Krakende achterklep

Belgianmac
3rd Gear member

Sinds enkele weken hoor ik een krakend geluid als ik een bocht neem met m'n V70. Ook als ik over een wegoneffenheid of een riooldeksel rijd is dat geluid er. Bij nader inzien schijnt het van de achterklep en meer bepaald het slot van de achterklep te komen.
Toen ik in de garage dit probleem meldde deden ze eerst alsof het een meer voorkomend probleem bij de V70 was en dat ze wisten waaraan het lag. De chef technicus wilde er even kort naar kijken en zei achteraf dat hij de elkaar rakende delen wat behandeld had. Ik moest hem echter onmiddellijk bellen als het geluid terugkwam.
Na een uurtje rijden was het geluid er weer en inmiddels is het soms zeer luid. Ik gok erop dat het slot van de achterklep teveel speling heeft t.o.v. de beugel waar het slot omheen grijpt. Als ik op de gesloten achterklep duw is het geluid ook van buitenaf te horen.
In de garage zouden ze met Volvocars kontakt opnemen om tot een oplossing te komen. Ik moet hem volgende donderdag de ganse dag binnenbrengen en krijg een V70 als vervangwagen.
Heeft nog iemand dit probleem?
Ik vind het eigenaardig dat ze de auto een volle dag nodig hebben voor iets dat me echt wel eenvoudig te regelen lijkt.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Fulaks
6th Gear member

Ik heb dit ook, maar niet zo erg. Er komt inderdaad wat dof gekraak van achteren. Heb er nog niet naar laten kijken, is voor eerstvolgende onderhoudsbeurt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Alchemist
3rd Gear member

BAH :( ,

ik lees gisteren jullie post en ja hoor.....
Mijn achterklep "kraakt" sinds vandaag ook! Of jullie hetzelfde probleem hebben weet ik niet, maar het mijn is alsvolgt:
Voorheen bij het sluiten van de electrische achterklep zag en hoorde je het el.mechanische systeem de klep echt dichttrekken & sluiten = :P .
Nu: klep gaat dicht, el.mechanische systeem doet niets! de klep wordt niet dichtgetrokken & gesloten = :evil: . De semi-losse klep rammelt!

Maar ff de Dealer contacten.... (misschien ook ff vragen naar airbag update)

Groet,

Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
ferretje
4th Gear member

Ook ik heb dit probleem: ik heb het opgelost door de plastic nokken in de auto en de plastic beschermkapjes in de klep in te smeren met een beetje vaseline. Het is nu weg.
Het kraken wordt n.m.m. veroorzaakt door de langs elkaar bewegende plastic beschermkapjes. Bij het torderen van de auto in bochten bewegen deze iets ten opzichte van elkaar.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Schoentje
2nd Gear member

Het is niet te geloven, maar ik heb dit geluid sinds enkele dagen ook...

Zou het iets met het warme weer te maken kunnen hebben? Of vallen deze Volvo's na een bepaalde tijd allemaal 'spontaan' uit elkaar? Hoe het ook zij, ik ga de glijmiddeltip van Ferretje eerst maar eens proberen.
New V70 2.5T momentum, M6, oyster grey, mobility, family, security, winter, schuifdak, 17"; spartes, -3cm heico, T6 look
Belgianmac
3rd Gear member

Ik heb morgenvroeg een afspraak in de garage voor dit probleem. Ik zal er voorleggen dat er op dit forum al minstens 4 mede-patiënten zijn. Dat ze niet afkomen met de beroemde frase: 'dat hebben we nog nooit gehoord'! Dan zou ik zeer ontgoocheld zijn in Volvo.

Als ik bij gesloten achterklep van buitenaf druk hoor ik duidelijk dat het geluid van het slotmechanisme komt.
De oplossing van ferretje werd bij vorig garagebezoek ook reeds toegepast, maar dat hielp bij mij slechts korte tijd.

Ik houd jullie op de hoogte.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Fulaks
6th Gear member

Belgianmac schreef:De oplossing van ferretje werd bij vorig garagebezoek ook reeds toegepast, maar dat hielp bij mij slechts korte tijd.
Dat is natuurlijk ook geen duurzame oplossing, alleen symptoombestrijding die je tijdelijk van de ergernis verlost (wat soms ook al een hele opluchting is).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Alchemist
3rd Gear member

Hoera!

