En terecht ik vind de volvo campagne een mooi voorbeeld van combinaties van tv en internet. mooi werk
dit stuk komt van www.automobiliste.nl
Prijzenregen voor Life on Board campagne | Print |
6 juli 2005
Volvo Car Corporation is als grote winnaar uit de bus gekomen tijdens het jaarlijkse prestigieuze reclamefestival in Cannes. Maar liefst vijf awards ontving Volvo Cars voor de opvallende Life on Board campagne, waaronder de belangrijke titanium award voor de “beste geïntegreerde reclamecampagne” van het afgelopen jaar.
In de categorie Cyber Lion voor internetcampagnes won de Life on Board campagne drie prijzen: goud voor de “beste interactieve campagne”, zilver voor internetreclame en brons voor virtual marketing. De gelauwerde campagnes werden ontwikkeld door het in Amsterdam gevestigde pan-Europese reclamebureau van Volvo Cars, Fuel Europe in samenwerking met het bureau EuroRSCG 4D.
Nieuwe manier van communiceren
Volgens de jury viel Volvo Cars in de prijzen omdat de autofabrikant de moed heeft gehad een geheel nieuwe manier te bedenken voor het aanspreken van de consument. Bovendien vond men de wijze waarop de mens centraal wordt gesteld in de campagne uniek en origineel. “Als Volvo Cars willen we vooral campagnes maken die mensen tot nadenken stemmen en de consument uitnodigen om dieper na te denken over ons merk. Het succes in Cannes inspireert ons verder en moedigt ons zeker aan voort te gaan op de ingeslagen weg”, aldus Tim Ellis, director of global advertising van Volvo Cars.
Meer informatie over het festival in Cannes is te vinden op www.canneslions.com/winners.
Prijzenregen voor Life on Board campagne
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
maar die reclames snap ik nog steeds niet....
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik ook niet.
Bovendien: wie geeft zo'n prijs? Een stel jongens uit hetzelfde wereldje dus.
Het is net als de meest bekroonde spotjes in Nederland: die worden door andere reclamejongens geprezen om originaliteit, kunstigheid e.d. Maar helaas zijn dat meestal de spotjes die niet verkopen.
En daar zijn ze toch voor bedoeld?
Ja en Nee. De klant van de reclamejongens wil verkopen, maar de reclameboys óók, alleen geen auto's o.i.d., maar dure campagnes. Dus die doen hun best om gekunstelde filmpjes en campagnes te maken en geven vervolgens elkaar vette prijzen. De klanten zien dat en denken dan: "oh la la, wat zijn die reclamebureaus goed".
Kortom: reclameprijzen neem ik niet serieus in het incestwereldje van de snelle reclameboys (het is net zoiets klefs als het Eurovisiesongfestival).
Bovendien: wie geeft zo'n prijs? Een stel jongens uit hetzelfde wereldje dus.
Het is net als de meest bekroonde spotjes in Nederland: die worden door andere reclamejongens geprezen om originaliteit, kunstigheid e.d. Maar helaas zijn dat meestal de spotjes die niet verkopen.
En daar zijn ze toch voor bedoeld?
Ja en Nee. De klant van de reclamejongens wil verkopen, maar de reclameboys óók, alleen geen auto's o.i.d., maar dure campagnes. Dus die doen hun best om gekunstelde filmpjes en campagnes te maken en geven vervolgens elkaar vette prijzen. De klanten zien dat en denken dan: "oh la la, wat zijn die reclamebureaus goed".
Kortom: reclameprijzen neem ik niet serieus in het incestwereldje van de snelle reclameboys (het is net zoiets klefs als het Eurovisiesongfestival).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
ik weet niet of ik het kan uitleggen maar een gesprek tussen twee mensen in een auto die afkomstig zijn uit verschillende (werk) culturen succes vol zijn of een doorzettingsvermogen een prestatie hebben neergezet, zodat je je daaraan kan spiegelen of als voorbeeld nemen. Die mensen met hun leven kiezen voor volvo.
het heeft te maken met hoe je in het leven staat en je life style en attitude. Gesprekken die gaan over beweegredenen natuurlijk goed geregisseerd.
Een auto en zeker voor volvo geldt dat is een soort levensstijl. Maar ook op deze manier de huidige koper weten te bevestigen in de juiste aanschaf.
In mijn visie en ik ben geen onderdeel van het incesteuze reclamewereldje verkoop zij een levenstijl en dat wordt het steeds meer.
