Airco bijvullen

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Hallo,

Ik heb sinds 3/4 jaar een Volvo 440 1.8i met Airco. Ik heb totaal geen informatie wanneer deze auto de laatste onderhoudsbeurt gehad heeft en heb dus geen idee wanneer de airco voor het laatst bijgevuld is.

Nu is mijn vraag aan jullie (omdat we de zomer in gaan): Is het verstandig om deze airco bij te laten vullen? Ik ben maar een student en 70 euro ben je al snel kwijt als je dit laat doen en ik vraag me af of het echt noodzakelijk is. Mijn vader heeft zijn airco al 3 jaar niet meer laten bijvullen en die doet het ook nog perfect.

De airco wordt goed koud en schakelt vrijwel meteen in. Ook stinkt deze niet echt.

Dus: Laten bijvullen? Of gewoon het nog eens een jaartje aanzien?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Als hij bijna leeg is kun je de pomp beschadigen en als dat gebeurt ben je een aantal euro's verder. Maar als hij het verder nog prima doet zou ik het nog wel even laten zitten maar als je het geld kunt missen zou ik het wel even laten controleren etc.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Kun je op een eenvoudige manier zien of deze bijna leeg is? Of moet je hem daarvoor echt naar een garage brengen? (ik heb het gevoel dat dit een vraag is waar ik het antwoord al op weet, maar ik stel hem toch :P)
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Je moet dan echt naar de garage om dat te controleren
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Okee, ik denk dat ik deze zomer de airco maar laat voor wat het is. Hij doet het tenslotte nog perfect. Wel ga ik de auto binnekort maar eens een grote beurt geven.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als er te weinig koelmiddel inzit dan schakelt de compressor niet meer in. Er zit een druksensor in het systeem die voorkomt dat de compressor ingeschakelt wordt bij te lage druk/te weinig koelmiddel. Gewoon op druk laten zetten om te kijken of er ergens een lek zit, vacuum zuigen om al het water/condens te verwijderen en daarna vullen met koelmiddel, olie en fluoriscerende lekdetector als de airco niet meer koud genoeg wordt. Kost zo rond de €100 bij de koelboer.
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Iroll schreef:Als er te weinig koelmiddel inzit dan schakelt de compressor niet meer in.
Dan is het eigenlijks al te laat,want de kans dat je de pomp zelf daarmee beschadigt is groot.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Lees je wel goed Wiebe? Er staat toch dat het een beveiliging is? De pomp slaat niet meer aan, en kan dus in principe ook niet meer euhm, draaien. En niet vastlopen.

Bij mn vorige 940 was de beveiliging kapot trouwens, met als resultaat een airco pomp die in de fik vloog.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Cojones ja ik lees het goed hoor :) Ik heb het zelfs gevraagd (aan een apk keurmeester met Airco diploma's) over de pomp en wat ik zeg klopt wel :) Omdat de pomp op het laatst heel weinig vloeistof heeft en daardoor kan beschadigen.

Maarja je moet het zelf maar weten =)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Bedankt voor reacties... Ik denk dat ik het deze zomer gewoon nog even aanzie.. Hij koelt nu nog gewoon goed. Mocht hij echt kapot gaan dan is het jammer dan 8)
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Wiebe schreef:Cojones ja ik lees het goed hoor :) Ik heb het zelfs gevraagd (aan een apk keurmeester met Airco diploma's) over de pomp en wat ik zeg klopt wel :) Omdat de pomp op het laatst heel weinig vloeistof heeft en daardoor kan beschadigen.

Maarja je moet het zelf maar weten =)
Als de beveiliging werkt zoals ie hoort te werken slaat de pomp niet meer aan als er te weinig koudemiddel in zit. Dan kan ie dus niet beschadigen, de beveiliging zit er niet voor niets op.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De comressor heeft een koppeling die bedient word dmv een elektromagneet. Als je de airco aanzet trekt de e.magneet de koppeling aan en gaat de compressor draaien. De poelie draait dus altijd via de snaar, maar niet de compressor! Als beveiliging zit er een lage druk schakelaar in het circuit die via de draad van de e.magneet loopt. Als je de airco dus aanzet met te weinig koelmiddel, zorgt de lage drukschakelaar ervoor dat de e.magneet geen stroom krijgt zodat de compressor niet zal werken. Zelfde systeem als de temp. schakelaar die ervoor zorgt dat de compressor pas werkt bij +10C.
@cojones;
lijkt me een heftige ervaring, zo'n fikkende compressor!
JJapie
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 27.01.2007 - 18:18

