As. vrijdag gaat mijn V70 D5 163 pk naar Tunex in 's- Heerenberg.
Ik heb op internet veel gelezen over chiptunen.
Het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.
Software eruit en nieuwe, op het merk en type van de motor geoptimaliseerde software erin.
Dit alles binnen de marges van de fabrikant.
Je kunt natuurlijk een D5 opblazen tot 240 PK, maar dan kom je buiten de veilige marges en dat gaat alleen goed bij tijdelijke belastingen en niet bij langdurige belasing van de motor.
Ze hebben daar bij Tunex een gechipte s60 D5.
Ik lees alleen goede recenties over Tunex.
Ik heb gewoon geen zin om bij bv. Rica de hoofdprijs te betalen voor dezelfde software.
Ik lees alleen dat Rica ed. reclame maken met hun rollentestbank en dat het koppel en vermogen terplaatse op wens van de klant kan worden ingeregeld. daar betaal je dan wel het 3 voudige voor.
Dan maar liever standaard 37 pk erbij en 100 nm koppel.
Bij Tunex ben je dan 225 euro kwijt.
De oude software krijg je op een CD.
Je kunt hem binnen 30 dagen kostenloos laten terug tunen.
De D5 heeft na chippen 198 pk en 420 nm koppel.
Ik houdt jullie op de hoogte over mijn ervaringen.
01/05
De D5 is voorzien van een andere chip, 195 pk en 420 Nm koppel.
Mijn ervaringen na 500 km.
Motor is stiller, en zuiniger bij dezelfde rijstijl.
Als je bij 100 km/u het gas intrapt is het alsof je afgeschoten wordt.
Een VW Passat rijder, die zat te bumperkleven heb ik helemaal zoek gereden.
Even inhalen op een 80 km weg is nu helemaal een feestje.
De top heb ik natuurlijk nog niet uitgeprobeerd.
Doe ik in Duitsland wel een keer. De tuner zegt 228 echte km/uur.
Chiptunen V70 D5
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27183
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit klinkt niet slecht, zeker niet voor het geld.
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29.09.2007 - 12:18
Hoeveel km'ers heeft je V70 er al op zitten?
Ik heb er ook aan zitten denken aan de ene kant is meer vermogen wel lekker maar aan de andere kant waarom geld uitgeven en risico lopen. V70's zijn nou niet bepaald sportieve auto's. De worden de meeste km'ers bij mij gemaakt met 130 op de cruise dus besloten het niet te doen.
Dat er naast de Volvo op de oprit een MINI Cooper S Works staat zal ook wel meegespeeld hebben...
Maar ervaringen posten is altijd goed, ik ga ze iig lezen
Ik heb er ook aan zitten denken aan de ene kant is meer vermogen wel lekker maar aan de andere kant waarom geld uitgeven en risico lopen. V70's zijn nou niet bepaald sportieve auto's. De worden de meeste km'ers bij mij gemaakt met 130 op de cruise dus besloten het niet te doen.
Dat er naast de Volvo op de oprit een MINI Cooper S Works staat zal ook wel meegespeeld hebben...
Maar ervaringen posten is altijd goed, ik ga ze iig lezen

- eaarsen
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 04.05.2006 - 13:57
- Locatie: Hengelo (O)
Mijn v70 D5 heeft er 2 ton opzitten.
Bij een D5 is de km stand geen probleem. Het zijn bij een motor de zaken eromheen die slijten. Remschijven, draagarmrubbers, motorsteunrubbers.
Deze zijn al vervangen.
Bij een D5 is de km stand geen probleem. Het zijn bij een motor de zaken eromheen die slijten. Remschijven, draagarmrubbers, motorsteunrubbers.
Deze zijn al vervangen.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
- Maxplus
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17
Beste Eaarsen,
Dit is het beste wat je kunt doen. Ik ben jou 3 weken geleden voorgegaan. Het bevalt mij tot nu toe uitstekend. Mijn Volvo is hetzelfde als die van jou, dus kan ik je vertellen dat het een goed idee is.
Groet Maxplus (Hans)
Dit is het beste wat je kunt doen. Ik ben jou 3 weken geleden voorgegaan. Het bevalt mij tot nu toe uitstekend. Mijn Volvo is hetzelfde als die van jou, dus kan ik je vertellen dat het een goed idee is.
Groet Maxplus (Hans)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
- Locatie: Amsterdam
Ook ik heb mijn D5 (XC90 03 160dkm)tot volle tevredenheid laten chippen in sheerensberg.
Sluit mij volledig aan bij vorige schrijvers .
Auto rijdt veel gretiger en vertoond geen turbo gat meer , en heb al helemaal geen problemen met de geartronic (zou minder goed schakelen na chippen).Maar goed, met een automaat rijden moet men ook leren,he?
Groet ,
C.L
Sluit mij volledig aan bij vorige schrijvers .
Auto rijdt veel gretiger en vertoond geen turbo gat meer , en heb al helemaal geen problemen met de geartronic (zou minder goed schakelen na chippen).Maar goed, met een automaat rijden moet men ook leren,he?
