GT vs. MT

Plaats reactie
HV
2nd Gear member

Ben me ook op een nieuwe Volvo aan het oriënteren. Kijk hierbij vooral naar de C70, deV70 en XC70 (ben dus nog wat aan het zwalken 8) ).

Wat ik jammer vind, en ben benieuwd of ik hierin nu alleen sta, is dat bij de V70XC70 (en ook S80) de krachtiger motoren allemaal Geartronic hebben. Wil je power met een manual gearbox (6 versn), dan ben je dus aangewezen op een D5 (rijd ik nu ook) of een 2.5T (ook nog lichtjes geknepen t.o.v. vorig model om ruimte te scheppen voor de 3.2). Komt wat mij betreft sportieve mogelijkheden van dit model niet ten gode. Las dat XC70 T6 komt, maar opnieuw zal dat een GT zijn.

Graag hoor ik jullie mening! NB wordt het een XC70 D5, dan zeker met handschakeling.

NB overigens ook jammer dat de mooie XC70 tov V70 best moet inboeten, zowel qua acceleratie, topsnelheid als verbruik :cry:
RobBob
2nd Gear member

En een XC70 of V70 2.4D ... maar dan gechipped ... zie je niet zitten ?
Mijn dealer werkt samen met de belgische variant van RICA (de naam ontgaat mij even). Op papier gaan de cijfertjes dan toch de sportievere richting uit.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
HV
2nd Gear member

D5 is op zich prima, en die is wel met MT (6 versn) leverbaar. Alleen alle krachtige benzine modellen (3.2, T6, zowel V70, XC 70 als S80) zijn uitsluitend met GearTronic leverbaar.
Lambert
5th Gear member

ga eens rijden met de D5 (en bij voorkeur een gechipte) en vergelijk deze dan maar eens met een benzine versie... zeker als je wat meer kilometers maakt of een trekauto nodig hebt is dat een uitstekende optie... alleen vind ik persoonlijk de GT niet fijn en heb daarom voor een MT gekozen...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
drowel
5th Gear member

Ik denk inderdaad dat een D5 met chiptuning dan niet verkeerd zal zijn, je komt dan tussen de 210 en 220 PK uit geloof ik, en natuurlijk een bak aan koppel. Zelf zou ik in zowel de xc70, v70 als c70 altijd een automaat willen rijden, omdat dit goed bij de auto's past in mijn ogen. (een porsche neem je bijvoorbeeld dan weer met een handbak ;) )
Fulaks
6th Gear member

RobBob schreef:En een XC70 of V70 2.4D ... maar dan gechipped ... zie je niet zitten ?
Mijn dealer werkt samen met de belgische variant van RICA (de naam ontgaat mij even). Op papier gaan de cijfertjes dan toch de sportievere richting uit.
Bedoel je MW Motorsport uit Herne ? Zij "importeren" Rica voor België.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Cereal
2nd Gear member
Contacteer:

Met een (evt. gechipte) D5 heb je wel een berg power, maar een totaal ander karakter, mede gezien je duitse cabrio kan ik me voorstellen dat je liever een wat vlotter/explosiever karakter wilt.

Die D5 is een beest van een motor, maar blijft altijd soepel en beschaafd.

Maar niet traag hoor: Laatst even getest met m'n gechipte D5: constant 90 rijden achter een vrachtwagen, +- 2 autolenges afstand -> kickdown -> inhalen (niet vergeten!:)) -> 145+ op de teller voordat de kont van de S60 voorbij de voorkant van de vrachtwagen is.... heerlijk.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
thk
Starter

best wel grappig om te lezen, heb zelf ook de voorkeur voor de manueel geschakelde. Ken je ook van het andere forum rij prive in een 993 cabrio. Heb nu het nieuwe type V70 D5 handgeschakeld en een fantastische combinatie, rij alleen snelweg tegen de files in, dus kan echt genieten van de enorme trekkracht, van een goede kennis zijn beste vriend is Volvo verkoper en ik heb de auto ongezien besteld augustus vorig jaar en hij adviseerde me de V70 ivm sportievere rijeigenschappen (ben een sportieve rijder). Dit klopt wel ,echter de XC70 is zelfs in de leasevoordeliger, dus als ik nu dezelfde keuze zou moeten maken en de auto's gezien te hebben zou ik waarschijnlijk toch gaan voor de XC70 met 18inch e.d. en handschakel (gewoon eerlijk advies)
Alchemist
3rd Gear member

HV: helemaal mijn mening!
Ik wilde het liefst XC70 3.2 handgeschakeld AWD. GT verbruikt mij echt teveel; ook als je relaxt rijdt zuipt-ie als een ketter.
Jammer dat Volvo deze nieuwe, maar technisch achterhaalde 3.2 ingevoerd heeft. Erg dorstig & niet voldoende power tov concurentie.

