gisternacht toen ik naar huis reed sprongen ineens zwakkig mijn brake failure, amp, en lamp symbool lichten aan op mijn dashboard.
ik reed toen rond de 110km/u
toen ik afzwakte tot 80 gingen ze weer uit, dit is daarna nog 2 keer gebeurt.
verder funktioneerdee de auto zoals altijd prima, de remmen dus ook!
iemand enig idee wat dit kan zijn?
sluiting in het dashboard?
of toch stront aan de knikker met de remmen/dynamo?
ga vandaag sowieso de schijven en blokken voor vervangen, en meteen alle vloestof vervangen!
waarschuwings lampen aan
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar bij mij branden de Brakefailure en Handbrake lampjes continu. Volgens mij is m'n sensor kapot die dat meet. Op de rembank remt hij namelijk als een zonnetje. Misschien kan je je sensor dus doormeten of vervangen. Geen idee hoe dat ding werkt, bij mij wil hij er niet uit... Erg zacht materiaal, waardoor m'n sleutel er bijna doorheen draait 
Groeten

Groeten
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
thanx! ga ik eens naar kijken, net iig met succes de schijven voor vervangen, en nieuwe remvloeistof in het systeem!
trouwens, welke kleur heeft de aarde draad?
trouwens, welke kleur heeft de aarde draad?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Ik had een tijdje terug ook disco op het dashboard en toen bleek het de schuifverbinding te zijn op de achterkant van de dynamo. Nieuw AMPje erop geknepen en klaar.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
hmmm ga ik ook effe naar kijken, gebeurde gisteravond weer... weer loos alarm
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
nog even een nieuwe conclusie... het si toeren afhankelijk... hoor hier op m'n werk dat het waarschijnlijk mijn dynamo is die stuk aan het gaan is
ervaringen hier?
ervaringen hier?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
biadman: het lijkt op een massaprobleem. Kijk ook al je zekeringen eens goed na, vooral de contacten ervan.
markwprins: onder de motorkap zit in het midden van het verdeelblokje waar de remleidingen op zitten een electrisch contact met één draadje er aan. Als je dat contact eruit draait en een keer op je rem trapt en dan de boel weer inelkaar schroeft, zou het best kunnen zijn dat je lampjes uit zijn. (Bij de 140 serie op het linkerbinnenscherm)
Vaak is er in het verleden een verschil geweest tussen het ene en het andere remcircuit. Als alles weer goed is moet je het contact op de beschreven manier resetten.
markwprins: onder de motorkap zit in het midden van het verdeelblokje waar de remleidingen op zitten een electrisch contact met één draadje er aan. Als je dat contact eruit draait en een keer op je rem trapt en dan de boel weer inelkaar schroeft, zou het best kunnen zijn dat je lampjes uit zijn. (Bij de 140 serie op het linkerbinnenscherm)
Vaak is er in het verleden een verschil geweest tussen het ene en het andere remcircuit. Als alles weer goed is moet je het contact op de beschreven manier resetten.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik had dat ook met mijn 164.
Bij 900 toeren of meer, ging met warm blok, de bonte kermis aan.
Bij starten met warm blok gingen alle genoemde lampjes ook aan.
Bij starten met kouw blok, niks aan de hand, maar bij warmwordend blok, gingen ze op een gegeven moment weer aan.
Dynamo was nieuw, amp-jes vervangen gedaan maar hielp bij mij niet.
Omdat het toerental afhankelijk was, en de dynamo bij 900 toeren of meer (naar ik toen begreep) pas bijlaad, vermoedde ik een probleem met de regelaar. Ook vervangen, geen verbetering.
Volgens het schema, brand het lampje omdat er spanningsverschil is, tussen de B+ van de dynamo en de geschakelde plus van de accu.
Ik heb wegens verkoop van de auto, de uitslag niet voorhanden.
Schema nog wel denk ik, indien gewenst.
Bij 900 toeren of meer, ging met warm blok, de bonte kermis aan.
Bij starten met warm blok gingen alle genoemde lampjes ook aan.
Bij starten met kouw blok, niks aan de hand, maar bij warmwordend blok, gingen ze op een gegeven moment weer aan.
