hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum, dat eerst even.
Ben sinds kort eigenaar van een volvo 440 benzine turbo uit 89 met 93.000 (ja echt waar) op te teller.
Heerlijke wagen waar ik super van geniet, tot vorige week, rij heel normaal 50 km per uur, en ineens viel de motor uit, hij kuchte nog een paar keer, en toen was er over.
Wil absoluut niet meer starten (startmotor gooit em prima rond) maar totaal geen leven in, benzinetank zit 3/4 vol
Heb iemand een tip waar ik kan beginnen met zoeken???
(hij heeft een alarm, dus mss startonderbreking?)
over een paar dagen krijg ik mijn vraagbaak binnen, maar ik word wat ongeduldig....
abrubte staking
-
- 3rd Gear member
Wat ik al heb voorgehad, die stekker op je blok als je ervoor staat links, die naar de injecteurs gaat die los zat.
Wat het ook kan zijn is je relais van je benzinepomp, onder je dasboardkastje steken die...
Je benzinepomp misschien ook maar op die kilometers , dat betwijfel ik...
Wat het ook kan zijn is je relais van je benzinepomp, onder je dasboardkastje steken die...
Je benzinepomp misschien ook maar op die kilometers , dat betwijfel ik...
-
- 3rd Gear member
Voor de spoel van het relais door te meten neem je het relais en zoek achter het symbool van de spoel, dit symbool is een rechthoekje met een schuine streep door. Die spoel is verbonden met twee klemmen die genummerd zijn. Die nummers zoek je op de kant van de pennen en meet je na.
Ik heb hier toevallig een grijs relais liggen dat ok is en die spoel geeft een 80 ohm... heb je een extreem hoge (de spoel verbrand) of extreem lage waarde (enkel isolatie van de koperdraad van de spoel kapot), dan is de relais zeker kapot.
De contacten van het relais kunnen ook ingebrand zijn maar die kans is klein zou ik zeggen, we zitten daar niet met zo'n hoge stromen. Hiervoor test je het relais best op 12volt en meet je de contacten na...
Ik heb hier toevallig een grijs relais liggen dat ok is en die spoel geeft een 80 ohm... heb je een extreem hoge (de spoel verbrand) of extreem lage waarde (enkel isolatie van de koperdraad van de spoel kapot), dan is de relais zeker kapot.
De contacten van het relais kunnen ook ingebrand zijn maar die kans is klein zou ik zeggen, we zitten daar niet met zo'n hoge stromen. Hiervoor test je het relais best op 12volt en meet je de contacten na...
-
- 5th Gear member
luister heel goed of je de tankpomp hoort zoemen, wat je kan doen is achter je dashboardkastje zoeken. daar zit het pomprelais. ik heb het gehad met een 480ES. relais werdt niet meer aangetrokken en daarom deed pomp het niet en daarom deed motor niet aan slaan. je kan zwarte kapje van relais afhalen en dan zelf in knijpen als je dan wel de pomp hoort draaien kan je proberen te starten... dan weet je iets meer waar je het moet zoeken.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
- Iroll
- 6th Gear member
Allemaal nuttige tips hierboven. Check ook of de bougies mooi blauw vonken om de ontsteking te controleren.
Hier kan je alle manuals downloaden:
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 0460%20480
Hier kan je alle manuals downloaden:
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 0460%20480
- Lex!
- 2nd Gear member
Dit komt mij helaas iets te bekend voor. Ik heb enige tijd geleden precies hetzelfde gehad met mijn 480. Waar het aan ligt weet ik nog niet, maar bij mij heeft het te maken met het relais achter het dashboard kastje. Daar zit het brandstofpomp relais van een 480, deze heeft de ANWB vakkundig kortgesloten voor mij, dus geen relais meer maar de schakeldraden van het relais 1 op 1 doorverbonden. Resultaat: de brandstofpomp draait weer, alleen nu continu! dus na het rijden moet ik de constructie weer verbreken, anders is 's ochtends je accu leeg.
Maargoed, de oplossing is niet echt ideaal ook omdat er nu onderuit mijn dashboardkastje 2 draden in het interieur zweven, hetgeen verontruste blikken oplevert van passagiers.
Laatst ben ik met hulp van een 480 kenner flink aan de slag geweest:
- alle relais die achter het dashboardkastje zitten getest / vervangen
- alle relais die onder de motorkap in de triangle shape box zitten ook
- complete contactslot vervangen (hier zit een bepaalde schakeldraad in naar het hoofdrelais of brandstofpomp relais geloof ik)
- de turbo-computer vervangen door een ander exemplaar
- de computer voor het motormanagement vervangen
In mijn geval is de meest waarschijnlijke optie dat de bedrading van de stoelverwarming ooit een keer te heet is geworden, deze is gaan smelten. De kabels van brandstof relais schijnen daar naast te liggen, en wellicht dat dit dus 1 grote gezellige brij is geworden, en dat het een kwestie van tijd is geweest. Dit moet echter nog blijken, want ik heb er nog geen tijd voor gehad. Maar mocht ik (of jij) er nog een keer achterkomen dan zal ik de oplossing zeker op dit forum zetten.
Ps. ik heb uiteraard niet die computers etc overgenomen, maar even 'geleend' om te testen, anders word het een kostbare zaak, hahaha!
Maargoed, de oplossing is niet echt ideaal ook omdat er nu onderuit mijn dashboardkastje 2 draden in het interieur zweven, hetgeen verontruste blikken oplevert van passagiers.