Uiteindelijk maar 'n V70 2.5T MT6 genomen, kan nog "geRica'd" tot ca. 250 pK & 400Nm. De power op de weg krijgen wordt dan wel echt een uitdaging.
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
RobBob
2nd Gear member

Thnx Fulaks, ... kon er even niet opkomen maar dat is inderdaad de firma die ik zocht !
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
HV
2nd Gear member

thk schreef:best wel grappig om te lezen, heb zelf ook de voorkeur voor de manueel geschakelde. Ken je ook van het andere forum rij prive in een 993 cabrio. Heb nu het nieuwe type V70 D5 handgeschakeld en een fantastische combinatie, rij alleen snelweg tegen de files in, dus kan echt genieten van de enorme trekkracht, van een goede kennis zijn beste vriend is Volvo verkoper en ik heb de auto ongezien besteld augustus vorig jaar en hij adviseerde me de V70 ivm sportievere rijeigenschappen (ben een sportieve rijder). Dit klopt wel ,echter de XC70 is zelfs in de leasevoordeliger, dus als ik nu dezelfde keuze zou moeten maken en de auto's gezien te hebben zou ik waarschijnlijk toch gaan voor de XC70 met 18inch e.d. en handschakel (gewoon eerlijk advies)
Grappig thk! (overigens blijkt op Porsche forum de combi Volvo-Porsche aardig geliefd 8) ). Ik heb nu dus nog de vorige editie V70 D5, waarover ik op zich heel tevreden ben. Ik vind de XC70 ook wel wat hebben, al ben ik er nog steeds niet uit of ik hem doorslaggevend mooier vind dan een V70 (inderdaad, met 18"wel erg mooi, en gezien grote banden zeker niet fout of zo). Zelf ook al naar Ocean Race aan het uitkijken, lijkt me ook erg mooi (maar ook dan: V70 of XC70 :lol: ).
En als ik het ech niet meer weet wordt het een C70 (net mee proefgereden, ook wel erg leuk. Dat was een T5, maar ook daarbij vind ik verbruik wel erg hoog en 'funfactor' niet evenredig, gelet op mijn vaak langere reizen - dan is grote actieradius toch wel fijn).
Patrick V70 2.5T
Starter

Ik rij momenteel een Alfa Romeo 159 JTS 2.2. sportswagon (185pk-6 bak), maar dan krijg ik geen 3e kinderstoeltje op de achterste rij in. Heb al gereden in een Audi A6 Avant 2.0 TFSI Multritronic, maar dat vond ik teveel 'Amerikaans' rijden (stoeltjes passen wel!). Nu wendde ik mij tot de Volvo garage voor een 2.5T 6-bak en kreeg ik te horen dat het moeilijk zou worden om daar een proefrit in te maken, aangezien deze combinatie bijna niet verkocht wordt....? Vanmiddag gebeld en ik kan over 2 weken proefrijden in een auto van de importeur. Wie heeft er in GT en MT gereden, en wil zijn ervaring delen?
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Las net dat er een oldtimer bij Volvo weg gaat. Misschien dat een frisse wind inziet dat SUV SUF is en en dat er weer een MT moet komen voor de 6 cylinder.

Ik heb "uit pure ellende" ook voor de 2.5T handbak gekozen. Had er toch wel graag AWD bij willen hebben maar een automaat pas ik voor en diesel hou ik ook niet van. Blijft er weinig over.
Rene68
4th Gear member

Wat een straf zeg.... een 2.5t......;-)

Na 3 jaar met het handje te hebben geschakeld ben ik zo ontzettend blij met met mijn 2.5t GT. Perfectie combinatie! Ik zie de lol van het schakelen bij een luxe auto echt niet. Op het circuit is het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar, ieder zijn ding he!

En als je een handgeschakelde 2.5t koopt en die laat chippen, dan heb je 250pk. Is dat dan niet genoeg?
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
HV
2nd Gear member

ik ben eerlijk gezegd een beetje voorzichtig met chippen en kies in eerste instantie liever voor origineel af-fabriek. Als familieauto inmiddels de XC60 T6 besteld. Gaat mijn vrouw ook veel in rijden, die vind de automaat helemaal goed. Lijkt mij ook wel lekker hoor, maar zou in mijn eigen zakelijke auto de sportiviteit wel missen (De V70 D5 blijft dus voorlopig aan als zakelijke auto). Ik kan mij overigens wel voorstellen dat dit kan veranderen als er een powershift automaat leverbaar wordt op bijvoorbeeld T6 of 3.2, dan gaat het gebrek aan alertheid er wel af!