Dynamo was nieuw, amp-jes vervangen gedaan maar hielp bij mij niet.
Omdat het toerental afhankelijk was, en de dynamo bij 900 toeren of meer (naar ik toen begreep) pas bijlaad, vermoedde ik een probleem met de regelaar. Ook vervangen, geen verbetering.
Volgens het schema, brand het lampje omdat er spanningsverschil is, tussen de B+ van de dynamo en de geschakelde plus van de accu.
Ik heb wegens verkoop van de auto, de uitslag niet voorhanden.
Schema nog wel denk ik, indien gewenst.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dan had alleen het amp lampje meegegaan op de toeren. Echt, check zekeringen en massa.nog even een nieuwe conclusie... het si toeren afhankelijk... hoor hier op m'n werk dat het waarschijnlijk mijn dynamo is die stuk aan het gaan is
Je kan trouwens eenvoudig aan de accupolen meten hoeveel laadstroom je hebt om de dynamo te controleren. Bij stationair toerental en geen stroom vreters aan, moet hij ong. 14 volt geven.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
effe een multimeter scoren dus...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Dat weet ik. Maar ik krijg dat sensortje er niet uit. De ruimte is beperkt, waardoor ik er net geen sleutel op kan zetten. Door de sleutel er scheef op te zetten draai ik de zeskant rond. Om hem eruit te krijgen moeten een paar leidingen eraf. Dat ga ik doen zodra er met de remmen bezig gegaan wordt. Heb geen zin om het hele systeem door te spoelen.whitehorsekart schreef:biadman: het lijkt op een massaprobleem. Kijk ook al je zekeringen eens goed na, vooral de contacten ervan.
markwprins: onder de motorkap zit in het midden van het verdeelblokje waar de remleidingen op zitten een electrisch contact met één draadje er aan. Als je dat contact eruit draait en een keer op je rem trapt en dan de boel weer inelkaar schroeft, zou het best kunnen zijn dat je lampjes uit zijn. (Bij de 140 serie op het linkerbinnenscherm)
Vaak is er in het verleden een verschil geweest tussen het ene en het andere remcircuit. Als alles weer goed is moet je het contact op de beschreven manier resetten.
Groeten,
Mark
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je remlampje brand omdat de sensor gereset moet worden, betekent dat maar een remcircuit het doet. Je beide voorremmen werken maar op 2 remzuigers en een achterrem doet helemaal niet mee! Je kan dan maar zo'n 70% van je remcapaciteit benutten. Gelijk resetten en niet uitstellen, als nu het goede remcircuit het begeeft zit je helemaal zonder remmen!
Het lampje kan ook blijven branden omdat er iets is met de schakelaar onder de handrem. Kijk daar eerst eens naar, dat is makkelijker.
Het lampje kan ook blijven branden omdat er iets is met de schakelaar onder de handrem. Kijk daar eerst eens naar, dat is makkelijker.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Ja, ik weet wat de gevaren zijn. Maar zoals ik al zei gaf de rembank geen problemen hij. Hij remt prima!
Naar het handrem schakelaartje heb ik ook al gekeken, maar ik kon daar niets aan vinden. Als de zon weer wat schijnt zal ik er weer eens mee bezig gaan. Lastig hoor, als je geen garage hebt
.
Naar het handrem schakelaartje heb ik ook al gekeken, maar ik kon daar niets aan vinden. Als de zon weer wat schijnt zal ik er weer eens mee bezig gaan. Lastig hoor, als je geen garage hebt

Volvo 164E - 1973, sinds 2003
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Kijk en daar schuilt het nut van een degelijke dopsleutelset.markwprins schreef:Maar ik krijg dat sensortje er niet uit. De ruimte is beperkt, waardoor ik er net geen sleutel op kan zetten. Door de sleutel er scheef op te zetten draai ik de zeskant rond. Om hem eruit te krijgen moeten een paar leidingen eraf.
Ik meen dat het 5/8 was (let je wel op dat je engelse sleutels gebruikt!!!!) die je als dop gewoon over het sensortje (wel eerst die ene steker eraf) kunt schuiven. Nu kun je op je gemak, met de doppenset (met engelse maten!) de boel losdraaien.