Groet ,
C.L
- doubleyou7
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
- Locatie: Tilburg
V60 D5 Summum 2012
- Joppe68
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 22:53
Beste members/ Eric,
Heb sinds vorige week een V70 D5 Geartronic uit 10/2005 met slechts 45.000km. De auto op aanraden van Volvo met wat korting laten chiptunen met een Rica chip. Dezelfde specs nu als jij 198Pk en 420Nm (zou het soms dezelfde chip zijn?).
Ik heb een vraagje over het verbruik. Mijn S80 D5 automaat reed tussen de 1:18 en 1:20 bij 120km per uur op de snelweg. In principe heb ik nu dezelfde motor (zij het getuned, maar dat zou zo'n 1L/100km zuiniger moeten zijn), alleen een estate i.pv. sedan. Ik heb nu 1 tank leeggereden, maar ik merkte al dat ik mijn oude verbruik bij lange na niet haal bij dezelfde rijstijl. Gemiddeld was het 1:13,6!! Volgens Rica moet een vebruik van 1:17 a 1:18 makkelijk haalbaar zijn bij snelheden tussen de 120 en 140.
Ze hebben me gevraagd om even met de auto langs te komen om te kijken of de tuning door Volvo zelf goed gedaan is. Wel service van ze dus ga ik binnenkort even laten controleren. Maar toch stel ik deze vraag alvast even aan forumleden. Wat verbruikt jullie V70 D5 163 pk zonder of met chiptuning bij zulke constante snelheden? Ik vind het nogal tegenvallen t.o.v. mijn S80 D5.
En wijkt jullie boardcomputer ook af van het werkelijke verbruik (laatste tank BC 1:16, maar bij aftanken dus krap 1:14).
Bedankt en groeten,
Joost
Heb sinds vorige week een V70 D5 Geartronic uit 10/2005 met slechts 45.000km. De auto op aanraden van Volvo met wat korting laten chiptunen met een Rica chip. Dezelfde specs nu als jij 198Pk en 420Nm (zou het soms dezelfde chip zijn?).
Ik heb een vraagje over het verbruik. Mijn S80 D5 automaat reed tussen de 1:18 en 1:20 bij 120km per uur op de snelweg. In principe heb ik nu dezelfde motor (zij het getuned, maar dat zou zo'n 1L/100km zuiniger moeten zijn), alleen een estate i.pv. sedan. Ik heb nu 1 tank leeggereden, maar ik merkte al dat ik mijn oude verbruik bij lange na niet haal bij dezelfde rijstijl. Gemiddeld was het 1:13,6!! Volgens Rica moet een vebruik van 1:17 a 1:18 makkelijk haalbaar zijn bij snelheden tussen de 120 en 140.
Ze hebben me gevraagd om even met de auto langs te komen om te kijken of de tuning door Volvo zelf goed gedaan is. Wel service van ze dus ga ik binnenkort even laten controleren. Maar toch stel ik deze vraag alvast even aan forumleden. Wat verbruikt jullie V70 D5 163 pk zonder of met chiptuning bij zulke constante snelheden? Ik vind het nogal tegenvallen t.o.v. mijn S80 D5.
En wijkt jullie boardcomputer ook af van het werkelijke verbruik (laatste tank BC 1:16, maar bij aftanken dus krap 1:14).
Bedankt en groeten,
Joost
Ik kan de 1:13 nog maar net halen, maar meestal niet.
De vorige eigenaar haalde 1:16, maar reed van en naar zijn bedrijf over 80 en 100 km/h wegen.
De BC is een leuk speeltje, maar sluit er geen weddenschappen op af. Totaal onbetrouwbaar. :oops:
Mocht je door een verfijnde Rica afstelling toch 1:17 à 1:18 gaan halen, laat het me weten, dan rijd ik er ook heen.
De vorige eigenaar haalde 1:16, maar reed van en naar zijn bedrijf over 80 en 100 km/h wegen.
De BC is een leuk speeltje, maar sluit er geen weddenschappen op af. Totaal onbetrouwbaar. :oops:
Mocht je door een verfijnde Rica afstelling toch 1:17 à 1:18 gaan halen, laat het me weten, dan rijd ik er ook heen.

- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Ik rijd in Nederland meestal ongeveer 1 op 16 (niet getuned)
Vakantie naar Duitsland: 140 op de CC, flinke dakkoffer erop en familie met kampeerspullen erin: 1 op 15.5, over zo'n 2500 km.
Korte vakantie naar Duitsland zonder dakkoffer, één tank leeggereden (weer 140 op CC): 1 op 17.1. :shock:
1 op 17 á 18 lijkt dus wel haalbaar, zeker na tunen.
(D5, 5 versnellings handbak uit 2002 die er ~265000 km op heeft zitten)
Vakantie naar Duitsland: 140 op de CC, flinke dakkoffer erop en familie met kampeerspullen erin: 1 op 15.5, over zo'n 2500 km.

Korte vakantie naar Duitsland zonder dakkoffer, één tank leeggereden (weer 140 op CC): 1 op 17.1. :shock:
1 op 17 á 18 lijkt dus wel haalbaar, zeker na tunen.