Iroll schreef:Als er te weinig koelmiddel inzit dan schakelt de compressor niet meer in. Er zit een druksensor in het systeem die voorkomt dat de compressor ingeschakelt wordt bij te lage druk/te weinig koelmiddel. Gewoon op druk laten zetten om te kijken of er ergens een lek zit, vacuum zuigen om al het water/condens te verwijderen en daarna vullen met koelmiddel, olie en fluoriscerende lekdetector als de airco niet meer koud genoeg wordt. Kost zo rond de €100 bij de koelboer.
Weet je misschien een goed adresje van een koelboer in Zeist of omstreken?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Frits van de doe het zelf garage op de De Lareylaan kan het voor je doen voor iets van €110 geloof ik. Daar staat trouwens mijn 480 op het ogenblik, wachtend op een nwe koppeling! Er is ook nog Peco in Zeist west, daarbij de vuilinzameling aan de kwikstaartlaan in de buurt. Hoeveel die rekent weet ik niet.
darkyduck
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 12.03.2008 - 23:25

Kwikfit heeft ook een airco-service, heb er zelf geen ervaring mee overigens...
Volvo XC90 T6 Exclusive - Mobility (okt-2003)
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Zag toevallig in een krantje van A.T.U (http://www.atu.nl/)

Airco-service
incl. aanvullen koudemiddel en
controle op lekkage
voor 60 euro.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
JJapie
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 27.01.2007 - 18:18

Dank voor de tips :) ATU lijkt me wel heel erg goedkoop.. Anyway, eerst maar even de APK + beurt afwachten..
Volvo C70 T5 Automaat - Comfort-Line - Luxury-Line - Exclusive-Line - RTI - 80.000km
Volvo 480 2.0L Collection AUT '95
Volvo 440 1.6 '94
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Iroll schreef:De comressor heeft een koppeling die bedient word dmv een elektromagneet. Als je de airco aanzet trekt de e.magneet de koppeling aan en gaat de compressor draaien. De poelie draait dus altijd via de snaar, maar niet de compressor! Als beveiliging zit er een lage druk schakelaar in het circuit die via de draad van de e.magneet loopt. Als je de airco dus aanzet met te weinig koelmiddel, zorgt de lage drukschakelaar ervoor dat de e.magneet geen stroom krijgt zodat de compressor niet zal werken. Zelfde systeem als de temp. schakelaar die ervoor zorgt dat de compressor pas werkt bij +10C.
@cojones;
lijkt me een heftige ervaring, zo'n fikkende compressor!
Hou op schei uit. Was op een warme voorjaarsdag, even een stukje toeren, heel stuk gewoon met airco uit en raam open gereden, maar t laatste stukje naar huis was over een 80km weg, dus hop, raam dicht en airco aan, toen ik stopte voor de deur vloog ie meteen in de fik. Deken overheen gegooid. Niet graag nog een keer.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

JJapie schreef:Dank voor de tips :) ATU lijkt me wel heel erg goedkoop.. Anyway, eerst maar even de APK + beurt afwachten..
Die kun je daar ook laten doen... Is echt wel een betrouwbaar bedrijf.. Geven je ook 1 jaar mobiliteitsgarantie op een beurt. Dan moeten ze het toch wel een beetje fatsoenlijk doen he ;)
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verdiepen jullie je eerst is in de werking en het principe van een airco systeem alvorens maar wat te roepen:)
Er zijn verschillende systemen,je hebt ook constant draaiende systemen zoals bij sommige types VW,die draaien dus gewoon droog zonder koelmidel en hebben geen beveiliging.
Bij te weinig koelmiddel krijg je het probleem dat er dus ok te weinig smeermiddel in zit en daar dus de boel kan stuk lopen.
Een airco systeem bestaat uit ruim 50 onderdelen die allemaal stuk kunnen gaan en de werking van de pomp kunnen blokkeren.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”