Zelf toch wat tijd aan het neuzelen geweest, dus hierbij deel ik mijn ervaringen.
Isofix-universeel bevestiginshaken waarmee je een kinderzitje aan het chasis vastkoppelt. Erg stabiel en veilig
In meerdere test aantal types die velig zijn.
Voor jongste kind 0-9kg:
Neem de maxi cosy cabriofix.
Hiervoor is een isofix voet nodig.(universeel bevestigingspunt, makkelijk los/vast te klikken van de losse kinderstoel maxi cosy cabriofix).
Deze met veel plezier indertijd uitgezocht en gebruikt.
je gebruikt maxi cosy cabriofix op een easyfix voetstuk
http://www.maxi-cosi.com/maxicosi/produ ... uage=nl-nl
Voor kind 9-18kg.
Hiervoor zijn types met isofix het veiligst.
ANWB test 2007 staan niet alle types in.
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/re ... 203141.pdf
maar alle goede types daar zijn ook weer met isofix.
Probleem is behlave maxi cosi priorfix hebben de romer duo etc allemaal een toptether nodig.
Dat is een koord aan de top van de stoel die naar de achterbak vastzit om hem zo nog meer te fixeren.
Volvo MY2000-MY2004 heeft dit niet (nieuwe modellen geen idee).
De romer is veiliger en makkelijker in gebruik/comfort/
Daar is gelukkig ook een type van met een isofix basis en een isofix poot net als de maxi cosy priorifix.
Dit type heet de Romer Safefix Plus.
http://www.britax-roemer.de/produkt.php ... 9&navid=12
Deze is door de steunpoot dus wel in alle isofix autos te gebruiken zonder toptether.
Ook kan deze evt alleen met gordels bevestigd worden in veel auto's
Conclusie: Na lang aanrotzooien dus nu de overstap van de perfecte maxi cosi priorfix naar de Romer Safefix plus. Even googlen voor verkoopadressen.
IK wilde dit toch even posten omdat ik met dit soort dingen altijd gewoon goede spullen wil en het me dan aardig wat tijd kost om uit te zoeken.
Kan ik mezelf niet in helpen,
Maar dit scheelt een ander misschien weer tijd.
Opmerkingen/aanvullingen welkom.
Ook informatie over welke modellen wel een toptether hebben welkom.
Dan is de Romer duoplus nml een goede optie.
(duur zijn ze allemaal toch)
Veligste en makkelijkste kinderzitje/kinderstoeltje voor V70
-
- 5th Gear member
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- NielsPHEV
- 7th Gear member
IK meen begrepen te hebben dat het het beste is om kinderen tot ca 4 jaar oud tegen de rijrichting in te vervoeren (net als in een maxi cosi). Meen zelfs dat Volvo dit ook aangeeft en het in een aantal landen zelfs verplicht is.
Gaat dat met zo'n Romer ?
Gaat dat met zo'n Romer ?
- den toerist
- 5th Gear member
Inderdaad, klopt helemaal wat je hier beschrijft.NielsV70 schreef:IK meen begrepen te hebben dat het het beste is om kinderen tot ca 4 jaar oud tegen de rijrichting in te vervoeren (net als in een maxi cosi). Meen zelfs dat Volvo dit ook aangeeft en het in een aantal landen zelfs verplicht is.
Mijn echtgenote was eind vorig jaar in Zweden, en ze zei me dat ze het daar heel erg dikwijls tegen kwam zo zitjes in tegengestelde rijrichting.
Wij gebruiken het trouwens ook voor onze jongste spruit. :razz:
-
- 2nd Gear member
Het zou inderdaad veiliger zijn om de kinderen achterstevoren in de auto te vervoeren. Kan ik me ook van alles bij voorstellen en in de maxi cosie (cabriofix) gaat dat ook nog. Maar ja dat is dat ca. 1 jaar oud. Daarna zijn volgens mij bijna alle stoelen in de rijrichting geplaatst. Alleen Volvo en nog een Zweeds merk (wat ik hier nog nooit gezien heb) hebben stoelen die tegen de rijrichting staan. Ondanks dat het veiliger is vraag ik me 2 dingen af:
1. waar laat het kind zijn of haar benen. Zodra het te groot is voor de Maxi Cosie steken die over de stoel heen.
2. Hoe past dat in de auto. Wij hebben nu de Maxi Cosi achter de passagiers stoel staan. En dan kan ik (1.90 mtr) nog maar net in de passagiersstoel zitten. Ik denk dat er nog 1 of 2 cm tussen mijn knieën en dashbord zitten. Achter het stuur is het eigelijk geen doen. Wij hebben zelf een V50, mijn ouders hebben een V70 maar daar gaat het nauwelijks veel beter. Ook daar is de beste plek achter de passagiers stoel. Wen hebben ook een Astra en daar kan ik niet meer op de passagiersstoel zitten, te weinig ruimte. En dat is dus voor de Maxi Cosi Cabrio fix. Dus voor het eerste jaar. Daarna zijn knidje en stoel groter en dus vraag ik me af hoe dat moet passen in de auto.
1. waar laat het kind zijn of haar benen. Zodra het te groot is voor de Maxi Cosie steken die over de stoel heen.
2. Hoe past dat in de auto. Wij hebben nu de Maxi Cosi achter de passagiers stoel staan. En dan kan ik (1.90 mtr) nog maar net in de passagiersstoel zitten. Ik denk dat er nog 1 of 2 cm tussen mijn knieën en dashbord zitten. Achter het stuur is het eigelijk geen doen. Wij hebben zelf een V50, mijn ouders hebben een V70 maar daar gaat het nauwelijks veel beter. Ook daar is de beste plek achter de passagiers stoel. Wen hebben ook een Astra en daar kan ik niet meer op de passagiersstoel zitten, te weinig ruimte. En dat is dus voor de Maxi Cosi Cabrio fix. Dus voor het eerste jaar. Daarna zijn knidje en stoel groter en dus vraag ik me af hoe dat moet passen in de auto.
V60 D4 Kinetic
- den toerist
- 5th Gear member
Antwoorden op uw vragen:
1. Onze oudste zoon was het in tegengestelde richtings geplaatste stoeltje ontgroeid tegen dat hij ongeveer 1,5 jaar was ( zo'n 18 à 20 maand).
Dus kwam hij met z'n hoofdje tegen de bovenste rand van z'n stoeltje en zaten z'n voeten tegen de rugleuning. Dus tijd voor een ander stoeltje, maar nog te vroeg om een gewoon verhogings kussen te gebruiken. Hij is intussen al 3 jaar.
Als hij het stoeltje ontgroeid was, kon het direct dienst doen voor onze jongste zoon, hij was doen ongeveer één jaar oud. Nu is hij intussen bijna 2jaar (eigenlijk zo'n 22 maand oud) maar er is nog zo'n 3 à 4 cm speling tussen zijn hoofdje en de bovenste rand van het omgekeerde auto stoeltje. En zitten zijn voetjes nog een hele eind af van de rugleuning van de achterbank. Dus zal hij er nog wel een tijdje van kunnen genieten.
2.Bij ons staat die omgekeerde stoel ook achter de passagiers stoel,( daar deze dan iets meer naar voor geschoven staat) omdat je dan ook meer comfort hebt achter het stuur. In de V50 moet dit makkelijk lukken, heb eens enkele dagen een vervangwagen gekregen (een V50) en dit stelde geen enkel probleem.
Bij een C30 (vervangwagen van afgelopen maandag en dinsdag) past dit helemaal niet op de achterbank, kreeg het zelfs niet door de deur opening toen de passagiersstoel naar voren geklapt was!
Wij rijden een V70 (bouwjaar 1998) en het in en uitbouwen van de stoel in de wagen steld geen enkel probleem. Is bevestigd door middel van een voetsteun, 2 veilgheidsriemen die aan de beugels onderaan de pasagiersstoel zitten en met de veilgheidsgordel op de achterbank.
Als de wagen thuis is zal ik er anders eens enkele foto's van maken ( nu is mijn vrouw ermee weg en door haar werkschema van deze week zie ik haar , en de wagen, pas maar morgen middag terug.
1. Onze oudste zoon was het in tegengestelde richtings geplaatste stoeltje ontgroeid tegen dat hij ongeveer 1,5 jaar was ( zo'n 18 à 20 maand).
Dus kwam hij met z'n hoofdje tegen de bovenste rand van z'n stoeltje en zaten z'n voeten tegen de rugleuning. Dus tijd voor een ander stoeltje, maar nog te vroeg om een gewoon verhogings kussen te gebruiken. Hij is intussen al 3 jaar.
Als hij het stoeltje ontgroeid was, kon het direct dienst doen voor onze jongste zoon, hij was doen ongeveer één jaar oud. Nu is hij intussen bijna 2jaar (eigenlijk zo'n 22 maand oud) maar er is nog zo'n 3 à 4 cm speling tussen zijn hoofdje en de bovenste rand van het omgekeerde auto stoeltje. En zitten zijn voetjes nog een hele eind af van de rugleuning van de achterbank. Dus zal hij er nog wel een tijdje van kunnen genieten.
2.Bij ons staat die omgekeerde stoel ook achter de passagiers stoel,( daar deze dan iets meer naar voor geschoven staat) omdat je dan ook meer comfort hebt achter het stuur. In de V50 moet dit makkelijk lukken, heb eens enkele dagen een vervangwagen gekregen (een V50) en dit stelde geen enkel probleem.
Bij een C30 (vervangwagen van afgelopen maandag en dinsdag) past dit helemaal niet op de achterbank, kreeg het zelfs niet door de deur opening toen de passagiersstoel naar voren geklapt was!
Wij rijden een V70 (bouwjaar 1998) en het in en uitbouwen van de stoel in de wagen steld geen enkel probleem. Is bevestigd door middel van een voetsteun, 2 veilgheidsriemen die aan de beugels onderaan de pasagiersstoel zitten en met de veilgheidsgordel op de achterbank.
Als de wagen thuis is zal ik er anders eens enkele foto's van maken ( nu is mijn vrouw ermee weg en door haar werkschema van deze week zie ik haar , en de wagen, pas maar morgen middag terug.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- den toerist
- 5th Gear member
Het lukt me niet om de foto's op de site te krijgen.
Indien intresse wil ik ze ook wel gewoon doormailen.
Indien intresse wil ik ze ook wel gewoon doormailen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Baseman
- 4th Gear member
Jammer, ik lees het te laat, maar dan toch een bijdrage:
Mijn bijna 'kruistocht' vóór het gebruik van BeSafe HTS stoeltjes die achteruitrijdend gebruikt kunnen worden.
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14754
Foto trouwens, heb ik ook, maar dan wel in een 940 Estate uit 1996.

(de steol staat hier in de kortste stand, meer beenruimte kan dus makkelijk, de stoel is te verstellen.
Overigens heb ik voor de geintresseerden ook de handleiding, waarin achterin vermeld staat of de stoel uberhaupt wel past
Mijn bijna 'kruistocht' vóór het gebruik van BeSafe HTS stoeltjes die achteruitrijdend gebruikt kunnen worden.
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14754
Foto trouwens, heb ik ook, maar dan wel in een 940 Estate uit 1996.

(de steol staat hier in de kortste stand, meer beenruimte kan dus makkelijk, de stoel is te verstellen.
Overigens heb ik voor de geintresseerden ook de handleiding, waarin achterin vermeld staat of de stoel uberhaupt wel past
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- den toerist
- 5th Gear member
het stoeltje: ( het is eindelijk gelukt om het te plaatsen.... 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- volvov70r
- 3rd Gear member
Ik besef dat ik een oud topic omhoog kick maar ik wil toch even mijn kinderstoeltjes ervaring delen.
