Pagina 1 van 2

anti-roll bar

Geplaatst: 24.04.2008 - 19:36
door koster
Hallo, ik heb gelezen in de accesoirebrochure dat er een anti-roll bar in combinatie met nivo-mats gemonteerd zou moeten worden.
Is dat die stang die van links naar rechts in de motorruimte zit?
Als dat zo is , heb ik dan nivi-mats in mijn v70, of zit die stang er zomaar?
Ik kan bij mijn weten niet zien of ik nivo-mats onder mijn v70 heb zitten.
Misschien vreemde vraag , maar ik stel hem toch...

Met vriendelijke groet,
Roland

Geplaatst: 24.04.2008 - 19:59
door Hans
Wat voor V70? Bouwjaar, uitvoering? Motortype?

Geplaatst: 24.04.2008 - 20:26
door koster
V70 2003 station 2.4 benzine, basisuitvoering(denk ik) voorwielaandrijving.

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:04
door steven460
heeft niet iedere auto sinds 1632 een anti roll bar?

FYI:
LuchtVering of niet. Er zitten ook schokdempers onder! Veren bepalen alleen het aantal newtons per (centi)meter. Lucht kan daarbij al iets dempen/energie absorberen. Stalen veren absorberen niet veel. Verschil is dat de auto gigantisch mooi geveerd kan zijn als dit goed getuned wordt. Of zelfs actief geveerd is. Dacht dat de niveau regeling van volvo slechts hoogte is (newtons per meter aanpassing door druk) en niet een actieve vering is.

toch? :razz:

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:13
door menjo
Dat ding wat jij in je motorruimte ziet is een veerpootbrug, ik denk inderdaad dat iedere V70/S60 dat standaard heeft. Een rolbar zit veel lager tussen de wielophangingen en heb je ook al voor en achter. Ik denk dat er in de accesoirebrochure bedoeld wordt dat je een andere zou moeten monteren (achter).

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:16
door koster
oke, weer iets geleerd!
Thanks

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:27
door steven460
Dat ding in de s60/v70 volvo is toch geen veerpoot brug maar een motorsteun ophanging? Veel te flexibel toch als veerpoot brug?

Het kan mijn inziens niet het torderen van het chassis verkomen.

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:29
door menjo
steven460 schreef:Dat ding in de s60/v70 volvo is toch geen veerpoot brug maar een motorsteun ophanging? Veel te flexibel toch als veerpoot brug?
Kan. Ik heb er nooit aan getrokken :) maar het is in elk geval geen antirol bar

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:36
door steven460
DAT klopt! :o

Geplaatst: 25.04.2008 - 07:35
door koster
Ben ik weer,
ik bedoel een stalen(vaste, niet flexibele) balk die bevestigd is boven de motor aan de bovenkant van de ene schokbreker naar de andere.

Geplaatst: 25.04.2008 - 08:33
door V480-S60
En dat is dus een veerpootbrug!. Extra stevigheid

En dus geen anti-roll bar.

Geplaatst: 25.04.2008 - 16:27
door menjo
Ja, maar schijnbaar hangt daar dus bij bepaalde types de motor aan? Bij mij is me dat niet opgevallen.

Geplaatst: 26.04.2008 - 09:53
door Thijs
menjo,
Ja, maar schijnbaar hangt daar dus bij bepaalde types de motor aan? Bij mij is me dat niet opgevallen.
_________________
Bij mij hangt er idd een, ofwel de achterste bovenste, motorsteun aan. Dus dat is een balk met twee functies, nl als veerpootbrug en als bovenst motorsteun ophanging.

Geplaatst: 26.04.2008 - 12:32
door oudegroen
Nou jongens een veerpootbrug is het zeker niet!

Het heeft enkel de functie om de bovenste motorsteun aan te bevestigen. De balk is namelijk bevestigd aan de carrosserie en dan ook nog gedempt d.m.v. rubbers.

Een veerpootbrug, de naam zegt het eigenlijk al, wordt bevestigd aan de veerpoten, ofwel bovenop de schokdempers. Het enige doel van een veerpootbrug is om stijfheid te verschaffen en dan moet je er dus geen rubbers tussen monteren, laat staan een motor aan hangen.

Geplaatst: 27.04.2008 - 19:13
door Fredhead
Ik heb er bij de S60 ook nooit zo opgelet, zag het altijd ook aan als veerpootbrug.
Maar weet nu beter :) Viel me al wel op dat de V50 deze bevestingsmethode niet.

Hier trouwens een foto van de veerpootbrug uit mijn 205, kunnen degenen die nog twijfelen het verschil zien:

Afbeelding

Geplaatst: 27.04.2008 - 19:51
door eddy3
Heb ik nog gehad op mijn 850,fantastisch rijden,origineel van volvo.

Geplaatst: 27.04.2008 - 19:52
door oudegroen
Juíst!

Zie, je Peut heeft ook een motorsteun bovenaan (in jouw geval omdat je blok schuin naar achteren ligt in verband met het centreren van je zwaartepunt) alleen is die dus rechtstreeks aan de carrosserie gemonteerd.

Ps. Wat een corrosiesporen op je aluminiumdelen bye the way. Keertje poetsen als ik jou was... En je pluspool afplakken!

Geplaatst: 27.04.2008 - 19:59
door Fredhead
oudegroen schreef: Ps. Wat een corrosiesporen op je aluminiumdelen bye the way. Keertje poetsen als ik jou was... En je pluspool afplakken!
Ziet er ondertussen ook een beetje anders uit daaronder ;)
Foto is van denk een jaar geleden :)

Heb onder de Peug ook nog een stabilisatorstang zitten, dat verbeterd het bochtengedrag ook nog extra

Geplaatst: 27.04.2008 - 20:20
door oudegroen
Heb je nog meer groep A spullen op je auto?

Of moet ik die vraag stellen op het Peug-forum omdat we teveel off topic raken? :mrgreen:

(En terwijl ik nog eens kijk denk ik: wat een idiote plek voor die krik...)

Geplaatst: 27.04.2008 - 20:27
door Fredhead
Zal nog even gauw verder off-tpoic gaan door te vermelden wat er aan is gepast aan mijn auto :mrgreen:

Veerpootbrug + stabilisatorstang (allebei OMP)
1.9 GTi schijven en klauwen
1.9 GTi Speedline velgen
3 cm verlaagd
Koni geen schokbrekers voor met verlagingsveren
Achter onbekend welk merk schokbrekers
Op maat gemaakte uitlaat met Remus einddemper
205 Cup motorchip
EPS Spaghettispruitstuk
130 Pk nokkenas
122 PK GTi (8 klepper) motorblok ligt er trouwens onder de kap :lol:
1.9 GTi versnellingsbak met shortshifter (ingekorte schakelwegen)
Greenkit luchtfilter

En geloof dat dit het lijstje ongeveer was, interieur is op witte tellerplaten na orrigineel.

Over die krik ben ik met je eens, bestaan veel betere plaatsen voor en is er nu lastig uit te halen ook