Bluekens heeft 't weer prima verholpen. Op Volvo's intranet kunnen ze zoeken naar "V70 kraken achterklep" en daar staat de oplossing: Inderdaad een likje groen smeersel er op en VOILA opgelost.

Heb ook nog een demonstratie gehad:
De klep hoort direct soepel door te vallen tot in 2e slot, als dit een keer niet helemaal gaat valt de klep in het 1e slot en neemt het slot het over en draait nog een slagje door = trekt de klep van 1e in 2e slot. Doordat mijn slot te stroef was, is bij mij van begin af aan de trekactie van 1e naar 2e slot te horen & te zien geweest.
Deze actie van het slot kun je simpel demonstreren: klep open, duw slot 1 slagje om (pen/schroevendraaier) en kijk: slot maakt 2e slag.

De hoeveelheid vet in dit slot schijnt erg nauw te luisteren; te weinig = frictieprobleem, te veel = vervuilingsprobleem (zand e.d.).
Op mijn deurgrepen zat ook al te weinig vet (bleven uit staan als je er aan trok), denk dat de smeerman/vrouw van Volvo een tikje te zunig is.

P.S.1 natuurlijk NOOIT zelf klooien met vaseline tijdens de garantieperiode!

P.S.2 behulpzaam als mijn dealer is hebben ze voor mij ook nog ff gekeken of er "acties" vanuit Volvo openstaan: nee, auto is volledig up-to-date. Dus mijn auto behoeft GEEN 2e airbag update. Alleen specifieke chassisnrs. komen hiervoor in aanmerking, niet de hele serie!

Alchemist
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Alchemist,
Hele mooie uitleg, ik denk dat hier vele volvo rijders op dit Forum blij mee zijn.
Zelf ook even gekeken hoe het nu werkt. Hier gaat alles in een beweging op slot. Ik weet zeker dat onze XC70 in het begin ook in twee acties dicht ging. Ik kon duidelijk de tweede slot werking zien. Heb ook even met een schroevendraaier de functie van de 1e en 2e slot gesimuleerd. Even een waarschuwing! DOE DIT NIET MET JE VINGERS.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
ferretje
4th Gear member

@ alchemist,
verhelpt dat dan ook het gekraak in de achterklep tijdens het rijden of ging het alleen om bijgeluiden bij het sluiten van de klep.
Bij mij kraakt de boel als de klep dicht zit.....

Ik heb de twee zwarte rubber nokjes voorzien van vet en het plastic omhulsel in de klep. Op de eerste foto zie je precies waar ze elkaar raken....

Kan me niet voorstellen dat ik daarmee de garantie zou verspelen......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Belgianmac
3rd Gear member

Goed nieuws beste forum vrienden! De meestergast van de garage (Scancar Wilrijk) heeft me van de krakende achterklep verlost! Die kerel verdient een medaille.

Bij Volvo weten ze van het probleem, maar die gasten moeten daar eerst veel over vergaderen en palaveren vooraleer ze met een voor de hand liggende oplossing komen. De metalen beugel werd in de garage met een speciale stoffen kleefband ('toile' voor de Vlamingen) omwikkeld en het probleem is volledig verholpen. Wat Volvo dient te doen: de metalen beugel (het blinkende stuk in de foto 15052008057.jpg van ferretje) met soepele kunststof bekleden! Kost: enkele centen. Opbrengst: tevreden klanten.

Jammer dat de auto reeds vele maanden op de markt is en dat Volvo zo'n banaal maar zeer ergerlijk probleem nog niet zelf gevonden en opgelost heeft. Voor een auto van die prijsklasse is het een echte schande.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Ik denk dat het vet in het Slot zelf de oplossing is, alle vet aan de buitenkant word een smeerboel zeker met echt warm weer.
Ik zou zelf nooit een oplossing zoeken voor een probleem als dit.
Belgianmac
3rd Gear member

@Ferretje: dank voor de foto's.