Je verkoopt altijd hoop, levenstijl.
een vergelijking die niet helemaal goed opgaat maar als illustratie.
black en decker verkoopt geen boormachine maar mooie gaten in de muur.
vergelijk de renault reclame over de derriere gaat nergens over en zij zullen er niet iets meer door verkopen of het is een humor die ik niet begrijp.
de reclame van peugeot 1007 waarin de man verandert in een cartonstrip is mij niet duidelijk en niet realistisch.
zoals de vrouwen auto van volvo slim bedacht hebben zij veel publiciteit mee gehaald en lopen er al een paar jaar mee te pronken. Ben ook benieuwd wanneer er delen ervan in productie worden genomen.
het heeft te maken met hoe je in het leven staat en je life style en attitude. Gesprekken die gaan over beweegredenen natuurlijk goed geregisseerd.
Een auto en zeker voor volvo geldt dat is een soort levensstijl. Maar ook op deze manier de huidige koper weten te bevestigen in de juiste aanschaf.
In mijn visie en ik ben geen onderdeel van het incesteuze reclamewereldje verkoop zij een levenstijl en dat wordt het steeds meer.
Je verkoopt altijd hoop, levenstijl.
een vergelijking die niet helemaal goed opgaat maar als illustratie.
black en decker verkoopt geen boormachine maar mooie gaten in de muur.
vergelijk de renault reclame over de derriere gaat nergens over en zij zullen er niet iets meer door verkopen of het is een humor die ik niet begrijp.
de reclame van peugeot 1007 waarin de man verandert in een cartonstrip is mij niet duidelijk en niet realistisch.
zoals de vrouwen auto van volvo slim bedacht hebben zij veel publiciteit mee gehaald en lopen er al een paar jaar mee te pronken. Ben ook benieuwd wanneer er delen ervan in productie worden genomen.
een kritische maar blijde volvorijder
- 6th Gear member
- Contacteer:
mmmm daar heb je wel een punt.
Ik zie het onderscheidende tov van een ander premium merk niet zo
Bijvoorbeeld Audi dan wel Saab.
Waarom kopen deze mensen dan geen Saab?
maar het is goed ,als we er maar blijd van worden net als jij.
:roll:
Ik zie het onderscheidende tov van een ander premium merk niet zo
Bijvoorbeeld Audi dan wel Saab.
Waarom kopen deze mensen dan geen Saab?
maar het is goed ,als we er maar blijd van worden net als jij.
:roll:
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Tsja, ik vind Volvo geen levenswijze... T'is een leuke auto die veilig is en goed rijdt. Punt.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 2nd Gear member
volvo schijnt goed in de gaten te hebben hoe een klantenprofiel eruit ziet. zie een van de andere forumsdiscussie daarover. nogmaals ik ben geen marketing man
audi zijn mooie auto's maar zeker de nieuwe a6 niet geschikt voor een gezin mooie reiswagen maar stop er een half hockey team in. is toch lastig. persoonlijk vind ik deze wagen niet praktisch voor mijn leven, later als ik groot ben en geen kinderen meer thuis heb.
Saab mooie wagen ook mensen met een eigen stijl en manier van denken. doelgroep komt overeen met volvo mijn inziens. zijn alleen vergeten innoveren een paar jaar geleden en hebben niet gereageerd op de nieuwe v70. Waarom ik geen saab rij, om de eenvoudige reden dat er geen saabdealer in de buurt is waar ik woon en een volvo dealer wel. De opel dealer bij ons gaat ook saab verkopen ik denk dat volvo daar wel last van kan krijgen.
saab doet aan paniekverkopen door actiemodelen en duidelijk prijzen te noemen in de advertenties. Een saab rijder die een saab koopt is daar niet gevoelig voor. actiemodellen horen niet in dat segment thuis. audi doet het niet mercedes ook niet zo. bmw doet ook geen aanbieding voor de 7 serie wel een beetje voor de 5 maar meer op de drie.
volvo is een praktische auto en ik gebruik heb voor werk je kan er rustig mee voor rijden en prive is het makkelijk. Je hoeft niet na te denken over dingen bijna alles kan ik erin kwijt.