Ik was ookovertuigd van het achteruitrij verhaal dus dat moest en zou. Overal las je dat dat alleen met Volvo stoeltjes kon.
Dus wij zijn ook gestart met een Volvo kinderstoeltje in de V40. Ten eerste moeilijk aan te komen (dealer gaf aan dat ze niet meer gemaakt werden? Misschien alleen voor V40 niet meer maar hoeveel kan het schelen met andere modellen?) . Ten tweede moest de voorstoel in de V40 dusdanig ver naar voren dat je daar met goed fatsoen niemand meer kon laten zitten. Ten derde vond mijn vrouw het zitje niet ergonomisch voor onze dochter. Maar voor de veiligheid hadden we het allemaal over.
Bij toeval kwamen wij ook bij een BeSafe zitje uit. Ik moet zeggen het werkt stukken beter, is ook Scandinavisch met bijbehorende veiligheids constructies etc, veel beter instelbaar, passagiersstoel hoeft minder ver naar voren (naar mijn bescheiden inschatting moet ie in elke volvo kunnen passen), mijn dochter gaat in dit stoeltje met groot plezier en een brede lach, itt de vorige.
Met name als je zelf lang bent en je kinderen dus ook groeien ze in no time uit de volvo schouderriempjes en komen ze in een vreemde kronkel te zitten.
Het kan ook allemaal mijn knulligheid zijn dat ik dat Volvo stoeltje niet goed aan de praat kreeg, maar afgezien daarvan zou ik zeggen koop zo'n besafe stoeltje.
Wij hebben deze:

Ik was ookovertuigd van het achteruitrij verhaal dus dat moest en zou. Overal las je dat dat alleen met Volvo stoeltjes kon.
Dus wij zijn ook gestart met een Volvo kinderstoeltje in de V40. Ten eerste moeilijk aan te komen (dealer gaf aan dat ze niet meer gemaakt werden? Misschien alleen voor V40 niet meer maar hoeveel kan het schelen met andere modellen?) . Ten tweede moest de voorstoel in de V40 dusdanig ver naar voren dat je daar met goed fatsoen niemand meer kon laten zitten. Ten derde vond mijn vrouw het zitje niet ergonomisch voor onze dochter. Maar voor de veiligheid hadden we het allemaal over.
Bij toeval kwamen wij ook bij een BeSafe zitje uit. Ik moet zeggen het werkt stukken beter, is ook Scandinavisch met bijbehorende veiligheids constructies etc, veel beter instelbaar, passagiersstoel hoeft minder ver naar voren (naar mijn bescheiden inschatting moet ie in elke volvo kunnen passen), mijn dochter gaat in dit stoeltje met groot plezier en een brede lach, itt de vorige.
Met name als je zelf lang bent en je kinderen dus ook groeien ze in no time uit de volvo schouderriempjes en komen ze in een vreemde kronkel te zitten.
Het kan ook allemaal mijn knulligheid zijn dat ik dat Volvo stoeltje niet goed aan de praat kreeg, maar afgezien daarvan zou ik zeggen koop zo'n besafe stoeltje.
Wij hebben deze:

V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
-
- 2nd Gear member
Ik ben ook heel enthousiast over het BeSafe zitje tegen de rijrichting in. We hebben er sinds een maand of twee een in onze S70. Het past goed en het geeft ons een veilig idee!
Toen we hoorden van het "tegen-de-rijrichting-in-zitten" voor jonge kinderen hadden we ons besluit snel genomen. De BeSafe kost wat meer dan de in NL meer gebruikelijke zitjes, maar voor de hogere veiligheid vonden we dat dat belemmering mocht zijn.
Toen we hoorden van het "tegen-de-rijrichting-in-zitten" voor jonge kinderen hadden we ons besluit snel genomen. De BeSafe kost wat meer dan de in NL meer gebruikelijke zitjes, maar voor de hogere veiligheid vonden we dat dat belemmering mocht zijn.