Ik wil niet met een auto van +50.000€ rondrijden met zo'n smeerboel aan de sloten. Dat moet Volvo maar oplossen en nog snel ook. Dat heeft de meestergast van mijn garage moeten doen zonder dat Volvo zelf een oplossing had. IK begin me wel vragen te stellen over de ernst van Volvo's ingenieurs.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

@ Belgianmac,
Is de oplossing die is gedaan door jouw garage wel van lange tijd?
Kan je er misschien een foto van maken en hier plaatsen.

Bedankt alvast.
ferretje
4th Gear member

k'wou ut net vragen: fotootje van de oplossing?
Fulaks
6th Gear member

De mijne gaat dinsdag binnen voor BSR-tuning en ookk kofferslotprobleempje, ik zal de foto's meenemen.
Alchemist
3rd Gear member

@Belgianmac: Het slot "hakt" steeds op die metalen beugel, kan me niet voorstellen, dat een stukje stof lang heel blijft......

@ferretje: Bij mij ging het overigens niet om "kraken", maar om "rammelen" van de klep, maar misschien bedoelen we hetzelfde?
Zo te zien raken bij jou die kunststof nokken en het slothuis elkaar flink (krassen/slijtage). Bij mij zien die delen er nog compleet maagdelijk uit?!

Overigens geeft vet op rubber een probleem! Rubber vergaat door vet (probeer maar eens met vaseline op een condoom: SPANNEND!). Garantie? Denk 't niet

Sterkte & succes

Alchemist
Belgianmac
3rd Gear member

@Alchemist: Het hakken valt mee denk ik. De kleefband zit er nu even op en ik heb de achterklep ettelijke malen geopend en dicht gedaan. Ik zie nog geen tekenen van slijtage.
Het belangrijkste is: ik heb geen enkel piep- of kraakgeluid meer!
Het is ook een tijdelijke oplossing tot Volvo met een oplossing komt. De meestergast vertelde dat de twee demo-auto's met hetzelfde probleem kampen. Volvo zal dus niet te lang mogen wachten. Mocht de tape verslijten vervangt de garage hem. Het kost me enkel tijd.

De oplossing is eenvoudig en effectief. Dat is wat momenteel telt voor mij.

Hierbij dan de foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fulaks
6th Gear member

Bij mij is het vanmorgen opgelost met een likje speciaal vet uit een minuscuul spuitje met Volvo-label dat volgens de garagist heel duur is, en dat normaal bij de fabricage had moeten toegepast worden. Na uitsmeren van een zeer kleine hoeveelheid op de beugel en de rubberen stootblokken zag je er niets meer van, maar het probleem is wel opgelost momenteel...

Ik sprak over de oplossing met de tape rond de beugel, maar hij waarschuwde me dat die tape zou slijten en gaan refelen en in het vet van het slot zou blijven plakken, en dat je dan nog meer problemen zou kunnen krijgen.
RobBob
2nd Gear member

Ben ik de enige die hier vind dat dit probleem Volvo-onwaardig is ?
Zulke problemen (trillen en kraken en rammelen en schuren) mag je toch niet verwachten bij wagens van deze prijsklasse ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat Volvo zich met deze nieuwe V70 wil profileren 'net achter' of juist tussen de grote 3 premium-merken :?. Is de afstand met deze nieuwe Volvo V70 nu net niet wat groter geworden ?
Ik kan niet uit ervaring spreken en ik veronderstel dat het forum er hier van vol staat ... maar was de vorige editie van de Volvo V70 niet wat robuuster en kwalitatief (materiaalkeuze, rammelen van de onderdelen) beter ?
Misschien dat ik wat overdrijf maar als ik al de 'kleine akkefietjes' optel van deze nieuwe telg (en we hebben deze wagen nog maar amper een paar duizend kilometer) dan dikt het totaal toch goed aan.

P.S. Ook al blijkt het niet uit mijn berichtje, ikzelf ben nog steeds uiterst tevreden met mijn schitterende Volvo en zou nog steeds géén ander merk willen, maar Volvo laat wat mij betreft hier een mooie kans liggen om hun 'imago' wat op te krikken om zo effectief nog dichter tegen de top-3 aan te leunen.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”