Overigens zou je met de sensor los en het palletje ingedrukt, terwlij je de mantel aan aanrde legt, moeten zien dat het BRAKE-WARNING lampje uit gaat. Als het blijft branden (en dat doet het waarschijnlijk, want het ligt niet aan je remsensor) weet je dat er iets anders mis is.
Als uitsluitend je BRAKE-WARNING gaat branden, is er een remprobleem, dat had je dus op de rembank moeten zien.
Als de hele santekraam brand, is er iets met de massa of plusdraad van je dash mis.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
handrem lampje is een andere bij mij op het dash! (tevens kan hij bij mij niet branden omdat dat lampje mist)
ga bij mij iig de massa effe doormeten!
ga bij mij iig de massa effe doormeten!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ja, dat weet ik, de handrem heeft een PARKING-BRAKE lampje in je dash, en die brand ook.
De schakelaar hiervoor zit zit onder de greep van je handrem, links van je stoel.
Als je de handrem aantrekt en de auto op contact zet, branden de controle lampjes die moeten branden, maar ook PARKING-BRAKE.
Als je de schakelaar indrukt, blijft alles aan, behalve je PARKING-BRAKE, die moet uit gaan.
Als dat zo is, is er met je handrem ook al niets mis.
Maarje, dan moet je wel even een lampje scoren ergens.
Handrem is trouwens puur mechanisch en heeft geen enkel verband met een ander lampje op je dash dan het PARKING-BRAKE lampje, behalve de gezamelijke massa.
Het moet dus echt een potentiaalverschil zijn, in de tellerunit of ergens anders in de auto.
De regel dat je een engelse maten doppenset nodig zult hebben, had je ook gelezen? Als je met metrisch aan de gang gaat, draai je met kracht zetten alles aan gort, dat is voor een 164-er toch wel zonde, niet?
De schakelaar hiervoor zit zit onder de greep van je handrem, links van je stoel.
Als je de handrem aantrekt en de auto op contact zet, branden de controle lampjes die moeten branden, maar ook PARKING-BRAKE.
Als je de schakelaar indrukt, blijft alles aan, behalve je PARKING-BRAKE, die moet uit gaan.
Als dat zo is, is er met je handrem ook al niets mis.
Maarje, dan moet je wel even een lampje scoren ergens.
Handrem is trouwens puur mechanisch en heeft geen enkel verband met een ander lampje op je dash dan het PARKING-BRAKE lampje, behalve de gezamelijke massa.
Het moet dus echt een potentiaalverschil zijn, in de tellerunit of ergens anders in de auto.
De regel dat je een engelse maten doppenset nodig zult hebben, had je ook gelezen? Als je met metrisch aan de gang gaat, draai je met kracht zetten alles aan gort, dat is voor een 164-er toch wel zonde, niet?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Prima suggesties hoor!
En Troll, volgens mij is het zo dat als na het resetten van de schakelaar één van de circuits niet goed is het lampje na 1x remmen weer aangaat!
En Troll, volgens mij is het zo dat als na het resetten van de schakelaar één van de circuits niet goed is het lampje na 1x remmen weer aangaat!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Ik vermoed dat bij mij het probleem ook in die sensor zit. Als ik het draadje eraf haal dan gaan zowel Brakefailure als Parkingbrake uit. Echter krijg ik het geval er met geen mogelijkheid uit!!
De dopsleutel met engelse maar 9/16 die ik heb past er perfect overheen, echter het lipje (waar het draad op zit) gaat in het gat zitten waar de ratel in moet. Dus ik heb maar een beperkt contactoppervlak... Daarnaast zit het muurvast! Ook kruipolie bood geen uitkomst helaas... Iemand suggesties om het wel los te krijgen zonder alles te demonteren?
Groeten,
Mark
De dopsleutel met engelse maar 9/16 die ik heb past er perfect overheen, echter het lipje (waar het draad op zit) gaat in het gat zitten waar de ratel in moet. Dus ik heb maar een beperkt contactoppervlak... Daarnaast zit het muurvast! Ook kruipolie bood geen uitkomst helaas... Iemand suggesties om het wel los te krijgen zonder alles te demonteren?
Groeten,
Mark
Volvo 164E - 1973, sinds 2003