Vreemd probleem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Eric T
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.04.2007 - 13:49

Hallo,

Sinds 3 weken heb ik een raar probleem.
Onder het rijden wordt de stroom minder. Ruitewissers gaan erg langzaam, dashbordverlichting brand zwak en uiteindelijk gaat het SRS lampje branden. Als ik dan 2 keer flink gas geef met de koppeling in gaat alles feller branden en is het probleem voorbij. Srs gaat dan ook weer uit.
Dit gebeurt nadat ik de auto heb gestart en net een minuut of 5 rijdt. Is de accu te zwak geworden en aan vervanging toe? Lijkt mij dat de dynamo goed is want hij laad naar 2 keer gassen wel bij. Herkent iemand dit probleem of weet iemand wat dit is?

Groeten
Eric
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Lijkt inderdaad op accu, eigenlijk bij een garage kijken of je tijdelijk een ruildynamo kan lenen. Kijken of dat het oplost en eventueel die ruildynamo houden of een nieuwe erin.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Meten is weten. Meer de voltage die je dynamo genereerd met een stationair draaiende auto.

Zou +/- 14V moeten zijn.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Wellicht koolborstels "op", nieuwe erin zetten.
Is niet zo duur, gokje 20 euro en een half uurtje werk.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

wat zijn de koolborstels dan?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Dat zijn van die langwerpige swarte blokjes die tegen de coeector van je dynamo aandrukken. er ziten veertjes aan en kabeltjes.
Je meot hiervoor de dynamo open schroeven.

Als je de volgende keer het probleem weer hebt, zet motor dan niet uit, maar klop ieven met een rubber hamertje op de dynamo, Je hebt kans dat e koolborstels dan weer doorschieten, goed contact maken en dan laadt hij weer netjes bij. Overigens kan het probleem dan al na 10 minuten wer optreden dus je moet wel repareren dan.
Dit is een testje om vastzittende koolborstels op te sporen. Je schikt ze los, maar als de koolborstels tohc al op zijn (lees : te kort) dan helpt dit ook niet.

Ja kan eigenlijk het beste gelijk je dynomo openen en ze vervangen.
Of je gaat met je gedemonteerde dynamo even langs een BOSCH service center. Doormeten is nog geen minuut werk en je krijgt vaak gratis je nieuwe onderdelen gemonteerd. Wel de onderdelen zelf betalen natuurlijk.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”