Het lijkt mij dat niet alleen Volvo heeft hier last, maar meer in Amerika opererende Europese merken. Zijn er mensen die hier uitspraken over kunnen doen? Zodoende hebben we allemaal weer veel teveel last van de gedaalde/dalende dollar koers. Ondanks dat we goedkoop op vakantie kunnen en de benzineprijs nog enigsinds in toom wordt gehouden...Het gaat niet goed bij Volvo. Om te besparen worden arbeidsplaatsen geschrapt en opnieuw steken geruchten de kop op dat moederbedrijf Ford het merk wil verkopen.
Volvo heeft aangekondigd dat er in de fabriek in Torslanda één van de drie diensten wordt geschrapt. Dat betekent dat zevenhonderd banen op de tocht staan. “Of die dienst in januari of december gaat gebeuren, weten we nog niet. Volvo heeft niet de luxe dat het eventjes vijfhonderd mensen in de wachtkamer kan zetten,” vertelt directeur Frederik Arp daarover in de Zweedse krant Göteborgs-Posten. In de Volvo-fabriek in Gent zijn geen maatregelen gepland.
In de Wall Street Journal wordt meteen gespeculeerd over een mogelijke verkoop van Volvo door Ford. Eerder meldde Ford-baas Mullaly in de pers dat dit zeker niet gaat gebeuren. De krant heeft echter van insiders gehoord dat wordt geprobeerd om de kosten bij Volvo zo veel mogelijk te verlagen om het bedrijf zo waardevol mogelijk te maken. Zo wordt het aantrekkelijk voor kopers. Er wordt aangenomen dat Volvo binnen anderhalf jaar van eigenaar wisselt.
Vooral de lage dollarkoers levert Volvo problemen op. Europese producten zijn daardoor erg duur in de VS. De afgelopen twee jaar zijn de Zweden hierdoor 1,7 miljard dollar verloren. In het eerste kwartaal van 2008 verkocht Volvo 22.000 auto’s minder; dat scheelt 400 miljoen dollar op de resultatenlijst. In het eerste kwartaal bedraagt het verlies bij Volvo 151 miljoen dollar, terwijl in die periode in het vorige jaar nog 94 miljoen dollar winst werd geboekt. Toch hoopt Volvo aan het einde van het jaar het zelfde resultaat te boeken als in 2007.
"Volvo in de bespaarstand"
- Thuurc
- 4th Gear member
Vandaag op autoweek.nl, door Nic de Boer:
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Live
- 4th Gear member
Hmm, fabriek in US plaatsen zodat kosten ook in dollars zijn zou slim zijn toch?
Ik dacht dat het met volvo juist goed ging....
Ik dacht dat het met volvo juist goed ging....
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat was aan de kwaliteit goed te zien, een ML of een Z3 waren nu geen toonbeelden van kwaliteit, Amerikanen hadden dat gelukkig niet in de gatenmenjo schreef:Andere in Amerika opererende Europese merken bouwen al jaren een groot deel van hun auto's in de VS.
- menjo
- 7th Gear member
Maar ze maken wel winst...
BTW: Ik las hier laatst de auto editie van de Consumer Report en bepaalde BMW en Mercedes modellen staan wel degelijk bekend als hooguit redelijk tot matig qua betrouwbaarheid (alle Volvo's behalve de S60 trouwens ook). Toyota, Lexus, Acura, Honda en Buick (!!) komen er het beste af en ook die worden gewoon allemaal in de VS (of Canada) gebouwd.
BTW: Ik las hier laatst de auto editie van de Consumer Report en bepaalde BMW en Mercedes modellen staan wel degelijk bekend als hooguit redelijk tot matig qua betrouwbaarheid (alle Volvo's behalve de S60 trouwens ook). Toyota, Lexus, Acura, Honda en Buick (!!) komen er het beste af en ook die worden gewoon allemaal in de VS (of Canada) gebouwd.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Chauvinisme en verwachtingspatroon?menjo schreef:Maar ze maken wel winst...
- menjo
- 7th Gear member
Lexus en Acura staan hier niet onder Volvo in aanzien, in tegendeel...
Maar on-topic, ik denk dat Volvo in de VS zal gaan bouwen, als Ford Volvo weg doet hebben ze alleen Lincoln nog als "premium" merk en dat zijn gewoon Fords met een ander logo (en iets luxer ingericht).
Maar on-topic, ik denk dat Volvo in de VS zal gaan bouwen, als Ford Volvo weg doet hebben ze alleen Lincoln nog als "premium" merk en dat zijn gewoon Fords met een ander logo (en iets luxer ingericht).
- Michael Oud
- 5th Gear member
Zouden Chevrolet en Cadillac dan niet bovenaan moeten staan?bart simpson schreef:Chauvinisme en verwachtingspatroon?menjo schreef:Maar ze maken wel winst...