- lancer
- 6th Gear member
Het Volvo zitje (0-9kg) komt overigens als beste uit de ANWB test. Hij is niet getest onder het Volvo merk, maar onder de naam van de echte fabrikant (Britax). Zie http://www.anwb.nl/auto/tests/accessoir ... 20081.html
Het enige probleem dat we met de zitjes hebben is de achterbank zelf (S40new). De zitting loopt nogal steil op naar voren, waardoor het stoelje veel naar voren helt. Tot en met 3 maanden was het eigenlijk niet te doen op de achterbank (hoofdje rolde continue naar voren).
Gelukkig hebben we ook isofix beugels op de voorstoel. Dat ging een stuk beter.
Toptether ankers zijn overigens gewoon te krijgen voor alle moderne Volvo's. Zowel voor de voorstoel als de bank.
Het enige probleem dat we met de zitjes hebben is de achterbank zelf (S40new). De zitting loopt nogal steil op naar voren, waardoor het stoelje veel naar voren helt. Tot en met 3 maanden was het eigenlijk niet te doen op de achterbank (hoofdje rolde continue naar voren).
Gelukkig hebben we ook isofix beugels op de voorstoel. Dat ging een stuk beter.
Toptether ankers zijn overigens gewoon te krijgen voor alle moderne Volvo's. Zowel voor de voorstoel als de bank.
- Tice
- 1st Gear member
Het probleem waar wij tegen aan lopen is dat er 3 kinderen op de achterbank moeten passen. Wij hebben een V70 T5 comfortline (met opklapbare kinderverhogers). Echter 1 van de kinderen zit in een maxicosi welke niet in het midden kan zitten (vanwege base plate) en de middelste zitting moet nog gevuld worden met een kinderstoel. Deze stoel is echter zo breed dat de gordelbuckel (waar de gordel in klikt) z'on 5 cm te veel onder de stoel zit (stoel is te breed). Nou ben ik bij de dealer gaan kijken naar een Volvo gordel verlenger maar deze zijn niet flexibel. Bij Halfords hebben ze ook gordelverlengers, maar deze moet je in het chassi schoeven. Kortom allemaal niet ideaal! Heeft iemand ervaring met dit probleem of misschien een oplossing. Oh ja..onze kindere zijn 0,3 en 5.
- den toerist
- 5th Gear member
Ja er is een wettelijke oplossing voor dit probleem.
Wij hebben eveneens 3 kinderen: bijna 4jaar, 2,5 jaar en 3,5maand.
De Nederlandse wetgeving (en ook de Belgische) zegt :"Als op de achterbank al twee autostoeltjes of zittingverhogers in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind vanaf 3 jaar op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken."
Dus wij hebben één kinderstoeltje dat aan de rechterkant geplaatst is, de maxi-cosi plaatsen we links (of andersom naar gelang wat er het beste uitkomt) en onze oudste zit in het midden met de gewone gordel om gewoon op de achterbank. (met het verhoogkussen was dit niet te doen, gelukkig hadden we net een verkeersveiligheids foldertje gekregen waar zulke situatie beschreven was). Dus perfect legaal en wettelijk in orde.
Wij hebben eveneens 3 kinderen: bijna 4jaar, 2,5 jaar en 3,5maand.
De Nederlandse wetgeving (en ook de Belgische) zegt :"Als op de achterbank al twee autostoeltjes of zittingverhogers in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind vanaf 3 jaar op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken."
Dus wij hebben één kinderstoeltje dat aan de rechterkant geplaatst is, de maxi-cosi plaatsen we links (of andersom naar gelang wat er het beste uitkomt) en onze oudste zit in het midden met de gewone gordel om gewoon op de achterbank. (met het verhoogkussen was dit niet te doen, gelukkig hadden we net een verkeersveiligheids foldertje gekregen waar zulke situatie beschreven was). Dus perfect legaal en wettelijk in orde.
