Ik mis bij Volvo de tendens naar downsizing van motoren, m,.n. bij benzinemodellen. De 1.6D is een mooi begin op dieselgebied. Maar nu de diesel aan de pomp een heel snelle inhaalslag aan het maken is op benzine (en de overheid doet daar volgende maand ook nog een duit bij in het zakje), zal voor veen mensen de diesel straks afvallen bij de keuze van een nieuwe auto. Zeker als een benzinevariant ook steeds zuiniger wordt. Vooral Mercedes en Audi/VW zijn op dit gebied erg sterk, naar mijn mening dan. De 1.4 TSI van (122 tot) 170 PK of de 2.0 TFSI van (170 tot) 272 pk bij VW, Bij Mercedes een 2.0l kompressor met 184 PK bijvoorbeeld. BMW is dan weer erg sterk op dieselgebied (123d met 204 pk als sterkste voorbeeld), maar gezien dieselprijsontwikkeling concentreer ik even op de benzinemotoren.
Bij Volvo enkel geluiden over BioEthanol. Nobele strevens, maar nog nauwelijks verkrijgbaar en, indien een doorslaand succes, nogal twijfelachtig vanuit milieuverschonend oogpunt.
Ik mis bijvoorbeeld de 2.0T in de nieuwe V70/XC70/XC90. Die bood in de S60 al 180 pk en kan waarschijnlijk meer aan. De 2.5T is van 210 weer teruggeschroefd naar 200 pk om ruimte te bieden aan de 3.2 V6; die laatste is ongetwijfeld primair ontwikkeld voor meer succes in de VS, maar strookt niet met de in Europa zo noodzakelijke downsizing (gezien slurptax e.d.). Een 2.0T met 200pk en een 2.5T met 240pk bijvoorbeeld, zouden naar mijn idee (en wens, wellicht

) een welkome aanvulling zijn, zeker als bij de doorontwikkeling kritisch naar verbruiksreductie wordt gekeken.
Wat zijn de meningen hierover van de andere forummers?