Goedendag,
Deze zomer ga ik met mijn 440 1.8 op LPG met trailer naar de italiaanse Dolomieten.
nu wil ik de auto voor die tijd nog even nakijken.
hij gaat sowieso nog even naar de garage voor nieuwe olie en kleppen stellen.
Ik wil graag ook nog even de koolstof borsteltjes controleren van de dynamo moet ik hier voor de dynamo uitbouwen?
aangezien in het buitenland LPG niet overal goed verkrijgbaar is zullen we ook op benzine moeten rijden, nu is dat geen probleem alleen als ik de koppeling in trap vallen de toeren erg snel terug hierdoor is soepel schakelen een echt uitdaging.
graag zou ik dit probleem dus ook oplossen, heeft iemand tips waar ik naar zou kunnen kijken? op LGP is dit probleem niet aanwezig.
Onderhoud en probleempjes
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Dynamo hoef je niet uit te bouwen, koolborstels zitten in de spanningsregelaar, dat is "het blokje" dat je er zo af kunt schroeven. Blokje bevat koolborsteltjes aan een springveertje en die komen uit de spanningsregelaar en maken contact met de (koper) sleepringen van de dynamo. Controleer dus of er nog redelijk wat koolstof is (min. 7 à 10 mm), de springveertjes soepel bewegen (anders slijt hij scheef) en de koperen sleepringen niet àl te zeer zijn ingesleten.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
mijn dynamo maakt een ratelend geluid.
kan het zijn dat de koolborstels dan niet goed meer zijn?
is dat te vervangen of moet ik dan een complete dynamo kopen?
(45 euro van elferink demontage)
kan het zijn dat de koolborstels dan niet goed meer zijn?
is dat te vervangen of moet ik dan een complete dynamo kopen?
(45 euro van elferink demontage)
- Iroll
- 6th Gear member
Als je dynamo ratelt dan is waarschijnlijk het lager op. En dan is vervangen de enige optie. Is te controleren door de riem eraf te halen en met de hand de poelie rond te draaien. Dat moet heel soepel gaan.
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
nou..ik heb de dynamo laten vervangen door een gereviseerde (100 eurie)
als ik nu rij brand het accu lampje vaag. en als ik meer gas geef gaat hij veller branden.
hij heeft de accu door gemeten en hij laadt wel.
tenminste hij stond op 50% en na 10min stationair lopen op75%
toch blijft hij wel rijden en starten dus de dynamo werkt wel.
weet iemand hoe dit kan?
als ik nu rij brand het accu lampje vaag. en als ik meer gas geef gaat hij veller branden.
hij heeft de accu door gemeten en hij laadt wel.
tenminste hij stond op 50% en na 10min stationair lopen op75%
toch blijft hij wel rijden en starten dus de dynamo werkt wel.
weet iemand hoe dit kan?
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
nou..nieuwe dynamo van de sloop gehaald. meteen ging het lampje branden tijdens rijden. bleek dat deze dynamo maar tot 11V kon laden. dus trok mijn accu langzaam leeg...waardoor ik vorige week niet meer naar huis kon rijden 
nu zit er een andere dynamo van de sloop in en het lampje brandt nog steeds.
mijn broer heeft deze doorgemeten. hij heeft genoeg V en Ampere dus de accu word geladen maar er zit een verschil in Volt ergens.
hij geeft 13V en krijgt 16V terug het verschil laat mij acculampje branden.
waarschijnlijk een probleem in de diodes van de dynamo.
ik ga dus maar mijn lampje afdekken in het dashboard
B-oplossing maar wel het goedkoopst.
nu zit er een andere dynamo van de sloop in en het lampje brandt nog steeds.
mijn broer heeft deze doorgemeten. hij heeft genoeg V en Ampere dus de accu word geladen maar er zit een verschil in Volt ergens.
waarschijnlijk een probleem in de diodes van de dynamo.
ik ga dus maar mijn lampje afdekken in het dashboard
- PeeJay
- 4th Gear member
Waar meet je 13 Volt en waar krijg je 16 Volt terug?dr. fill schreef: mijn broer heeft deze doorgemeten. hij heeft genoeg V en Ampere dus de accu word geladen maar er zit een verschil in Volt ergens.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
ik ben geen automonteur helaas dus kan je zo niet vertellen hoe en waar ze het gemeten hebben.
maar de chef elektronica kwam met dit verhaal omdat mijn broertje het niet kon vinden.
maar de chef elektronica kwam met dit verhaal omdat mijn broertje het niet kon vinden.