(D5, 5 versnellings handbak uit 2002 die er ~265000 km op heeft zitten)
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Ook net mijn '02 D5 handgeschakeld, 260.000km laten tunen (Hartog), maar geen (merkbaar) verschil in verbruik. (wel in power!)
Vakantie naar Zuid Frankrijk (dakkoffer/3 fietsen achterop) :
BC: 7,2/100 (1 op 13,8)
Werkelijk is 8,7/100 (1 op 11,4)
Nu met woonwerk-verkeer: (300km p/dg, 80-160km p/u)
BC: 6,5/100 (1 op 15,4)
Real: 7,9/100 (1 op 12,7)
Ervaringen tot nu toe:
Motor is stiller, draait mooier rond (meer souplesse )
Hangt beter aan het gas
Extra reserve bij inhalen
Top is hoger
Niet noemenswaardig zuiniger.
Vakantie naar Zuid Frankrijk (dakkoffer/3 fietsen achterop) :
BC: 7,2/100 (1 op 13,8)
Werkelijk is 8,7/100 (1 op 11,4)
Nu met woonwerk-verkeer: (300km p/dg, 80-160km p/u)
BC: 6,5/100 (1 op 15,4)
Real: 7,9/100 (1 op 12,7)
Ervaringen tot nu toe:
Motor is stiller, draait mooier rond (meer souplesse )
Hangt beter aan het gas
Extra reserve bij inhalen
Top is hoger
Niet noemenswaardig zuiniger.
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Hallo "volvo rob":volvo rob schreef:Ook net mijn '02 D5 handgeschakeld, 260.000km laten tunen (Hartog), maar geen (merkbaar) verschil in verbruik. (wel in power!)
Vakantie naar Zuid Frankrijk (dakkoffer/3 fietsen achterop) :
BC: 7,2/100 (1 op 13,8)
Werkelijk is 8,7/100 (1 op 11,4)
Nu met woonwerk-verkeer: (300km p/dg, 80-160km p/u)
BC: 6,5/100 (1 op 15,4)
Real: 7,9/100 (1 op 12,7)
Ervaringen tot nu toe:
Motor is stiller, draait mooier rond (meer souplesse )
Hangt beter aan het gas
Extra reserve bij inhalen
Top is hoger
Niet noemenswaardig zuiniger.
Er was geen twijfel om (nog) te tunen bij Hartog voor wat betreft de km stand?
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27183
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Heb afgelopen maandag ook een e-mail naar Tunex gestuurd, maar tot de dag van vandaag nog geen antwoord ontvangen 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- MM
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 23:50
- Locatie: Nijmegen
Ik rij ook zeker niet zuiniger, maar moet wel toegeven dat rijstijl veranderd is omdat auto veel meer uitnodigd tot sprintjes. Nu volgens BC ergens op 8.1/100 gemiddeld. veel km in stadsverkeer.
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Goed dat je tevreden bent, maar dat alles hetzelfde is is flauwekul, dan weet je er niet genoeg vanaf.........
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
- Locatie: Loenen, Overbetuwe
- Contacteer:
Even over het verbruik na tuning: Helemaal eens met MM: Ik ben erachter gekomen als je je voet ECHT van de pedaal weet te houden dat je MINSTENS zo zuinig kunt rijden als voor tuning. In mijn geval is dat met de 2.5 TDI 6,5 L op 100km met plattelandsritjes. Rijd ik langere afstanden over de snelweg op CC dan kan het nog een stuk zuiniger, ben ik van overtuigd.
Maar als je af en toe even wilt voelen hoe de beer loskomt dan haal je dat natuurlijk nooit!
Conclusie: Tuning maakt de motor efficiënter, maar de berijder niet!
Maar als je af en toe even wilt voelen hoe de beer loskomt dan haal je dat natuurlijk nooit!
Conclusie: Tuning maakt de motor efficiënter, maar de berijder niet!

Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
.
.
Pedro schreef:
Mijn tuningervaringen zoals hierboven omschreven:
Trompetje schreef:
Deze motoren zijn sterk, het tunen is op zich geen probleem bij deze kilometerstand, goed onderhoud is voornaam en een bewuste rijstijl (opwarmen e.d.),
.
.
.
.
Pedro schreef:
Ik snap deze opmerking niet helemaal, en was die aan mij gericht?Goed dat je tevreden bent, maar dat alles hetzelfde is is flauwekul, dan weet je er niet genoeg vanaf.........
Mijn tuningervaringen zoals hierboven omschreven:
......
geen (merkbaar) verschil in verbruik (wel in power!)
...........
Motor is stiller, draait mooier rond (meer souplesse )
Hangt beter aan het gas
Extra reserve bij inhalen
Top is hoger
Niet noemenswaardig zuiniger.
Trompetje schreef:
Nope, zie antwoord van Hartog op deze vraagEr was geen twijfel om (nog) te tunen bij Hartog voor wat betreft de km stand?
Deze motoren zijn sterk, het tunen is op zich geen probleem bij deze kilometerstand, goed onderhoud is voornaam en een bewuste rijstijl (opwarmen e.d.),
.
.
.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Opmerking was gericht aan de TS.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------