Tsja reitse ik denk dat er veel auto;s zijn die goed rijden en veilig zijn maar je hebt toch gekozen voor een volvo. ik neem aan dat je alle automerken op een datbord hebt geprikt en 1 pijltje gegoois hebt die toevallig op volvo kwam.
audi zijn mooie auto's maar zeker de nieuwe a6 niet geschikt voor een gezin mooie reiswagen maar stop er een half hockey team in. is toch lastig. persoonlijk vind ik deze wagen niet praktisch voor mijn leven, later als ik groot ben en geen kinderen meer thuis heb.
Saab mooie wagen ook mensen met een eigen stijl en manier van denken. doelgroep komt overeen met volvo mijn inziens. zijn alleen vergeten innoveren een paar jaar geleden en hebben niet gereageerd op de nieuwe v70. Waarom ik geen saab rij, om de eenvoudige reden dat er geen saabdealer in de buurt is waar ik woon en een volvo dealer wel. De opel dealer bij ons gaat ook saab verkopen ik denk dat volvo daar wel last van kan krijgen.
saab doet aan paniekverkopen door actiemodelen en duidelijk prijzen te noemen in de advertenties. Een saab rijder die een saab koopt is daar niet gevoelig voor. actiemodellen horen niet in dat segment thuis. audi doet het niet mercedes ook niet zo. bmw doet ook geen aanbieding voor de 7 serie wel een beetje voor de 5 maar meer op de drie.
volvo is een praktische auto en ik gebruik heb voor werk je kan er rustig mee voor rijden en prive is het makkelijk. Je hoeft niet na te denken over dingen bijna alles kan ik erin kwijt.
Tsja reitse ik denk dat er veel auto;s zijn die goed rijden en veilig zijn maar je hebt toch gekozen voor een volvo. ik neem aan dat je alle automerken op een datbord hebt geprikt en 1 pijltje gegoois hebt die toevallig op volvo kwam.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Niet eens dartsboard
1 centrale vraag: welke auto combineert veel interieurruimte met veiligheid. En als je als kind altijd meerijdt in Volvo's begin je bij dat merk. Op het moment dat ik een auto nodig had was de keus: 7- 8- of 9-serie. 7-serie viel bijna niet te vinden, 9-serie die er was, was te duur, de 850 die ik tegenkwam pastte wel. Saab was budgettechnisch geen alternatief, de nieuwe modellen met genoeg beenruimte waren nog te duur.

If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik snap best wel dat Volvo een bepaalde lifestyle wil verbinden aan hun auto's. Maar OP DEZE MANIER (met deze reclamecampagne) schieten ze hun doel voorbij: te vaag, te gecompliceerd, te onduidelijk. Zulke reclames worden altijd als plaspauze gebruikt.
Intellectueel gezien klopt zo'n filmpje helemaal, maar helaas vergeten die jongens dat zo'n filmpje via het gevoel moet binnenkomen. En dat doet het dus niet.
Ik rij écht geen Volvo omdat ze vage filmpjes maken...
Intellectueel gezien klopt zo'n filmpje helemaal, maar helaas vergeten die jongens dat zo'n filmpje via het gevoel moet binnenkomen. En dat doet het dus niet.
Volvo Rules the Road
-
- 2nd Gear member
ik rij ook geen volvo voor de vage filmpjes maar het ook oim het neerzetten van een merk durf, buiten je dagelijkse paden denken, lef, geloof in jezelf en je eigen ideen strak en stijlvol vind ik deze uiting
vindt het concept van de filmpjes goed en mischien iets te kunstzinnig.
10 K beter dan de standaard reclamefilmpjes.
i rij daarom geen volvo maar met een aantla mensen en hun ideeen en manier van leven kan ik mij wel identificeren. ik zie ze niet alsmijn voorbeeld maar relaiseer mij wel als je iets wilt dan kan het ook (waarheid met een hoog ratelbandgehalte). Tsjakka.
i rij daarom geen volvo maar met een aantla mensen en hun ideeen en manier van leven kan ik mij wel identificeren. ik zie ze niet alsmijn voorbeeld maar relaiseer mij wel als je iets wilt dan kan het ook (waarheid met een hoog ratelbandgehalte). Tsjakka.
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het begint me te dagen..xc70-fan schreef:ik rij ook geen volvo voor de vage filmpjes maar het ook oim het neerzetten van een merk durf, buiten je dagelijkse paden denken, lef, geloof in jezelf en je eigen ideen strak en stijlvol vind ik deze uiting
Punt voor XC70-fan.
zeker als je het verhaal meeneemt van amieke
In het kort: (heel kort)
"you are what you drive"
nog korter:
Volvo for life
voor de uitleg: zie hierboven.
snap ik ook nu de filmpjes. Het gaat om de mensen die er in zitten.
en die rijden Volvo.