Laatst ben ik met hulp van een 480 kenner flink aan de slag geweest:
- alle relais die achter het dashboardkastje zitten getest / vervangen
- alle relais die onder de motorkap in de triangle shape box zitten ook
- complete contactslot vervangen (hier zit een bepaalde schakeldraad in naar het hoofdrelais of brandstofpomp relais geloof ik)
- de turbo-computer vervangen door een ander exemplaar
- de computer voor het motormanagement vervangen
In mijn geval is de meest waarschijnlijke optie dat de bedrading van de stoelverwarming ooit een keer te heet is geworden, deze is gaan smelten. De kabels van brandstof relais schijnen daar naast te liggen, en wellicht dat dit dus 1 grote gezellige brij is geworden, en dat het een kwestie van tijd is geweest. Dit moet echter nog blijken, want ik heb er nog geen tijd voor gehad. Maar mocht ik (of jij) er nog een keer achterkomen dan zal ik de oplossing zeker op dit forum zetten.
Ps. ik heb uiteraard niet die computers etc overgenomen, maar even 'geleend' om te testen, anders word het een kostbare zaak, hahaha!
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
460 2.0i
S40 1.8 G3
-
- 1st Gear member
even een update....
Hele drukke dagen gehad, dus kan pas nu weer verder.
Iroll, dank voor de link met de manuals!! dat scheelt een stuk.
Hoor de brandstofpomp niet draaien, dus wou naar het relais kijken, beetje jammer alleen dat het 1 hele grote kluwen is onder het stuur, en ik ben bang er niet bij te kunnen zonder het dashboard eraf te halen.... (er is ooit een alarm ingebouwd, en alles is muurvast gezet met tywraps en klemmen enz) (iemand beter idee, tips)
heb de weerstand van de pomp doorgemeten 0.1 ohm, lijkt me te weinig...
Heb er direct spanning op gezet, zij bromt wat, en trekt 10 ampere.... conclusie, hij is doorgebrand....
Morgen maar even een andere halen op de sloop.
Hele drukke dagen gehad, dus kan pas nu weer verder.
Iroll, dank voor de link met de manuals!! dat scheelt een stuk.
Hoor de brandstofpomp niet draaien, dus wou naar het relais kijken, beetje jammer alleen dat het 1 hele grote kluwen is onder het stuur, en ik ben bang er niet bij te kunnen zonder het dashboard eraf te halen.... (er is ooit een alarm ingebouwd, en alles is muurvast gezet met tywraps en klemmen enz) (iemand beter idee, tips)
heb de weerstand van de pomp doorgemeten 0.1 ohm, lijkt me te weinig...
Heb er direct spanning op gezet, zij bromt wat, en trekt 10 ampere.... conclusie, hij is doorgebrand....
Morgen maar even een andere halen op de sloop.
-
- 5th Gear member
nog eens de tekst doorlezen die we hier getypt hebben, het relais zit achter je dashboardkastje. dus klepje openen en uithaken. dan de 4 kruiskopschroeven loshalen zodat het binnenwerk van je dashboardkastje eruit kan schuiven. nu kijk je in het dasboard op de bijrijdersstoel, je ziet recht voor je in het dashboard achterin een relais met een zekering er aan vast geklikt. waarschijnlijk is dit het relais waar je naar zoekt. klikt dit relais bij aanzetten contact of startpoging? haal het kapje van het relais eraf en knijp het magneetcontactje vast met je vingers. is allemaal 12 volt en kan geen kwaad. als het goed is hoor je bij inknijpen of de pomp draait.
dan nog maals proberen te starten met iemand erbij terwijl je het relais met de hand ingeknepen houdt. succes!!!! en denk aan goed lezen.....
dan nog maals proberen te starten met iemand erbij terwijl je het relais met de hand ingeknepen houdt. succes!!!! en denk aan goed lezen.....
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo 440 1.9 TD
-
- 5th Gear member
weet je zeker dat je spanning op de pomp gezet heb? en niet misschien toevallig op de tankvlotter?? die zit in hetzelfde stekkertje....
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo 440 1.9 TD
-
- 1st Gear member
hmmm, achter dashboardkastje.... heb idd niet goed gelezen, dankje voor deze opmerking, heb idd niet goed gelezen.... :oops:
Heb geen spanning op de vlotter gezet, dat heb eerst gemeten welke polen ik moest hebben. Als ik spanning op de pomp zet geeft hij een harde tik, en dan niets meer, lijkt gewoon vastgelopen.
Heb geen spanning op de vlotter gezet, dat heb eerst gemeten welke polen ik moest hebben. Als ik spanning op de pomp zet geeft hij een harde tik, en dan niets meer, lijkt gewoon vastgelopen.
-
- 1st Gear member
nu dan, hij doet het weer!!! Vandaag op de sloop voor 20euro een andere pomp
Dank voor de tips, heeft me heel veel zoekwerk gescheeld. (nu nog even leren goed te lezen...)
Ben nog niet helemaal klaar trouwens (het rubber om de dop wat in de tank moet krijg ik niet netjes ertussen...) ga ik morgen wel mee stoeien...
Dank voor de tips, heeft me heel veel zoekwerk gescheeld. (nu nog even leren goed te lezen...)
Ben nog niet helemaal klaar trouwens (het rubber om de dop wat in de tank moet krijg ik niet netjes ertussen...) ga ik morgen wel mee stoeien...