocht was weg uit de olie (geen capuccino laagje meer op mijn peilstok).
Ik heb het ook hier in het forum gepost, dus je kan het vast met de zoekfunctie terugvinden.
Het enige verschil met jou geval is dat ik geen probleem heb gezien met het koelvloeistof niveau.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19.03.2007 - 10:10
- Locatie: Castricum
Ben monteur van pompen geweest, deze waren voorzien van dieselmotoren. Hier hadden we ook wel eens last van deze witte slury. Dit kwam doordat er vloeistof/water in het systeem kwam, meestal was dit koelvloeistof.
Gr. Ruud
Gr. Ruud
Volvo V40 1.8 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 16:24
- Locatie: Warmenhuizen, Noord Holland
Vroeger wel een hoog olieverbruik gehad met de s40, op zoek naar de verklaring kreeg ik een aantal mogelijkheden. Waaronder onderstaande.
"Heb je mayonaise gevonden in het koelwatercircuit? Dop radiator, expansietankje etc? In dat geval is er absoluut een doorgeslagen koppakking."
Voor mij niet de 'sleutel', misschien heb jij er wat aan!
"Heb je mayonaise gevonden in het koelwatercircuit? Dop radiator, expansietankje etc? In dat geval is er absoluut een doorgeslagen koppakking."
Voor mij niet de 'sleutel', misschien heb jij er wat aan!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 13:15
Allereerst: bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben de dag na het posten van dit topic even bij de volvo dealer geweest en deze vroeg me, nadat hij de besmurriede (mooi woord) peilstok aan zijn collega had laten zien, direct of ik veel korte ritten maak. Als ca. 18 km 's morgens heen en 's avonds terug inderdaad kort is, dan dus wel
. Hij raadde me aan om eens een flinke rit te maken.
Vervolgens olie en koelvloeistof bijgevuld, en vorige week maandag moest ik naar Duitsland, hetgeen dus wel goed uitkwam: kon de motor eindelijk weer eens even lekker warm worden. Hierna was de smurrie aan de peilstok verdwenen. Helaas was het vloeistofniveau in het koelvloeistoftankje na enkele dagen wederom onder minimum gezakt (na ca. 600 km). Slecht teken dus. Vlak voordat we die vrijdagochtend weer naar huis gingen dus nogmaals koelvloeistof bijgevuld tot het max. streepje. De volgende dag (dus na de rit van 400 km) stond het koelvloeistof niveau nog steeds op max, dus kennelijk verbruikt hij de laatste dagen ineens geen koelvloeistof meer. Ook vanmorgen nog even gekeken, niveau niet meer veranderd. Ik heb de olie niet meer gecontroleerd, maar verwacht dat ik geen verrassingen meer tegenkom.
Enfin, ik houd zowel olie als koelvloeistof de komende dagen wel even extra in de gaten, maar kennelijk gaat het nu toch weer goed. Misschien valt het dus allemaal toch nog mee...
O ja, jullie snappen natuurlijk ook direct waarom mijn antwoord even op zich liet wachten...
Gr,
Chris
Ik ben de dag na het posten van dit topic even bij de volvo dealer geweest en deze vroeg me, nadat hij de besmurriede (mooi woord) peilstok aan zijn collega had laten zien, direct of ik veel korte ritten maak. Als ca. 18 km 's morgens heen en 's avonds terug inderdaad kort is, dan dus wel

Vervolgens olie en koelvloeistof bijgevuld, en vorige week maandag moest ik naar Duitsland, hetgeen dus wel goed uitkwam: kon de motor eindelijk weer eens even lekker warm worden. Hierna was de smurrie aan de peilstok verdwenen. Helaas was het vloeistofniveau in het koelvloeistoftankje na enkele dagen wederom onder minimum gezakt (na ca. 600 km). Slecht teken dus. Vlak voordat we die vrijdagochtend weer naar huis gingen dus nogmaals koelvloeistof bijgevuld tot het max. streepje. De volgende dag (dus na de rit van 400 km) stond het koelvloeistof niveau nog steeds op max, dus kennelijk verbruikt hij de laatste dagen ineens geen koelvloeistof meer. Ook vanmorgen nog even gekeken, niveau niet meer veranderd. Ik heb de olie niet meer gecontroleerd, maar verwacht dat ik geen verrassingen meer tegenkom.
Enfin, ik houd zowel olie als koelvloeistof de komende dagen wel even extra in de gaten, maar kennelijk gaat het nu toch weer goed. Misschien valt het dus allemaal toch nog mee...
O ja, jullie snappen natuurlijk ook direct waarom mijn antwoord even op zich liet wachten...
Gr,
Chris
- rickbrok
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 16:47
- Locatie: Heino
Nou, ik wel... Na 405.000 km was het gebeurd met de koppakking. Voor 400 euri's een nieuw blok gekocht. Dás de beste oplossing bij een motor met veel kilometers. Dus mocht het toch de pakking zijn...v40 t4 schreef:
Ik werk al 10 jaar bij de volvo dealer maar heb nog nooit gezien of gehoord dat bij deze de koppakking defect gaat doormiddel van slijtage.
Let er wel op dat de motortemp. nooit te hoog wordt want dan wordt de kan wel groot.

...:::Volvo 850 2.5 20v GLT:::... 1993 556.000km gas
...:::Volvo S40 2.0I 16v:::... 1996 499.000km G3
...:::Volvo S40 2.0I 16v:::... 1996 499.000km G3
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een koppakking lek bij een V40 benzine komt inderdaad erg weinig voor,bij koelvloeistof verlies lekt meestal de waterpomp,die wordt door de distributieriem aangedreven...