Als je daar bij wilt horen, e.g. een goed gevoel aan overhoudt ,cq de mensen begrijpt in hun drijfveren, hoor je bij die Volvo familie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik kan me nog goed het filmpje herinneren met die malloot met die astronautenhelm. Of je daar erg op wilt lijken / mee wilt identificeren......
O ja, en de puntentelling laat ik liever over aan mensen die het resultaat van de campagnes onderzoeken, niet aan mensen die de kunstzinnigheid beoordelen, want dáár kunnen de Volvomedewerkers niet van eten.
O ja, er worden toch 1500 Volvomensen ontslagen? Misschien toch maar eens andere filmpjes maken...
O ja, en de puntentelling laat ik liever over aan mensen die het resultaat van de campagnes onderzoeken, niet aan mensen die de kunstzinnigheid beoordelen, want dáár kunnen de Volvomedewerkers niet van eten.
O ja, er worden toch 1500 Volvomensen ontslagen? Misschien toch maar eens andere filmpjes maken...
Volvo Rules the Road
-
- 3rd Gear member
MIsschien ook iets te vaag omdat het allemaal in het Engels is en als je die taal niet goed beheerst vidn je het al snel te veel moeite om er goed naar te luisteren of er in mee te gaan. Omdat je je continu moet concentreren om het te verstaan en daar hebben mensen bij reclames toch meestal geen zin in.Battlecruiser S80 schreef:Ik snap best wel dat Volvo een bepaalde lifestyle wil verbinden aan hun auto's. Maar OP DEZE MANIER (met deze reclamecampagne) schieten ze hun doel voorbij: te vaag, te gecompliceerd, te onduidelijk. Zulke reclames worden altijd als plaspauze gebruikt.
Wat hebben die 1500 mensen nou weer te maken met een reclamefilmpje :? Het komt gewoon doordat Ford nog meer wil bezuinigen... en dat lijkt mij de enige reden denk niet dat het ook maar iets met het merk Volvo zelf te maken heeft.
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het lijkt me vooral omdat Volvo meer winst wil maken, als ik het persbericht lees.
En dat gaat ALTIJD ten koste van de gewone man.
het is toch net een echt bedijf..
een filosofie verkopen aan de ene kant en aan de andere kant je eigen mensen naaien.
Hoewel er niet staat dat er ook 1500 ontslagen vallen. ze schrappen banen dat kan ook betekenen dat er een deel van de openstaande vacatures geschrapt wordt
Maar volgens mij gaat het ook niet zo heel goed in de autobranche.
En dat gaat ALTIJD ten koste van de gewone man.
het is toch net een echt bedijf..
een filosofie verkopen aan de ene kant en aan de andere kant je eigen mensen naaien.
Hoewel er niet staat dat er ook 1500 ontslagen vallen. ze schrappen banen dat kan ook betekenen dat er een deel van de openstaande vacatures geschrapt wordt
Maar volgens mij gaat het ook niet zo heel goed in de autobranche.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Die filmpjes waren er om meer Volvo's te verkopen. En die 1500 man waren er om Volvo's te maken.
Als die 1500 niet meer nodig zijn, zijn er dus te weinig Volvo's verkocht.
Volvo Rules the Road
- V480-S60
- Geartronic member
Inderdaad zijn die filmpjes bedoeld om meer mensen het VOLVO gevoel (wat dat dan ook mag zijn) aan te praten en meer auto's te verkopen.Battlecruiser S80 schreef:Die filmpjes waren er om meer Volvo's te verkopen. En die 1500 man waren er om Volvo's te maken.
Daar zijn ze in mijn ogen in sommige gevallen in geslaagd, in andere gevallen niet.
Overigens terecht dat ze daarvoor bekroond zijn. Het is een zeer originele manier van reclame maken. Maar dat is mijn mening.

Die 1500 geschrapte arbeidsplaatsen is een pure kwestie van meer winst willen maken. VOLVO heeft sinds jaren niet meer zoveel auto's gemaakt en verkocht. (Gent gaat zelfs uitbreiden).
