Pagina 1 van 24

De vragen van Hakan.

Geplaatst: 01.05.2008 - 17:35
door rsnhakan
Geachte mensen,

Ik heb mijn eigen topic geopent, want ik heb eigenlijk wel veel vragen te stellen, en als ik ze ga stellen maak ik sommige topics onduidelijk voor anderen(sorry daarvoor). Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden(als ik die heb natuurlijk :wink:)

Geplaatst: 01.05.2008 - 17:38
door rsnhakan
Mijn eerste vraag:

Wat is het verschil tussen powershift en geatronic? Wat heeft het eigenlijk voor nut?(afgezien het alleen automatisch is)

Als ik later een D5 zou kopen, zou ik hem zowiezo handgeschakeld nemen. Want handgeschakeld is zowiezo sneller http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 1&cache=no en deze is van de autmaat: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no. Onderin staat de topsnelheid enz.

Geplaatst: 01.05.2008 - 17:59
door HSRN850
Over de verschillen in de techniek kan ik je weinig vertellen. Feit is wel dat de Powershift alleen leverbaar is op de 4-cylinders en dezelfde techniek heeft als de DSG-bakken van VAG. De Geartronics worden al veel langer geleverd en worden alleen geleverd op de 5-cylinders.

Maar ik zie dat je huidige auto een V50 van 2005 is, je een nieuwe besteld hebt en dat je 15 jaar oud bent? :) Dat doe je goed!

Edit: Vergeet ik nog: Een handgeschakelde mag op papier dan sneller zijn, er zijn maar weinig mensen die het met een handbak sneller doen als met een Geartronic in een D5.

Geplaatst: 01.05.2008 - 18:06
door Fredhead
HSRN850 schreef: Edit: Vergeet ik nog: Een handgeschakelde mag op papier dan sneller zijn, er zijn maar weinig mensen die het met een handbak sneller doen als met een Geartronic in een D5.
Ik zou het met een D5 met handbak best graag eens op willen nemen tegen een D5 met Geartronic.
Ben benieuwd of het mij zou lukken om sneller te zijn :D

Geplaatst: 01.05.2008 - 18:52
door rsnhakan
@HSRN850: Het is mijn vaders auto... 4e keer dat ik het moet uitleggen :wink:

@fredhead: Haha als ik er één had wou ik het wel tegen je opnemen hoor :wink:

Geplaatst: 01.05.2008 - 19:09
door Fredhead
Ik heb zelf ook geen D5 meer (zie onderschrift), dus zal helaas erg moeilijk gaan :P

Geplaatst: 01.05.2008 - 20:43
door HSRN850
fredhead schreef:
HSRN850 schreef: Edit: Vergeet ik nog: Een handgeschakelde mag op papier dan sneller zijn, er zijn maar weinig mensen die het met een handbak sneller doen als met een Geartronic in een D5.
Ik zou het met een D5 met handbak best graag eens op willen nemen tegen een D5 met Geartronic.
Ben benieuwd of het mij zou lukken om sneller te zijn :D
Ik denk dat wanneer jij exact dezelfde auto had als mij maar dan handgeschakeld, dat je het van mij (met automaat) zou winnen. Het is gewoon een veel oudere techniek. Maar ik denk dat het heel moeilijk is een Geartronic te verslaan.

Ik rij voor mn werk wel eens met een DSG-automaat i.c.m. een 130 PK TDI. Het blijft mij verbazen hoe rap dat gaat aan het stoplicht.

Wie weet koop ik over een jaar een V50 met Powershift, kunnen we het eens uitproberen :P

Geplaatst: 01.05.2008 - 20:47
door Fredhead
Als het een 2.0D wordt zijn de kansen wel aardig gelijk ja :P

Geplaatst: 02.05.2008 - 08:24
door rsnhakan
Haha we zien wel :P

Geplaatst: 02.05.2008 - 13:32
door kmser
De DSG is een zesbak die alleen verkrijgbaar is op de 2.0d. Deze bak heeft een dubbele koppeling waardoor de volgende versnelling al klaar zit en er minder schakeltijd nodig is. Dit is eigenlijk een gerobotiseerde koppeling met een automatische modus. De geartronic daarintegen is een klassieke automaat met koppelomvormer en 5 verhoudingen.
@HSRN850 : de manueel zal in praktijk ook sneller zijn (oor de d5) (als de chauffeur fatsoenlijk kan schakelen), de motor ontwikkeld in de man ook 50nm meer. Bovendien verliest de automaat ook een deel van zijn vermogen door de koppelomvormer die graag slipt. Bovendien ligt het verbruik een stuk lager bij fr manueel.

Voor de belgische versie is het makkelijk 163pk, 340 nm en automaat versus 180pk, 400nm en manuele bak = een wereld van verschil. De d5 manueel wordt ook nog niet officieel geïmporteerd in België.

Geplaatst: 02.05.2008 - 13:43
door kmser
rsnhakan schreef:Mijn eerste vraag:

Als ik later een D5 zou kopen, zou ik hem zowiezo handgeschakeld nemen. Want handgeschakeld is zowiezo sneller http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 1&cache=no en deze is van de autmaat: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no. Onderin staat de topsnelheid enz.
Ik bemerk een fout hierin. De manueel heeft 400nm ipv 350.

Geplaatst: 02.05.2008 - 16:20
door rsnhakan
fout gezien denk ik want ik zie er gewoon dit staan: max. koppel 350 Nm

Geplaatst: 02.05.2008 - 17:36
door Bart
Nee, niet fout gezien. kmser heeft gelijk, de D5 Geartronic heeft 350 Nm max. koppel, de D5 met 6-bak heeft 400 Nm...

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:36
door rsnhakan
Maar ik zie daar echt 350Nm staan.. Ik heb ze 10 keer bekeken..

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:37
door Fredhead
En geloof ons maar dat de hangeschakelde D5 400 Nm heeft ;)

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:39
door Bart
Hakan, kijk maar in de folder van de S40/V50...

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:42
door Fredhead
Zit net trouwens nog even bij Carbase te kijken van autoweek, daar staat ook 350 Nm koppel bij de hangeschakelde... Maar is toch echt 400 Nm (heb dit zelf ook in de folder zien staan)

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:47
door rsnhakan
Oke, maar ik heb wel gelijk :P er staat bij autoweek 350 Nm :wink: De 2.0 Diesel heeft toch 320 Nm. Ik vind eigenlijk de 2.0 Diesel op de 1ste en 3e versnelling vrij langzaam gaan. 2e en 4e versnelling is toch wel èèn van de "krachtigste" versnellingen..

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:48
door Fredhead
Daar heb je inderdaad gelijk in, klein foutje van ze zullen we maar zeggen :lol:

Geplaatst: 02.05.2008 - 18:49
door rsnhakan
Haha okee :wink: