Pagina 1 van 1

multiriem krukaswiel na 200 km kapot

Geplaatst: 16.04.2008 - 21:15
door patriek
vorige week liep mijn multiriem er af. Bleek dat de poelie (noemt men gloof ik zo) spelling had. Toen ik hem eraf haalde bleek dat het schroefgat helemaal uitgelubberd was. (De distributieriem is ongeveer een maand daarvoor vervangen)

nieuwe erop. 150 km verder precies hetzelfde.

zie de fotoos

Wie weet hoe dit kan??

Geplaatst: 16.04.2008 - 21:17
door patriek
?foto

Geplaatst: 16.04.2008 - 21:20
door patriek
en nog 1

Geplaatst: 16.04.2008 - 22:44
door CeeBee
Lijkt wel of de bout schijn heeft gezeten, of de poelie scheef.

Geplaatst: 16.04.2008 - 22:49
door fjrene
kan het geen productiefout zijn?,en als de riem bij de volvo dealer of een bovag garage is vervangen dan heb je een jaar garantie op de reparatie.

Geplaatst: 01.05.2008 - 23:16
door fjrene
](*,) hoe is het afgelopen?

Geplaatst: 01.05.2008 - 23:34
door Ramon&Ramon
de eerste keer is de poelie niet goed gemonteerd,waardoor de krukas en de schroefdraad waarschijnlijk beschadigd is,ik zelf denk dat ze de krukaspoeliebout niet goed vast hebben gezet.
Er is speciaal gereedschap voor om de krukas te herstellen en de schroefdraad.

Geplaatst: 02.05.2008 - 11:12
door patriek
ramon bedankt voor de ondersteuning

de theorie is dat door het slingeren van de poelie de distributieriempoelie beschadigt is, waardoor de poelie de 2e keer er nooit meer goed op kon en daardoor er weer af liep. ondertussen de beide poellies en riemen vervangen. Na 100 km was de multiriem bij het wiel van de stuurbekrachtiginspomp weer 1 tandje versprongen!? Opnieuw erop gelegd en maar weer rijden... so far so good. Wel maakt de stuurbekrachtigingspomp herrie. Weet iemand of deze in een separaat olie circuit loopt en zo ja, waar ik deze kan pijlen?

Geplaatst: 04.05.2008 - 11:00
door patriek
nou de riem ligt er weer 1 tandje af bij het wiel van de stuurbekrachtigingspomp. Ik snap er niks meer van

Geplaatst: 04.05.2008 - 22:37
door fjrene
:angry4: dat is mooi K.....................

Geplaatst: 06.05.2008 - 16:32
door patriek
dat is zeker mooi k

gelukkig is het weer bijgetrokken dus is de motor ook een alternatief voor woon werk.

maar goed volgens de monteur heeft de stuurbekrachtigingspomp axiale speling.

Heeft iemand nog een pompje in de aanbieding???

P

Geplaatst: 06.05.2008 - 23:27
door Ramon&Ramon
dat is het probleem niet,die speling.

Geplaatst: 07.05.2008 - 19:45
door patriek
wat dan?

Geplaatst: 07.05.2008 - 20:20
door Ramon&Ramon
Dat heb ik je in een PB al toegelicht wat het probleem waarschijnlijk is en ik heb je aangeboden om is langs te rijden dacht ik.

Geplaatst: 08.05.2008 - 19:26
door patriek
uh in je pb stond
als het niet lukt,neem dan maar contact met mij op!

meer niet. Ik zou graag jou visie hierop willen weten, en dan kan ik misschien ff langs rijden hoewel het niet om de hoek is

Groeten

P

Geplaatst: 16.05.2008 - 09:43
door 360Degreez
Patriek, stuurbekrachtigingsolie kan je toch gewoon in je motorruimte pijlen.

Als er een poelie "slingert" kan bij een bepaalde rotatiesnelheid de riem een tandje verspringen ja. Dit heeft overigens niets met je rijsnelheid te maken maar met je toerental. Gewoon een nieuwe poelie monteren en op de brug kijken met een looplamp of hij ook "slingert". (niet te dichtbij!)

Is dit toevallig een gedempte poelie van de V40 TD 90PK (1996-1998)

Zo ja, kan ik die foto mooi gebruiken, ik ben op zoek naar zo'n poelie.

Thx,

Geplaatst: 16.05.2008 - 11:44
door Ramon&Ramon
de poelie van de stuurpomp kun je zonder speciaal gereedschap niet vervangen.
De krukas poelie,daar is een modificatie op geweest in het verleden door Volvo,je kunt niet elke poelie er op zetten,want dan gaat het mis.
Ik heb er een aantal liggen nog.

Geplaatst: 17.05.2008 - 00:38
door patriek
hi

heb een comleet nieuwe 2dehands stuurbekrachtiginspomp gekocht. met het vervangen van de poelie daarvan krijg ik de speling er ook niet uit..

De krukas poelie modificatie. in principe zou dit toch te ondervangen zijn door het onderdeel op kenteken te bestellen?? of is dat niet zo makkelijjk? ik neem aan dat de poelies op kenteken besteld zijn en daarom ook de goeie zijn.

360 degreez. dit is de poelie van en 1.9 dci uit 2000.;;;