Maar deze discussie hoort in het andere topic thuis. Daar kunnen we verder discussiëren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dat die 1500 ontslagen moeten worden om meer winst te maken is een nogal marxistische interpretatie van het kapitalistisch systeem.
Productiebedrijven zijn geen liefdadige instellingen en moeten niet alleen nú, maar ook in de toekomst winstgevend blijven om te kunnen blijven bestaan. Zomaar een aantal mensen lekker een beetje laten werken in een bedrijf is in communistische landen al vaak toegepast; met weinig resultaat.
Als die 1500 bij een redelijk verkopend Volvo gemist kunnen worden, moet dat (helaas) gewoon gebeuren. Op langere termijn moet elk bedrijf kijken naar zo laag mogelijke productiekosten. Als men nóg meer Volvo's zou verkopen, dan zouden die 1500 wellicht hebben kunnen blijven.
Het is overigens een normaal verschijnsel dat bij een andere stand van de techniek er mensen ontslagen moeten worden, óók al gaan de verkopen redelijk. De vooruitgang (én concurrentie met Azië) eist namelijk op zijn tijd een minder arbeid kostend arbeidsproces. Dat is niet leuk voor arbeiders, want die moeten omscholen en bij andere bedrijven en baan zoeken. Maar voor de economie als geheel is dat toch beter, zodat er uiteindelijk voor iedereen werk blijft (ook al is dat geregeld bij een andere baas).
Overigens: mijn stelling is juist dat originaliteit van reclames niet maatgevend moet zijn, maar resultaat!
Productiebedrijven zijn geen liefdadige instellingen en moeten niet alleen nú, maar ook in de toekomst winstgevend blijven om te kunnen blijven bestaan. Zomaar een aantal mensen lekker een beetje laten werken in een bedrijf is in communistische landen al vaak toegepast; met weinig resultaat.
Als die 1500 bij een redelijk verkopend Volvo gemist kunnen worden, moet dat (helaas) gewoon gebeuren. Op langere termijn moet elk bedrijf kijken naar zo laag mogelijke productiekosten. Als men nóg meer Volvo's zou verkopen, dan zouden die 1500 wellicht hebben kunnen blijven.
Het is overigens een normaal verschijnsel dat bij een andere stand van de techniek er mensen ontslagen moeten worden, óók al gaan de verkopen redelijk. De vooruitgang (én concurrentie met Azië) eist namelijk op zijn tijd een minder arbeid kostend arbeidsproces. Dat is niet leuk voor arbeiders, want die moeten omscholen en bij andere bedrijven en baan zoeken. Maar voor de economie als geheel is dat toch beter, zodat er uiteindelijk voor iedereen werk blijft (ook al is dat geregeld bij een andere baas).
Overigens: mijn stelling is juist dat originaliteit van reclames niet maatgevend moet zijn, maar resultaat!
Volvo Rules the Road
-
- 2nd Gear member
1500 op de hoeveel ik weet niet maar gewoon efficienter werken in de produktie en de ontwikkeling.
met name vermoed ik dat in de backoffice dingen zullen verplaatst worden of geintegreerd met andere onderdelen van het ford concern.
ik weet niet waar ford produktieplants heeft maar zullen er ooit volvo's uit oosteuropa komen ivm de prijs?
zo'n filmpje is mooi maar is gewoon markeitng en is een mooi sausje dat over een produkt gaat dat je van a naar b moet vervoeren. maar daarom blijf ik het wel een mooi sausje vinden. het een sluit het ander niet uit.
met name vermoed ik dat in de backoffice dingen zullen verplaatst worden of geintegreerd met andere onderdelen van het ford concern.
ik weet niet waar ford produktieplants heeft maar zullen er ooit volvo's uit oosteuropa komen ivm de prijs?
zo'n filmpje is mooi maar is gewoon markeitng en is een mooi sausje dat over een produkt gaat dat je van a naar b moet vervoeren. maar daarom blijf ik het wel een mooi sausje vinden. het een sluit het ander niet uit.
-
- 3rd Gear member
Battlecruiser S80 schreef:Dat die 1500 ontslagen moeten worden om meer winst te maken is een nogal marxistische interpretatie van het kapitalistisch systeem.
Wat hier zegt ben ik het volkomen mee eens en klopt helemaal maar de link tussen die reclames en de ontslagen is onterecht. Die 1500 ontslagen waren waarschijnlijk al veel eerder geplant. Al voor die reclame campagne.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Waaruit leidt je dat af?
Volvo Rules the Road