- Tice
- 1st Gear member
Bedankt "den toerist". Ik ben me bewust van de regelgeving, echter ik vind het verre van ideaal. Wij willen eigenlijk geen concessie doen wat betreft de veiligheid van onze kinderen. Misschien eerst maar eens een crashtest met een dummy zien (op de midden stoel zonder kinderstoel). Misschien is het wel zo dat het kind dan wel veilig zit ingebouwd tussen de 2 andere stoelen...... i
- Bombina
- 3rd Gear member
Hoi Tice, ik snap je verhaal niet helemaal, wat bedoel je met de base plate?
Heb je er al eens aan gedacht om een maxicosi te bevestigen met een cabriofix? Dan kun je eenvoudiger de maxicosi erin en eruit klikken, zonder dat de gordel los moet. Nadeel alleen vermoed ik is dat ie niet in het midden past omdat de steun die op de vloer moet staan te lang is voor het verhoogde middendeel.
Heb je er al eens aan gedacht om een maxicosi te bevestigen met een cabriofix? Dan kun je eenvoudiger de maxicosi erin en eruit klikken, zonder dat de gordel los moet. Nadeel alleen vermoed ik is dat ie niet in het midden past omdat de steun die op de vloer moet staan te lang is voor het verhoogde middendeel.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- Tice
- 1st Gear member
Hallo Lancer,
Helaas kan de Maxi Cosi niet voorin, want daar zit een airbag. Nou kan ik die misschien wel laten de-activeren, maar dat is weer niet slim als er iemand anders op die stoel gaat zitten (en je dan dus wel een active airbag wilt hebben)!
De maxicosi is het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het feit dat ik eigenlijk een smal stoeltje wil hebben voor middenachter zodat de gordel afstand (op de bank) niet een belemmerende factor is. En een andere optie is 2 gordel verlengers te laten plaatsen op de achterbank . Links van het midden , waar de gordelklip zit voor de linker en de midden passagier.
Helaas kan de Maxi Cosi niet voorin, want daar zit een airbag. Nou kan ik die misschien wel laten de-activeren, maar dat is weer niet slim als er iemand anders op die stoel gaat zitten (en je dan dus wel een active airbag wilt hebben)!
De maxicosi is het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het feit dat ik eigenlijk een smal stoeltje wil hebben voor middenachter zodat de gordel afstand (op de bank) niet een belemmerende factor is. En een andere optie is 2 gordel verlengers te laten plaatsen op de achterbank . Links van het midden , waar de gordelklip zit voor de linker en de midden passagier.
- volvov70r
- 3rd Gear member
Ik kan niet uitsluiten dat wij ook nog eens in zo'n situatie komen.
Zelf denk ik dan richting een 3e bankje, daar moet toch een kind van 3-4 redelijk veilig in te vervoeren zijn? Naar mijn gevoel veiliger dan in het midden van de achterbank tussen 2 stoeltjes.
Enige dilemma; waar laat je je bagage
Zelf denk ik dan richting een 3e bankje, daar moet toch een kind van 3-4 redelijk veilig in te vervoeren zijn? Naar mijn gevoel veiliger dan in het midden van de achterbank tussen 2 stoeltjes.
Enige dilemma; waar laat je je bagage
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 

- den toerist
- 5th Gear member
Waarom zou de zitplaats in het midden van de achterbank "onveiliger " zijn dan de beide buitenste plaatsen? Het grote probleem is dat als je al 2 kinderen in de wagen geplaatst hebt ( in ons geval een maxi-cosi, een kinderstoeltje en een kinderverhoogzitje ) je quasi onmogelijk het derde kind erbij dan vast klikken. dit doordat de gordels op de achterbank niet al te lang zijn ( voor een maxi-cosi is het vrij krap ) En dat die stoeltjes vrij veel plaats in beslag nemen dat je heel moeilijk dan het derde kind kan vastklikken door dat die gordel vergrendelingen nogal diep in de kussen zitten van de achterbank.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Tice
- 1st Gear member
Inderdaad "den toerist". Het probleem van 3 stoeltjes is dat je er niet meer bij kan. Ik ben verder ook niet van mening dat de middelste zitting op zich onveiliger is, alleen wel als je een peuter er neer zet ZONDER kinderstoel.