Probleem met elektra linker spiegel

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
K00L
3rd Gear member

Ik heb een probleempje met mijn linker spiegel: hij werkt niet zoals het hoort. (dat is nog eens een open deur :lol: )

als ik met het joystickje de spiegel wil verstellen dan reageert hij hier nagenoeg niet op. alleen naar buiten hoor ik het motortje wel iets lopen maar dit is heel zwakjes. naar boven/beneden en naar binnen geeft geen reactie. Mijn eerste gedachte was dus: motortje kapot of joystickje kapot. Ik heb dus de motortjes omgewisseld. de linker doet het prima in de rechter spiegel, en de rechter (die goed was) geeft hetzelfde probleem links.
Ook het verwisselen van je stekkertjes van de joystick geeft geen oplossing; de linker joystick werkt prima op de rechter spiegel, maar zoals te verwachten geeft dan de rechter joystick op de linker spiegel hetzelfde probleem.

Ik heb alle stekkers die ik kon vinden (nagelopen vanaf de joystick naar de deur, naar de spiegel) ingespoten met contactspray, maar dit helpt ook niet.

Zou het een kortsluiting zijn? of maakt er iets geen massa/aarde? Ik ben geen elektrotechneut en heb geen idee hoe ik dat kan controleren. Alvast dank!
Iroll
6th Gear member

Lijkt me een defect joystickje. Wissel deze 's om of alleen de bedrading ervan, dan weet je het. Ik vermoed dat die van mij het ook aan de linkerkant begint te begeven, heb precies dezelfde verschijnselen.
K00L
3rd Gear member

Iroll schreef:Lijkt me een defect joystickje. Wissel deze 's om of alleen de bedrading ervan, dan weet je het. Ik vermoed dat die van mij het ook aan de linkerkant begint te begeven, heb precies dezelfde verschijnselen.
Bedrading/stekkers heb ik omgewisseld. het linker joystickje werkt dan prima op de rechter spiegel. Het moet dus ergens zitten tussen de jostick en het motortje lijkt me
Cruising 480
2nd Gear member

Misschien de stekker die in de deur zit?
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
K00L
3rd Gear member

Cruising 480 schreef:Misschien de stekker die in de deur zit?
ook los gehad en ingespoten met contactspray
Iroll
6th Gear member

Hier kan je op (pdf)blz 90 het el.schema vinden. Als de schakelaar in orde is dan moet het of het motortje zelf, of de contacten ervan zijn niet goed/geoxideerd of de bedrading ernaartoe. De massa (onder het dashboard) is links rechts gecombineerd volgens het schema dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... a%7C4s.pdf
K00L
3rd Gear member

Iroll schreef:Hier kan je op (pdf)blz 90 het el.schema vinden. Als de schakelaar in orde is dan moet het of het motortje zelf, of de contacten ervan zijn niet goed/geoxideerd of de bedrading ernaartoe. De massa (onder het dashboard) is links rechts gecombineerd volgens het schema dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... a%7C4s.pdf
ik zal eens kijken, dank!. motortje of joystick kunnen het probleem niet zijn, want zij werken perfect wanneer rechts aangesloten. het lijkt me dus dat er ergens een kink in de kabel moet zitten
K00L
3rd Gear member

toch nog een vraagje. als ik de bedrading wil controleren. hoe doe ik dat dan? de bedrading zit immers in de kabelboom gewikkeld. is er een wijze om bijvoorbeeld weerstand in de draad te meten? ik kan dit dan vergelijken met de weerstand in de draad van de rechter spiegel (die is immers goed)

ik heb alleen de ballen verstand van elektronica...
Lex!
2nd Gear member

gewoon de rode dropveter aan de rode ::lol:

als je een goed elektrisch schema hebt (KLIK) en een multimeter dan is het een kwestie van secuur werken. Op het schema kun je zien welke draden waarvoor dienen, vervolgens ga je de draden doormeten.

Als de 2 uiteinden van de kabelboom te ver uit elkaar zitten voor je multimeter, dan kan je bijv. aan kant 1 de groene en de blauwe draad (bijvoorbeeld) kortsluiten met een stukje draad, of metalen plaatje. En aan kant 2 de weerstand meten over dezelfde draden. Als er geen relais / schakelaars etc. tussen zitten dan zou de weerstand dus nihil moeten zijn. Je hebt immers een cirkel gecreeerd door aan de ene kant de 2 draden door te verbinden. Zo kun je de draden 1 voor 1 nalopen.

Wat je ook kan doen, is in het schema kijken welke draden stroom zouden moeten krijgen als je een bepaalde handeling uitvoert. Bijvoorbeeld "omhoog", dan zou er een bepaalde spanning over een specifieke draad gestuurd moeten worden. Als je dit vervolgens meet, en vergelijkt met de andere kant zou het ongeveer hetzelfde moeten zijn. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is.

Zo zou ik het aanpakken, ik ben geen afgestudeerd elektrotechnicus dus wellicht dat iemand anders hier nog iets zinnnigs over te zeggen heeft. Succes ermee!
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
grazzhoppa480
1st Gear member

je kan de draad doormeten van de joystick naar het motortje. deze moet dus doorgeven en quasi geen weerstand hebben .dan kan je nog controleren of hij geen kortsluiting geeft door aan ene kant op de draad te meten en aan de andere kant op de massa. dit mag dus niet doorgeven. WEL alle bedrading loskoppelen van mas en voeding
EvolvE
5th Gear member

De motortjes van de spiegels zijn (iig bij het oude model spiegels zeker) geen
drol waard.

Kan een kwestie zijn van spiegelglas even loshalen, motortje goed in elkaar
zetten en proberen het ook zo gemonteerd te krijgen. Let wel, dit kan een
vreselijk geklooi zijn en 20x opnieuw geprobeerd moeten worden
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Auk
6th Gear member

En anders heb ik nog wel een aantal goede motortjes (ofja.. spiegels) liggen. Gezien ik deze eerst voor mijn P1 gekocht heb en nu de P2 heb heb k er zelf niets meer aan.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”