(Af) leren automaat

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Als ik precies 50 km per uur rij, zonder cc staat de automaat in de hoogste versnelling, toerental ongeveer 1400, verbruik volgens BC 3,6l / 100km
Zodra ik nu de CC aanzet, schakelt de automaat terug, toerental loopt op naar ongeveer 2000 toeren en het verbruik volgens de BC naar 3,9 l / 100km.

In dit geval stijgt dus het verbruik bij het gebruik van de cc. Tevens meer geluid in de auto.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de zelflerende automaat, maar valt dit gedrag ook af te leren?

Het betreft een V70, MY 2002 D5 automaat (geen geartronic).
km stand iets over de 200000.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41031
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Je kunt de automaat laten resetten door de dealer.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Zal vanavond een kijken hoe die van ons het doet.
De bak is in juli 2007 gereset
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Als ik precies 50 km per uur rij, zonder cc staat de automaat in de hoogste versnelling, toerental ongeveer 1400, verbruik volgens BC 3,6l / 100km
Zodra ik nu de CC aanzet, schakelt de automaat terug, toerental loopt op naar ongeveer 2000 toeren en het verbruik volgens de BC naar 3,9 l / 100km.
Je instructie boekje zegt dat je CC beneden 50km/u niet goed functioneert.
Bij mij is 50 km/u op de teller 44 km/u op de Tomtom.
Als ik bovenstaande doe loopt het toerental op naar 1800.

Probeer het eens bij 60km/u dan zit je net boven de "echte" 50km
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Je kunt de automaat ook zelf resetten.

1) Zet het contact uit

2) Open motorkap

3) Open zekeringenkast onder motorkap.

4) Verwijder zekering 14, 16, 18, 20.

5) Wacht 10 minuten (in deze tijd wordt gereset e.d.)

6) Doe de juiste zekeringen op de juiste plaats terug.

De bak is gereset.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Ik zie niet hoe dit aan het leren van de bak kan liggen. Hij doet het toch goed als je zelf je voet op het pedaal houdt? Blijkbaar geeft de CC een rare pedaalstand door, waardoor de automaat oploopt. Lijkt me niet iets wat 'ie beter zou kunnen 'leren'.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Hoi Battlecruiser,

Ik heb het idee dat mijn auto sinds de wintersport en dus het geblaas over de autobahn, nu anders schakelt in de bebouwde kom en dus dacht zal eens naar die zekeringen kijken. Misschien veranderd er iets.

Maar zekering 14/16/18/20 hebben bij mij helemaal niets met de motormanagement te maken. Maar de genoemde zekeringen zijn voor de low beam, high beam headlights, abs, lampwasher ect?

Gert Jan,
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik heb een S80, jij een V70, dat zal het verschil zijn. Ik wist niet dat ze ook al van die onnodige verschillen in de zekeringenkasten maken.


Heb net nog even gecheckt in die zekeringenkast:

bij mij 14 = engine control unit, system relay

bij mij 16= ac compressor, acc, pedal

bij mij 18= engine control unit, injectors

bij mij 20= emission control valves.

Zo kun je de juiste zekeringen bij jou opzoeken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Grappig, ik had ook verwacht dat het wel het zelfde zou zijn. Ook de benamingen komen niet overeen maar ik vermoed dat het bij de S60/V70 dus

Zekeringen 4,6,8,23 zijn.
Zal deze er eens uit halen en kijken of het verschil geeft.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Gebruikersavatar
mijn speeltje
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.02.2007 - 19:39

battlecruiser,
je geeft aan dat je na 10 minuten de zekeringen weer kunt plaatsen om de zaak te resetten. Het 10 minutren los halen van de accu polen, geeft dat dan hetzelfde effect?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Nee, want dan blijven alle gegevens in alle computers gewoon opgeslagen.

Dus: de accu moet gewoon aan de kabels blijven staan en de zekeringen moeten er 10 minuten (maximaal) uit. In die 10 minuten kan de computer dan de gegevens wissen en daar is stroom voor nodig.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Van het weekend eindelijk tijd gehad om de automaat te resetten.
Nu 2 dagen verder (en ongeveer 400 km). Ik merk nog weinig verschil moet ik zeggen.

Hij blijft overschakelen naar een hogere stand als ik bij 50 de cc inschakel.

Iemand nog een goed idee ?
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Eerst zei je dat ie juist overschakelde naar een lagere versnelling als de CC ingeschakeld werd?!

Maar dan zal het waarschijnlijk gezocht moeten worden in de CC.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Sorry, foutje (de tweede)

Hij schakelt terug naar een lagere gearing, zodat het toerental oploopt.

Valt er verder door de dealer wat in te regelen met betrekking tot de CC?
Volvo XC60 My17
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”