Wel grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die handbak op grote motoren mist (al vermoed ik wel dat dit een groep in de minderheid is).
Alchemist
3rd Gear member

@ Patrick V70 2.5T

Dat probleem ken ik wel, V70 wordt met relatief ouderwetse automaat verkocht. Vond de automaat op zich wel aardig & comfortabel, maar wel met voor mij onoverkomelijke nadelen: verbruik erg hoog, reactie wat traag, vreet vermogen/koppel, schakelt niet altijd op gewenste moment (bochten e.d.). Extreem irritant: handmatige stand wordt continu overruled door de automaat, waardoor dit ook geen oplossing is als je een keer lekker zelf wilt schakelen, reactietijd in handmatige stand = dramatisch, secondes!
De BMW-5 automaat (ook proefgereden) is echt een heel ander apparaat, zonder deze nadelen, maar ja: zit in een BMW......

Voor een "sportieve" variant als 2.5T toch gekozen voor MT. Nog geen seconde spijt, schakelt prima en nooit op een ongewenst moment... Met handbak wel uitkijken voor wielspin, zowel in 1 als 2.
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
S80 Executive
5th Gear member

@Alchemist:"Extreem irritant: handmatige stand wordt continu overruled door de automaat, waardoor dit ook geen oplossing is als je een keer lekker zelf wilt schakelen, reactietijd in handmatige stand = dramatisch, secondes! "

Wat vreemd. Mijn "old-school" GT (4-bak) reageert heel snel in de handmatige stand. Sneller dan je met een handbak van verzet kunt wisselen en zonder in snelheid terug te vallen. Kan wat mij betreft geen handbak tegenop.

Ook overruled de automaat niet. In het begin is het voorgekomen dat ik vergeten was dat ik 'm in de handmatige stand had. Radiootje aan... Na bijna stil gestaan te hebben voor een verkeerslicht de snelweg weer op. Rijd je gewoon 130 in z'n twee... Overigens nog niet in de begrenzer.

S80 Executive
Johann
5th Gear member
Contacteer:

S80 Executive schreef: Wat vreemd. Mijn "old-school" GT (4-bak) reageert heel snel in de handmatige stand. Sneller dan je met een handbak van verzet kunt wisselen en zonder in snelheid terug te vallen. Kan wat mij betreft geen handbak tegenop.
Onmogelijk.. Bestaat gewoon niet. Heb je waarschijnlijk nooit kunnen schakelen.

Hebben we 't over de moderne 6 bak GT dan is ie zelfs nog tragisch traag..
In een V8 gewoon een aanfluiting hoor, betere woorden heb ik er niet voor.
Wil je rustig rijden en zelf schakelen met de GT dan gaat het nog wel maar elke vorm van sportief is behendig door Volvo om zeep geholpen.
Kijk je naar het andere uiterste, Lexus IS-F met ook een Aisin-Warner bak, dan zie je hoe het had kunnen zijn, zelfs als het ietsje minder zou zijn nog een verschil van dag en nacht. Gewoon geen slip te bekennen en op het moment dat je denkt te moeten schakelen zit ie al met vol vermogen er op in het volgende verzet, niet een seconde later met veel slip zoals de GT bak dat doet.

Echt heel erg jammer dat voor sportief gebruik geen ruimte meer is.
S80 Executive
5th Gear member

Ik heb niet gezegd dat er geen slip plaatsvindt. Dat zal ongetwijfeld en schakelen kan ik best wel aardig na ruim 20 jaar ervaring. De auto van m'n vrouw heeft een handbak. Als ik een sprint trek, met naast me een auto met handbak, dan zie je gewoon dat die terugvalt bij het opschakelen. De neus klapt neer en komt weer op. Dat is bij mijn S80 dus echt niet. Gaat maar door en de schakelmomenten zijn nauwelijks waarneembaar, waarschijnlijk juist door 'slip'.

S80 Executive
Rene68
4th Gear member

Niet iedere automaat is dezelfde Johann. Een BMW M3 met automaat schakelt beter en sneller dan de handbak. En goed kunnen schakelen..... tja, ik wil je geen complex aan praten maar laat eens een coureur in jouw auto rijden.... dan weet je wat goed schakelen is en dan rijdt de coureur nog in een voor hem/haar vreemde auto.

Maar dan nog, schakelen is leuk, op het circuit. Als ik van en naar mijn werk rij ben ik liever lui. Maar de GT icm met de 2.5t is niet lui of niet alert. Dat is gewoon onzin, sorry. De combinatie T6 in GT is niet geweldig, kun je ook in iedere test lezen maar icm met de 2.5t is die gewoon heel erg goed.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”