- PeeJay
- 4th Gear member
In principe kan een gemeten spanning maar van 2 dingen komen. De dynamo of de accu. Wat je op de dynamo meet, gaat vrijwel rechtstreeks naar accu om deze bij te laden.dr. fill schreef:ik ben geen automonteur helaas dus kan je zo niet vertellen hoe en waar ze het gemeten hebben.
Als iets 16 Volt levert, dan is er een onderdeel dat als transformator optreed, een spoel of iets dergelijks. Dat onderdeel (of die onderdelen) zou met het doormeten vlot te vinden moeten zijn.
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
volgens hem zit er dan iets in de diodes van de dynamo niet goed.
ik vind het belangrijkste dat de accu opgeladen wordt en ik niet meer stil kom te staan.
maar het voelt niet helemaal goed zo.
denk je dat het probleem makkelijk te verhelpen zou zijn?
die chef zegt een goeie dynamo kopen..maar dit is de 2e al en ik ben blut
ik vind het belangrijkste dat de accu opgeladen wordt en ik niet meer stil kom te staan.
maar het voelt niet helemaal goed zo.
denk je dat het probleem makkelijk te verhelpen zou zijn?
die chef zegt een goeie dynamo kopen..maar dit is de 2e al en ik ben blut
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
daar zat ik ook over na te denken. alleen vraag ik me dan af waar die 3V blijft.
die moet toch ergens heen.
tenminste..als het zo is als zij zeggen.
die moet toch ergens heen.
tenminste..als het zo is als zij zeggen.
- Iroll
- 6th Gear member
Ik vermoed dat de monteur bedoelt dat de spanningsregulator stuk is. Die zit bij sommige merken dynamo's op de dynamo gemonteerd, kan je omwisselen door de 2 schroefjes lostedraaien en eruit te trekken. Met een kapotte diode ga je absoluut laadproblemen krijgen.
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
oke waar kan ik een nieuwe halen dan? enig idee wat dat kost?
dan is het vreemd dat hij wel goed laadt.
- PeeJay
- 4th Gear member
Lijkt mij ook. Als er te weinig spanning wordt doorgegeven, dan wordt de accu niet geladen en bij teveel spanning begint de accu te koken.Iroll schreef:Met een kapotte diode ga je absoluut laadproblemen krijgen.
Dat gebeurt met 13 volt. Daarom ben ik ook benieuwd waar hij de 16 Volt gemeten heeft.dr. fill schreef:oke waar kan ik een nieuwe halen dan? enig idee wat dat kost?
- Iroll
- 6th Gear member
Zet eens een multimeter op de amp stand, alle verbruikers uit (binnen verl. ed) en contact ook uit. Haal de min kabel van de accu los. Sluit nu de min van de multimeter aan op de min van de accu en sluit de plus van de multimeter aan op de min kabel die je net hebt losgehaald. Laat even weten wat de m.meter aangeeft, mag niet meer als 0,05 amp zijn. NIET starten met de m. meter aangesloten!
- dr. fill
- 1st Gear member
- Contacteer:
daarmee meet je de lekstroom toch?? toevallig opgevangen. dat was idd goed.
- PeeJay
- 4th Gear member
Correct.dr. fill schreef:daarmee meet je de lekstroom toch?? .
- Iroll
- 6th Gear member
Als hij laadt met 13 volt is dat te weinig, minimaal 14 moet hij toch wel laden. Met veel gebruikers aan (achterruitverwarming, wissers, blower, lampen ed) laad de dynamo niet genoeg bij en trek je de accu leeg. Als de lekstroom goed is, dan loopt er iig geen stroom weg door de kapotte diode.
- PeeJay
- 4th Gear member
Dat klopt als de chef gemeten heeft met alle stroomverbruikers uit.Iroll schreef:Als hij laadt met 13 volt is dat te weinig, minimaal 14 moet hij toch wel laden. Met veel gebruikers aan (achterruitverwarming, wissers, blower, lampen ed) laad de dynamo niet genoeg bij en trek je de accu leeg.