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Wie zegt dat die niet bij de beste 10 staan?
Volvo for life
- Michael Oud
- 5th Gear member
Niemand.
Edit: Maar Toyota, Lexus, Acura en Honda worden toch echt als "rice" gezien volgens mij. Dat ze bovenaanstaan is dus niet echt onder de noemer chauvinisme te scharen. Tenzij heel little tokyo daar op gestemd heeft natuurlijk.
verder, hoe is deze lijst tot standgekomen? Marktonderzoek? Cijfers van bergers/pechdiensten?
Edit: Maar Toyota, Lexus, Acura en Honda worden toch echt als "rice" gezien volgens mij. Dat ze bovenaanstaan is dus niet echt onder de noemer chauvinisme te scharen. Tenzij heel little tokyo daar op gestemd heeft natuurlijk.
verder, hoe is deze lijst tot standgekomen? Marktonderzoek? Cijfers van bergers/pechdiensten?
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Amerikanen zijn tamelijk kritiekloos als het gaat om auto's/merken die daar gebouwd worden.
b.v. een Subaru Legacy US build is kwalitatief echt heel veel slechter dan eentje uit Japan
b.v. een Subaru Legacy US build is kwalitatief echt heel veel slechter dan eentje uit Japan
Volvo for life
- Michael Oud
- 5th Gear member
Zou kunnen. Weet ik niet, geen ervaring mee.bart simpson schreef:Amerikanen zijn tamelijk kritiekloos als het gaat om auto's/merken die daar gebouwd worden.
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Lexus/Toyota en Honda/Acura worden ook in de US gebouwd, die zijn doordoor een beetje eigen (het z.g. "build with pride")
- menjo
- 7th Gear member
Dat maken ze in de reclames ook heel erg duidelijk ja.bart simpson schreef:Lexus/Toyota en Honda/Acura worden ook in de US gebouwd, die zijn doordoor een beetje eigen
Trouwens een collega meende ook dat ik in een amerikaanse auto rij, omdat Volvo van Ford is...
Ik zie het probleem niet zo met in Amerika gebouwde Volvo's, de kans lijkt me groot dat die dan gewoon in de VS blijven. Alle modellen worden toch ook al in Europa gebouwd. Denk niet dat ze direct hele productie lijnen zouden sluiten?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het kan inderdaad, Volvo's bouwen in de US, het levert alleen een fors banenverlies in Europa op (de helft?) er gaan tenslotte nogal wat Volvo's naar de US.
Maar met de huidige dollarkoers wordt export naar Europa dan ineens ook lonend en voor je het weet heb je beroerd in elkaar gezette Volvo's uit de US en geen Volvofabrieken meer over in Europa, ikzelf vind dat geen "strak plan".
Maar met de huidige dollarkoers wordt export naar Europa dan ineens ook lonend en voor je het weet heb je beroerd in elkaar gezette Volvo's uit de US en geen Volvofabrieken meer over in Europa, ikzelf vind dat geen "strak plan".
- RaoulC
- 2nd Gear member
Een fabriek opzetten in de VS is veel te kostbaar op dit moment voor Volvo. De vraag is dan of Ford een lijn beschikbaar wil stellen waar enkel Volvo's worden geproduceerd, maar die capaciteit zullen ze duur verhuren omdat ze zelf er ook niet best voor staan. Er is dus geen reden om productie nu te starten in de VS. Volvo had indertijd nooit uit Halifax weg moeten gaan, maar ja dat was toen....Misschien moet de boter ergens anders gehaald worden, denk aan China, Rusland en India als potentieele markten.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
- menjo
- 7th Gear member
Volvo is eigendom van Ford, ik denk niet dat de huurprijs ook maar iets uitmaakt voor het financiele resultaat.RaoulC schreef:Een fabriek opzetten in de VS is veel te kostbaar op dit moment voor Volvo. De vraag is dan of Ford een lijn beschikbaar wil stellen waar enkel Volvo's worden geproduceerd, maar die capaciteit zullen ze duur verhuren omdat ze zelf er ook niet best voor staan.
Er staan trouwens een heel aantal Ford fabrieken stil/leeg op het moment.
- RaoulC
- 2nd Gear member
In de praktijk wordt de auto op materiaalwaarde verkocht aan de productie eenheid, die op haar buurt de wagen na assemblage verkoopt naar de sales divisie. Deze structuur is er om interne geldstromen te beheersen en de kosten in kaart te brengen. Volvo mag dan wel eigendom zijn van Ford maar voor niets gaat de zon op. Het verlies zit hem deels ook in de financiele afdracht die Volvo aan Ford verschuldigd is.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
- Live
- 4th Gear member
menjo schreef:Maar ze maken wel winst...
wat een zeikerds daar in Amerika, die volvo's kosten al geen zak daar:P
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK