Ratelende pook + versnellingsbak olie verversen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Hallo Volvofans,

Ik heb sinds de vakantie in Belgie een ratel in de auto. Het komt uit de versnellingsbak en lijkt uit de pook zelf te komen. Als ik mijn hand erop duw, dan wordt het een stuk minder (maar intern trilt er nog steeds iets). Het is een best vervelend hard geluid wat snel op je zenuwen gaat werken.
Het treedt op bij een bepaald (wat hoger) toerental. Ik schat dat het begint bij 80 km/u in zijn 4 en weer afzwakt vanaf de 100 km/u. Het treedt overigens in iedere versnelling op. Verder is de bak in orde, iedere versnelling werkt gewoon goed en hij zoemt niet, zoals andere oude bakken wel eens willen doen.

Ik wil sowieso de bakolie (hehe) even verversen, maar kan alleen niet uit het boek halen waar ik de olie weer moet bijgieten. Niet van onderaf mag ik hopen? 8)

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ergens halverwege de bak zit een vulplug. Lastig te vullen, je kan er bij met een olieflacon met uitschuifbare tuit. Die erin hangen en de flacon leegknijpen tot de olie er weer uitkomt lopen. Vies werkje, je morst nl altijd!Of een oliepomp kopen met een stuk slang eraan. Wat bij de 1800 ook kan is de bak van bovenaf vullen via de opening van de schakelpook, weet niet zeker of dat ook lukt met een 164.
Zit er een chromen buis over de schaft? Deze wil weleens ratelen. Dit chromen buisje bedient de achteruit als je de pook optilt. Er zit een klein beetje ruimte tussen buisje en schaft waardoor het bij bepaalde toeren gaat vibreren. Je kan bijv. kopervet op de binnenste schaft doen om het vibreren te voorkomen, dat vult de ruimte tussen de twee op en loopt er niet uit als het warm wordt. Je kan ook kijken of er een veer zit onder de pook knop. Deze iets strakker stellen wil ook weleens helpen.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oke Iroll, bedankt voor je hulp!
Er zit inderdaad een chromen buisje om de pook, deze ga ik maar eens proberen los te maken dan. Achteruit gaat met een 164 door de pook naar links te drukken, niet omhoog.
Maar de pook kan WEL omhoog. Dat heb ik eens gehad, schoot ie in een soort stand waar ik nog maar 2 versnellingen had (denk 1 en 2). Weer omhoog getrokken en toen schoot ie terug. Gek....
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Hm, heb wat aan de pook gedraait en gerommeld en het is over. Alleen nog heel licht als ik accelereer. Maar rijdt heerlijk ontspannen weer :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Heb je al gecontroleerd of de grote 6 kantige moer die de pook vastzet niet los is gedraaid? Dan rammelt de boel ook en kun je lastiger versnellingen vinden.

Ik heb ooit de pook met mof en al eens in de hand gehouden! Ook leuk!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oh die kan ik inderdaad draaien. Wist niet dat die vaster/losser kon. Ga ik meteen vastzetten, bedankt he!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Fijn dat er soms ook eenvoudige oplossingen zijn hè?
Was het maar altijd zo simpel! (Ik hoop tenminste dat hiermee de problemen zijn opgelost!)

Groeten!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Haha ja das erg fijn!
Heb het aangedraait, waren flink wat slagen tot ie vast zat. Hij ratelt voorzover ik kan beoordelen niet meer, maar echt soepeler is de pook niet geworden. Hij schakelt eigenlijk nog zwaarder.
Ik moet eerst even de olie verversen, en dan verder kijken naar die bak. Komt erg lastig in zn 1 ook soms.

Bedankt voor je tip he :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Heeft iemand met een 164 wel eens geprobeerd de bak te vullen via de pook?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Je bak vullen via de pook :?: :?: :?:

Gelijk nieuwe vloerbekleding bestellen lijkt me.. Dat moet haast wel een knoeiboel worden. :?
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je een M40 bak hebt zonder 'verlenging" (zoals oa de 122 die heeft) voor de pook bovenop, dan kan je hem vullen via het pook gat. Ik denk dat dit niet opgaat voor de 164. De verlenging is nl afgesloten van de bak zelf. Bij de "korte" M40 staat de pook rechtstreeks in verbinding met de bak zodat de olie erin kan lopen van bovenaf.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ik heb wat plaatjes bekeken en je hebt gelijk Iroll, dat gaat helaas niet lukken.
Ga ik het gewoon proberen zoals jij aanraadde.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ah achteraf was het niet zo moeilijk. Stukje tuinslang en een trechter, die uitkwam in de motorruimte en het ging hardstikke soepel.

Alleen het resultaat is wat minder helaas. Ik hoorde soms een ratel in de bak (niet dezelfde als in de pook), als hij in zn vrij stond. Daarom wilde ik de olie vervangen. Nu is die ratel er altijd en ook harder. In iedere versnelling eigenlijk, behalve in zn achteruit. Je hoort het niet als je rijdt, behalve met het raampje open.
Vreemd hoe vervangen van de olie dat kan veroorzaken :?:
Ik heb er de olie ingedaan die er volgens het boekje in moet (20W40 oid)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Jammer, te vroeg gejuicht! Dit begint toch een klusje voor Flok Boer van NORDRIVE te worden.

Ik zou hem in ieder geval eens even bellen!
(Je kunt natuurlijk ook op zoek naar een ruilbak)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vreemd hoe vervangen van de olie dat kan veroorzaken
Er zal wel sae80 ingezeten hebben, dat is wat dikker en dempt het geluid meer.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Tja nog even zien wat ik hier aan ga doen. Bedankt voor de reacties in ieder geval :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Ronald2
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.05.2008 - 19:22

De chromen pook zit om een stalen-pen die uiteindelijk het schakelmechaniek bediend. Deze 2 zitten 'los'van elkaar om versnellings-bak geluid te minimaliseren.
Er zitten twee rubbers in : een aan de bovenkant ( vlak onder de knop), en een grotere onderop. Het bovenste rubber wil op den duur doorslijten en dat zogt voor geluid tussen pen en chroom buis.
Pook demonteren, en borgring ( die vanaf de onderkant zichtbaar is) losmaken. Pen eruithalen en toprubber vervangen door passende tule of zo. ( of rubber slang)

succes verzekerd.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Hoi Ronald,
Bedankt voor je tip! Zoals gezegd is de ratel uit mn pook verdwenen, door die zeshoekige moer aan te draaien. In de cabine is het nu weer stil :)
De ratel die er nu in zit is de bak zelf, dat hoor je vooral als je buiten staat of het raampje open hebt.

Ik merk overigens niet veel aan het gedrag van de bak dus ik rijd er stiekem gewoon mee door.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hé Jordos!
Is je koppeling eigenlijk wel goed, voelt hij goed aan en werkt hij goed?
Het kán zijn dat die lawaai maakt, vooral de drukgroep/druklager.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Hmm, dat zou kunnen, denk ik. Ik heb eigenlijk weinig verstand van koppeling/versnelling. In principe doet de koppeling toch niets, als je het pedaal naar boven laat?
Hij voelt goed aan, hoewel vrij zwaar. Dat is iets waar ik al aan gewend ben geraakt, maar als ik nu in een andere auto stap, merk ik het wel.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”